K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Uusi kauppa, uudet haasteet

Juha Mikkola | 02.04.2013

Aloitimme puolisoni kanssa kauppiaina uudessa kauppapaikassa viime marraskuun lopulla ja kuluneet kolme kuukautta ovat olleet uramme kiireisimmät kuukaudet. Muutto uudelle paikkakunnalle, asunnon etsimiseen, perheen arkiasioiden järjestelyyn ja kauppapaikanvaihtoon liittyviin asioiden hoitamisee oli aikaa vajaa kuukausi joten kiirettä piti. Meillä ei ole maantieteellisiä rajoituksia kauppapaikan suhteen ja uusi kauppa löytyikin vajaan 100 kilometrin päästä vanhasta kaupasta. Tämä helpotti muuttamista ja asiaa että meillä tulisi olemaan kaksi kauppaa johdettavana kuukauden ajan. Täysipäiväisesti emme molemmat pystyneet asioita hoitamaan, siitä piti huolen meidän kuusi kuukautinen kauppiaan alku.

Kauppapaikan vaihto sattui sopivasti vuoden kiireisimpään ja kaupallisimpaan aikaan joulun alla joten kovinkaan pitkään emme ehtineet rauhassa tutustumaan uuden kaupan arkeen ja henkilökuntaan vaan laitoimme hihat heilumaan. Uudessa kaupassa meillä oli joulukiireiden aikaan pahimmillaan 4-5 työntekijän vajaus sairastumisten ym. syiden vuoksi joten voin rehellisesti sanoa, että emme muista joulukuusta juurikaan mitään. Työpäivät venyivät usein jopa 17 tuntisiksi ja kotona ehdin käydä nukkumassa muutaman tunnin. Onneksi saimme isovanhemmilta apuja lasten hoitoon ja saimme hoidettu vanhan kaupan luovutuksen ym. kiireisimmät asiat kuntoon.

Joulupyhät kului kaupalla kauppaa kehittäen välillä lastenrattaidenkin kanssa, ehkä sanonnassa ” kauppiaan lapset kasvavat hyllyjen välissä ” on jotain perää. Vuosikin vaihtui ja uuden kaupan arki alkoi selkeytymään meille pikku hiljaa. Oli aika istua alas koko henkilökunnan kanssa ja katsoa yhdessä missä kauppa menee ja mihin lähdemme kauppaa yhdessä viemään. Alku vuodesta pidimme kahden viikon mittaisen asiakastyytyväisyyskyselyn jonka kautta saimme arvokasta tietoa siitä, mitä asioita asiakkaat odottavat kaupalta. Kyselyn ja omien näkemysten pohjalta olemme kehittäneet kaupan valikoimaa, palveluita, osastoja oman kaupan näköiseksi, kaupaksi joka palvelisi asiakkaita mahdollisimman hyvin.

Kun olimme saaneet kauppaan hieman enemmän omaa ilmettä ja henkilökuntaa kasaan uusien työntekijöiden myötä vietimme onnistuneet avajaiset helmikuussa jossa sitten joimme rauhassa avajaiskahvit asiakkaiden kanssa ja tutustuttiin sekä keskuteltiin kaupan asioista. On hienoa saada asiakkaalta suoraan kiitosta kasvotusten kun olet antanut kaikkesi kaupan eteen. Mielestäni juuri se on yksi lukuisista kauppiasammatin hienouksia.

Mielemme on täynnä uusia kehitysideoita kaupan suhteen ja paljon olemmekin jo niistä paljon toteuttaneet henkilökunnan kanssa. Kauppiaina haluamme kehittää kauppaa jatkuvasti parempaan suuntaan ja kysymys kuuluukin voiko kauppa itse asiassa koskaan olla valmis? Mielestäni ei ja siinä tämän ammatin suola juuri onkin.

Työmme uudessa kaupassa on vasta aluillaan ja meiltä täytyy löytyä pitkäjänteisyyttä, periksiantamattomuutta ja uskoa omaan tekemiseen jotta meidän kauppa on alueen paras palveleva lähikauppa, sitä vartenhan tänne tulimmekin.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös