Etusivu separator Vuosi 2010 separator Pääjohtajan katsaus

Odotus-veistoksen paljastustilaisuus

Pääjohtajan katsaus

Keskon kannattavuuden kehitys erinomainen

Liiketoiminnan kasvu nopeutui vuoden 2010 loppua kohti ja kannattavuuden kehitys oli erinomainen koko vuoden ajan. Toimialoista ruokakauppa ja käyttötavarakauppa tekivät ennätystuloksen. Keskon vakavaraisuus ja likviditeetti vahvistuivat edelleen.

Ruokakaupassa tehokkuus ja tulos ovat edelleen parantuneet ja myynnin kehitys on ollut markkinoita parempi. Käyttötavarakauppa kääntyi laman jälkeen maltilliseen kasvuun. K-citymarketin, Anttilan, Intersportin, Askon ja Sotkan tulosparannukset ovat merkittävät. Rautakaupan käänne kasvatti myyntiä ja paransi jo tulostakin. Auto- ja konekaupan tulos kasvoi odotetusti. Volkswagenin ja Audin markkinaosuus vahvistui.

Haemme kannattavaa kasvua kotimaasta ja lähialueilta

Kesko hakee kannattavaa kasvua kotimaan markkinoiden lisäksi lähialueilta. Kasvun suuntana ovat erityisesti Venäjän suuret ja nopeasti kasvavat markkinat, joilla Kesko vahvistaa rautakaupan verkostoa edelleen. Myös ruoka-, auto- ja konekaupassa sekä urheilukaupassa tutkitaan mahdollisuuksia laajentua Venäjälle.

K-ruokakauppojen kilpailuetujen ytimessä ovat ylivoimaiset hedelmä-, vihannes-, leipä-, liha-, kala- ja valmisateriavalikoimat sekä Pirkka-tuotteet. Nämä vaikuttavat ratkaisevasti asiakkaiden pääostospaikan valintaan ja asiakasuskollisuuteen. Kilpailukykyä parannetaan jatkamalla kauppapaikkaverkoston voimakasta kehittämistä.

Käyttötavarakaupan kilpailukykyä vahvistetaan erityisesti kehittämällä nykyisiä ja avaamalla uusia verkkokauppoja ja sähköisiä palveluita. Anttilan uusi logistiikkakeskus varmistaa myös verkkokaupan tehokkaan varastoinnin ja jakelun.

Rautakaupan kauppapaikkaverkostoa laajennetaan lähivuosina Suomessa ja muissa toimintamaissa, erityisesti Venäjällä. Kilpailukykyä vahvistetaan investoimalla keskitetysti ohjattuun ostotoimintaan ja valikoimien kehittämiseen sekä yhteiseen toiminnan ohjausjärjestelmään ja logistiikkaverkostoon.

Tavoitteenamme on K-Plussa-asiakkaiden sitoutuneisuuden kasvattaminen

K-Plussa on K-ryhmän yhteinen kanta-asiakasjärjestelmä, jonka avulla K-ryhmän kauppiaat, kaupat ja ketjut parantavat asiakkaidensa tyytyväisyyttä ja huomioimista. K-Plussa on Suomen laajin ja monipuolisin kanta-asiakasjärjestelmä. K-Plussa-kanta-asiakaskortti on jo yli 3,6 miljoonalla suomalaisella. Asiakastietoa hyödynnetään muun muassa valikoimasuunnittelussa, hinnoittelussa, markkinoinnissa ja kauppapaikkaverkoston suunnittelussa.

Sirumaksupäätteet tulivat K-kauppoihin

Suomessa siirryttiin muun Euroopan tavoin kansainvälisiin sirumaksukortteihin vuoden 2010 lopussa. Kesko-konsernissa ja K-ryhmässä maksujärjestelmien päivittäminen sirumaksuaikaan on iso hanke. Hankkeessa valittiin yhteinen maksupääte noin 1 400 K-ryhmän kauppaan Suomessa, mikä tarkoittaa yhteensä noin 7 000 laitetta. Laitteen valinnassa painotettiin maksamisen turvallisuutta, laitteen helppokäyttöisyyttä ja toimintavarmuutta. Uudet maksupäätteet ovat kaikissa kaupoissa 2011 kesään mennessä.

Henkilöstö

Kesko ja sen ketjujen kaupat työllistävät noin 45 000 kaupan ammattilaista ja asiantuntijaa. Oman henkilökunnan työtyytyväisyys ja ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Vuonna 2008 käynnistetyn Työ ja tuottavuus -ohjelman keskeisin tavoite on henkilöstön työn tuottavuuden parantaminen Keskossa ja ketjujen kaupoissa. Tärkeimpiä keinoja tuottavuuden parantamiseksi ovat henkilöstön osaamisen ja johtamisen kehittäminen, sekä toimintatapojen tehostaminen.

Keskossa on käynnistetty uusi laaja hanke työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Vastuullisuus

Kesko on tehnyt pitkäjänteistä työtä vastuullisuuden eteen ja vakiinnuttanut asemansa vastuullisuutta mittaavissa vertailuissa.

Kesko valittiin kahdeksannen kerran Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin DJSI World ja DJSI Europe. Vuoden 2010 kansainvälisessä arvioinnissa Kesko sai toimialansa korkeimmat pisteet toiminnan ekotehokkuudesta, ympäristöraportoinnista, riskienhallinnasta sekä yhtiön toimintatavoista korruption ja lahjonnan estämiseksi.

Keskon yhteiskuntavastuun raportti valittiin toiseksi parhaaksi raportiksi Yhteiskuntavastuuraportointi 2010 -kilpailussa Suomessa.

Keskon vastuullisuusohjelma on laadittu vuosiksi 2008–2012 ja sen päivitystyö aloitetaan vuoden 2011 aikana. Yhteiskuntavastuun raportti kertoo vastuullisuusohjelman tavoitteista ja toteutumisesta erilaisin mittarein ja case-esimerkein.

Kesko 70 vuotta

Keskon toiminnan käynnistymisestä tuli tammikuussa 2011 kuluneeksi 70 vuotta. Merkkipäivää juhlimme työn merkeissä. Keskon perustivat 14.10.1940 neljä kauppiaiden perustamaa alueellista tukkukauppaa, Oy Savo-Karjalan Tukkuliike, Keski-Suomen Tukkukauppa Oy, Kauppiaitten Osakeyhtiö ja Maakauppiaitten Osakeyhtiö. Kesko merkittiin kaupparekisteriin 3.1.1941 ja toiminta alkoi.

Kesko ja K-kauppiaat lahjoittivat Helsingin kaupungille äitienpäivänä kuvanveistäjä Pekka Jylhän pronssisen, odottavaa äitiä kuvaavan Odotus-veistoksen. Veistos sijaitsee Helsingin Kaivopuistossa. Veistoshanke on osa Keskon yhteiskuntavastuuta.

Kiitos henkilökunnalle, osakkeenomistajille, K-kauppiaille ja kaikille yhteistyökumppaneille

Kiitän lämpimästi kaikkia keskolaisia ahkeruudesta ja hyvin tehdystä työstä. Kiitän myös kaikkia osakkeenomistajia, K-kauppiaita ja heidän henkilökuntaansa sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme yhteistyöstä vuonna 2010.

Matti Halmesmäki
pääjohtaja
vuorineuvos