Etusivu Yhteiset toiminnot K-kauppiasura

K-kauppiasura

Kilpailukykyä sekä -etua ketjutoiminnasta ja K-kauppiasyrittäjyydestä

K-ryhmän pääasiallinen toimintamalli Suomessa on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Vuoden 2011 lopussa Keskolla oli yhteistyökumppanina 1 102 K-ketjukauppiasyrittäjää ja lisäksi noin 130 muuta kauppiasyrittäjää.

K-kauppiaiden ja Keskon yhteistyö, ketjutoiminta, perustuu tasavertaisuuteen, avoimuuteen ja haluun kehittää yhteistä toimintaa. Ketjutoiminnan tavoitteena on parempi kilpailukyky ja asiakastyytyväisyys sekä korkeampi, tasainen laatu ja alemmat kustannukset.

K-kauppiaiden ja Keskon velvoitteet ja oikeudet on määritelty ketjusopimuksessa.

Kilpailuetua saadaan yhdistämällä systemaattinen ketjutoiminta ja yrittäjyyteen perustuva K-kauppiastoiminta. Kesko vastaa toimintamallin ja kauppakonseptien jatkuvasta kehittämisestä, ketjutoiminnan ohjauksesta sekä ketjuvalikoimiin kuuluvien tuotteiden hankinnasta. K-kauppiasyrittäjä vastaa kauppansa asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta.

Kauppiasyrittäjän onnistumisen kannalta on tärkeää, että aloittavan kauppiaan ammatilliset ja muut valmiudet kauppiasuran alkaessa ovat parhaat mahdolliset. K-ryhmässä kauppiasvaihtoja on vuosittain noin 200 kauppapaikassa. Uusia, uransa aloittavia K-kauppiasyrittäjiä tarvitaan vuosittain 50–100. Aloittavien K-kauppiaiden määrän ja ammattitaidon turvaamiseksi K-ryhmässä tehdään määrätietoista kauppiaskasvatustyötä. Uusia K-kauppiasurasta kiinnostuneita henkilöitä haetaan eri kanavien kautta. Yhteydenottoja on vuosittain noin 600. Aloittavien kauppiaiden tarve ja määrä arvioidaan 1–3 vuoden päähän. Vuonna 2011 aloitti 78 uutta K-kauppiasta.

Tulevia K-kauppiasyrittäjiä koulutetaan Kauppiasvalmennus-ohjelmien avulla. Valmennus koostuu verkko-opinnoista, ohjatusta kauppiastyön harjoittelusta sekä alueellisesta kokemustenvaihtotoiminnasta. Ohjelman sisältö ja kesto ovat joustavasti ja tehokkaasti määriteltävissä kullekin opiskelijalle henkilökohtaisesti. Tällöin otetaan huomioon opiskelijan kehityspotentiaali, työkokemus ja peruskoulutus. Valmennusmallin rakenne varmistaa osaamisen edistymisen seurannan luotettavasti.

K-kauppiaaksi yrittäjäpolulta

Kauppiasyrittäjyyspolku (KYP) on Ruokakeskon ja ammattikorkeakoulujen yhteistyössä kehittämä systemaattinen väylä kouluttautua K-kauppiaaksi. Se on muokattu ammattikorkeakouluopintojen valinnaiseksi opintokokonaisuudeksi. Yhteistyösopimus on solmittu 17 ammattikorkeakoulun kanssa ja mallia laajennetaan edelleen.

Kauppiasvalmennus-ohjelman aloittaneilla on usein taustanaan vankka vähittäiskaupan kokemus, mutta alaa vaihtavien ja suoraan opintieltä siirtyneiden määrä on kasvanut.

Kauppiasvalmennus-ohjelmasta valmistuu vuosittain yli 100 henkilöä. Ohjelmasta valmistuttuaan on kauppiasharjoittelijalla valmiudet aloittaa ura itsenäisenä K-kauppiasyrittäjänä.

K-ryhmä tarjoaa toimiville kauppiaille vahvan taustatuen sekä mahdollisuudet jatkokoulutukseen ja etenemiseen K-kauppiasuralla.

Lue lisää verkosta  Lue lisää

www.kauppiasura.fi

K-kauppiaat palveluksessasi 100-vuotta

K-kauppiaat palveluksessasi 100 vuotta

K-kauppiasliitto täyttää 100 vuotta vuonna 2012. K-kauppiaiden yhteistoiminta alkoi jo 1800-luvun puolella, mutta virallisesti ensimmäinen kauppiaiden liitto perustettiin vuonna 1912. Asialla olivat maakauppiaat, jotka perustivat Suomen Maakauppiasliiton Tampereella pidetyssä kokouksessa. K-kauppiasliitto ry
on K-kauppiaiden edunvalvonta- ja yhteistoimintajärjestö, johon kuuluvat kaikki Suomen K-kauppiaat. K-kauppiasliiton tehtävänä on kehittää ja vahvistaa K-kauppiasyrittäjyyttä K-ryhmän kilpailuetuna sekä ajaa K-kauppiaiden yhteisiä etuja K-ryhmässä ja kaupan alan järjestöissä. Juhlavuosi näkyy
K-kaupoissa erilaisin kampanjoin sekä printti- ja TV-mainontana.