Keskon osakepalkkiojärjestelmä vuonna 2016 ja vuoden 2015 toteuma

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 03.02.2016 KLO 09.04 1(2)

Keskon osakepalkkiojärjestelmä vuonna 2016 ja vuoden 2015 toteuma

Kesko Oyj:n hallitus on päättänyt Keskon kolmivuotisen (2014 - 2016) osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 2016 kohderyhmäksi n. 150 Keskon johtoon kuuluvaa ja nimettyä muuta avainhenkilöä, ansaintajakson ansaintakriteerit ja kunkin kohderyhmään kuuluvan osakepalkkion enimmäismäärän. Samalla hallitus päätti antaa osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 2015 ansaintakriteerien täyttymisen perusteella yhteensä 140 365 yhtiön hallussa olevaa omaa B-osaketta.

Osakepalkkiojärjestelmän tarkoituksena ovat Keskon liiketoiminnan edistäminen ja yhtiön arvon lisääminen yhdistämällä osakkeenomistajien ja johtoon kuuluvien henkilöiden tavoitteet. Järjestelmä sitouttaa henkilöt Kesko-konserniin ja antaa heille mahdollisuuden yhtiön osakkeiden saamiseen osakepalkkiojärjestelmässä asetettujen tavoitteiden täyttyessä.

Osakepalkkiojärjestelmässä palkkio kultakin kalenterivuoden mittaiselta ansaintajaksolta perustuu hallituksen erikseen kullekin ansaintajaksolle päättämien ansaintakriteerien täyttymiseen. Ansaintajakson 2016 kriteerit ovat vuoden 2015 ansaintakriteerien tavoin Kesko-konsernin verottoman myynnin kehitysprosentti, Keskon laimentamaton osakekohtainen tulos (EPS) ilman kertaluonteisia eriä ja se, kuinka paljon Keskon B-osakkeen kokonaistuotto ylittää OMX Helsinki Benchmark Cap -tuottoindeksin. Ansaintajaksolta 2016 maksettava palkkio maksetaan vuoden 2017 huhtikuun loppuun mennessä.

Palkkiona annettaviin osakkeisiin liittyy ansaintajaksoa seuraavan kolmen kalenterivuoden mittainen sitouttamisjakso, jonka aikana osakkeita ei saa luovuttaa. Jos henkilön työ- tai toimisuhde päättyy ennen sitouttamisjakson päättymistä, hänen on pääsääntöisesti palautettava luovutusrajoituksen alaiset osakkeet vastikkeetta Keskolle. Hallitus voi yksittäistapauksessa myös päättää, että henkilö saa pitää palautusvelvollisuuden kohteena olevat osakkeet tai osan niistä.

Osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 2015 ansaintakriteerien täyttymisen perusteella annetaan yhteensä 140 365 yhtiön hallussa olevaa omaa B-osaketta ansaintajakson 2015 kohderyhmän 142 Keskon johtoon kuuluvalle ja nimetylle muulle avainhenkilölle. Osakkeet luovutetaan saajilleen 2016 huhtikuun loppuun mennessä järjestelmän ehtojen mukaisesti. Saajat eivät voi luovuttaa tai pantata näin saamiaan osakkeita ennen osakkeisiin liittyvän sitouttamisjakson päättymistä 31.12.2018.

Järjestelmän perusteella voidaan antaa kolmen vuoden aikana yhteensä enintään 600 000 yhtiön hallussa olevaa omaa B-osaketta. Kunkin ansaintajakson ansaintakriteerien täyttymisen perusteella annettavien osakkeiden lisäksi maksetaan rahaosuus, jolla katetaan palkkiosta aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja.

Osakkeiden antaminen perustuu varsinaisen yhtiökokouksen 8.4.2013 hallitukselle antamaan valtuutukseen.

Lisätietoja antaa johtaja Matti Mettälä, puh. 010 53 22200.

Kesko Oyj

Merja Haverinen