K-ruokakaupat vähentävät monin tavoin ruokahävikkiä

K-ruokakaupat suhtautuvat ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen vakavasti. Noin 90 % K-ruokakaupoista tekee yhteistyötä paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa. Lisäksi Kesko on mukana yhteistyössä, jossa kaupan biojätteestä valmistettua biokaasua hyödynnetään energiana. Keskon vastuullisuusohjelman tavoitteena on vähentää K-ruokakaupoissa syntyvää ruokahävikkiä kymmenen prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Lukuisat K-ruokakauppiaat lahjoittavat ruokaa hyväntekeväisyyteen. Keväällä 2016 K-ruokakauppiaille tehdyn kyselyn perusteella noin 90 % K-ruokakaupoista tekee yhteistyötä jonkin paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa. Kyselyyn vastasi noin 500 K-kauppiasta. Hävikkiruokaa lahjoitetaan paikalliselle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka jakaa sen ruoka-apuna avun tarvitsijoille.

– Tuntuisi hullulta heittää käyttökelpoista ruokaa roskiin. Kaupassani aloitimme ruoan jakelun hyväntekeväisyyteen jo 16 vuotta sitten. Espoonlahden seurakunnan vapaaehtoiset noutavat joka arkiaamu lähellä viimeistä myyntipäivää olevia ruokatuotteita Seilorista, ja jakavat ne apua tarvitseville, kertoo K-supermarket Seilorin diplomikauppias Heimo Välinen.

Kesko, Gasum, Myllyn Paras ja Wursti tekevät yhteistyötä, jossa kaupan syömäkelvottomasta biojätteestä valmistettua biokaasua hyödynnetään energiana uusien Pirkka-tuotteiden valmistuksessa. Kierrättämällä jätteet biokaasuksi ja hyödyntämällä energian Pirkka-tuotteiden valmistuksessa vähennetään vuodessa hiilidioksidipäästöjä 380 tonnia.

– Kaupan pitää toimia vastuullisesti ja Gasum-yhteistyö on yksi keino vähentää kaupan ympäristörasitusta. Yhteistyön ansiosta asiakkaamme pystyvät tekemään vastuullisia valintoja valitsemalla biokaasua hyödyntävien valmistajien Pirkka-tuotteita, kertoo K‑supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala.

Ennusteperäinen tilausjärjestelmä ehkäisee hävikkiä

Tehokkaimmat hävikinhallinnan välineet ovat kaupan ennuste- ja tilausjärjestelmät, joita on kehitetty viime vuosina aktiivisesti. Ohjelmat auttavat kauppiaita ennustamaan menekkiä entistä tarkemmin, jolloin kauppaan saadaan tilattua oikea määrä ruokaa.

Lisäksi tehokkaiden kuljetusratkaisujen avulla tavarantoimitukset ovat aikataulussa ja tuotteet saapuvat tuoreina kauppaan. Hävikkiä ehkäisee myös viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden hintojen alennus.

– Kaupan henkilökuntaa koulutetaan aktiivisesti ruokahävikin hallinnassa. Myös aukioloaikojen vapautuminen on pienentänyt hävikkiä, kertoo Keskon vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

– K-ryhmä on myös osana Päivittäistavarakauppayhdistystä sitoutunut ympäristöministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön ja Motivan kanssa hankkeeseen, jonka tavoitteena on löytää keinoja entisestään vähentää kaupoissa syntyvän ruoka- ja pakkausjätteen määrää, kertoo Jäske.

Asiakkaat mukaan hävikin torjuntaan

Ruokahävikin vähentäminen on K-ruokakaupoille tärkeää, koska ruokahävikki tuo liiketaloudellista menetystä kaupalle. Viime vuosikymmenen aikana K-ruokakaupoissa ruokahävikin määrää on joissain tapauksissa saatu vähennettyä jopa puolella.

– Ruokahävikin ehkäiseminen ei ole vain kaupan tehtävä. Sen vähentämiseen pitää kaikkien ottaa osaa. Niin maataloudella, ruokateollisuudella, kaupalla ja asiakkailla on oma roolinsa ja velvollisuutensa hävikin pienentämisessä, sanoo kauppias Välinen.

Kaupan osuus elintarvikeketjun kokonaisruokahävikistä on noin 18 prosenttia. Noin 35 prosenttia ruoan hävikistä tapahtuu kuitenkin kotitalouksissa. Keskon tavoitteena on saada myös kotitaloudet mukaan ruokahävikin torjuntaan. K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa helpon tavan tehdä kauppalistoja, mikä auttaa suunnittelemaan ruokaostoksia paremmin. K‑ruoka.fi:ssa puolestaan tarjotaan hävikkiruokaan liittyviä reseptejä.

K-ruokakaupat ja Kesko osallistuvat jälleen tänä syksynä Kuluttajaliiton Hävikkiviikko-kampanjaan 29.8.–4.9.2016. Tänä vuonna neljännettä kertaa järjestettävän Hävikkiviikon tavoitteena on kannustaa ruokahävikin vähentämiseen ja ruuan arvostuksen lisäämiseen. Kesko osallistuu Hävikkiviikon huipentavaan Hävikkifestareille 3.-4.9.2016 omalla osastollaan, jossa näytetään miten kotitalouksien hävikkiruoasta valmistetaan maistuvia uusia aterioita.

Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske, p. 050 529 2028
K-supermarket Seilorin diplomikauppias Heimo Välinen, p. 0400 506 699
K-supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala, p. 050 502 2060

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-Market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.