Kesprolle kalatuotteiden vastuullisuudesta kertova MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatti

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 9.5.2016 KLO 12.30 1 (2)

Kesprolle myönnettiin huhtikuun lopussa MSC:n jäljitettävyyssertifikaatti. Kespron kalan ja äyriäisten toimitusketjun kaikki vaiheet on auditoitu ja Kespro sekä sen sertifioidut asiakasravintolat voivat käyttää markkinoinnissaan MSC- ja ASC-ympäristömerkkejä.

K-ryhmän kala- äyriäislinjauksen mukaisesti Kespro suosii valikoimapäätöksissä kestäviä kalakantoja ja MSC (Marine Stewardship Council) -sertifioituja toimittajia.

MSC-ympäristömerkki kala- tai äyriäistuotteessa kertoo, että tuote on peräisin kestävistä kalakannoista ja vastuullisesti toimivilta kalastusyrityksiltä. ASC (Aquaculture Stewardship Council) -logo taas osoittaa, että kalankasvatuksessa on noudatettu tiukkoja ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerejä.

Kespron valikoimissa olevien MSC- ja ASC-tuotteiden alkuperä on jäljitettävissä aina kestävästi toimivaan kalastusyritykseen saakka.

Sertifiointi takaa jäljitettävyyden

K-ryhmään kuuluva Kespro on Suomen ensimmäinen HoReCa-tukkukauppa, jolle on myönnetty MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatti.

Ravintolat, ruokapalvelut ja kalatiskit voivat myydä ja markkinoida MSC-/ASC-tuotteita ympäristömerkittyinä, jos niillä on voimassa oleva MSC:n jäljitettävyysstandardin sertifikaatti ja lisenssisopimus. Tämän lisäksi näiden yritysten koko toimitusketju tulee olla sertifioitu jäljitettävyysstandardin mukaisesti.

"Meillä Kesprossa on noin 25 000 asiakasta, esimerkiksi ravintoloita, hotelleja ja julkisia keittiöitä. Kun koko toimitusketju on sertifioitu, voivat sertifioidut asiakasravintolamme käyttää ruokalistoissa ja markkinoinnissa MSC- ja ASC-ympäristömerkkejä. Näin ruokailijat voivat helpommin valita vastuullisesti pyydettyä kalaa lautasilleen. Vastuullisen kalan tunnistamista helpottaa MSC- ja ASC-logo", sanoo Kespron laatupäällikkö Mia Haavisto.

Kespron valikoimissa lähes 250 sertifioitua kalatuotetta

MSC- ja ASC-sertifikaatin saaminen on edellyttänyt toimintatapojen hiomista, ohjeistusta ja henkilökunnan koulutusta Kesprossa.

Kesprossa tehtiin maalis-huhtikuussa jäljitettävyysauditointi. Monipäiväinen ja kattava auditointi osoitti kaiken olevan Kesprossa kunnossa. MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatti myönnettiin Kesprolle huhtikuun lopussa.

Sertifikaatin piirissä ovat Kespron ja Ruokakeskon MSC- ja ASC-tuotteet. Tuotteita on Kespron valikoimissa tällä hetkellä lähes 250 kpl ja määrä kasvaa jatkuvasti.

Lisätietoja antavat:
Laatupäällikkö Mia Haavisto, Kespro Oy, puh. 010 53 24029
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Kesko Oyj, puh. 050 306 4081

Marine Stewardship Council (MSC) hallinnoi maailman luotettavinta ympäristösertifiointiohjelmaa kestävälle kalastukselle ja merenelävien jäljitettävyydelle, MSC-ympäristömerkki kala- ja äyriäistuotteessa varmistaa, että tuote on peräisin kestävästä kalakannasta ja vastuullisesti toimivasta kalastusyrityksestä.

Aquaculture Stewardship Council (ASC) hallinnoi vastuullisen vesiviljelyn sertifiointiohjelmaa. ASC-sertifioidut kalanviljelylaitokset noudattavat tiukkoja ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerejä.

K-ryhmän noin 40 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Autamme yli 1 500 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavara-, rauta- ja erikois- sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin.
www.kesko.fi

K-ryhmään kuuluva Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka haluaa erottua vastuullisena toimijana ja tarjota asiakkailleen vastuullisia kala- ja äyriäistuotteita.
www.kespro.fi