Etusivu separator Toimialat separator Ruokakauppa

Ruokakauppa

Ruokakauppa

Ruokakesko on johtava toimija Suomen päivittäistavarakaupassa. Yli 1 000 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Ruokakesko toimii ketjuliiketoimintamallilla. Ruokakesko johtaa K-ruokakauppaketjuja, joita ovat K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra. Ruokakeskon keskeisinä tehtävinä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Ketjutoiminnalla varmistetaan toiminnan tehokkuus ja kilpailukyky. Ruokakeskon tytäryhtiö
Kespro on hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan johtava tukkukauppa Suomessa. Se tarjoaa asiakkailleen alan parhaat hankintaratkaisut.

K-ruokakauppa on ruokaisin ja palvelevin

Markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2010 noin 14,6 mrd. euroa (sis. alv) ja ne kasvoivat 0,3 % vuodesta 2009. Ilman arvonlisäveron vaikutusta Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinoiden arvioidaan kasvaneen vuonna 2010 noin 2,5 % edelliseen vuoteen verrattuna (PTY:n tilasto ja oma arvio).

Tyytyväiset asiakkaat menestyksen edellytyksenä

K-ruokakaupoissa käy päivittäin 900 000 asiakasta. Asiakkaiden erilaisten tarpeiden täyttäminen sekä onnistuminen jokaisen asiakkaan kohtaamisessa ovat K-ruokakauppojen menestymisen edellytys. Asiakkaiden vaatimukset ovat muuttuneet yhä yksilöllisemmiksi. Tarpeissa ja toiveissa korostuvat esimerkiksi laadukkuus ja herkuttelu, edullisuus, vaivattomuus, vastuullisuus, erityisruokavaliot ja terveellisyys.

K-ruokakaupan tavoitteena on huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet ja odotukset entistäkin paremmin ja sitä kautta vahvistaa asiakkuuksia.

K-ruokakaupan asiakaslähtöiset kilpailuedut ovat:

  • Ylivoimaisesti alueensa paras hedelmä- ja vihannesosasto, leipäosasto sekä tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavat palvelutiskit.
  • Laajimmat valikoimat, jotka sisältävät kattavan perusvalikoiman lisäksi kunkin kaupan asiakkaiden arvostamia paikallisten tuottajien tuotteita.
  • Lähes 2 000 Pirkka-tuotetta, joissa yhdistyvät sekä korkea laatu että pysyvä edullisuus. Pirkka-sarjaa kehitetään jatkuvasti. Lisääntyneen asiakaskysynnän myötä sarjaan etsitään jatkuvasti myös uusia Pirkka Luomu- ja Pirkka Reilun kaupan tuotteita.
  • Elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen ja vaihtuvine uutuuksineen sekä hyvä palvelu. Paras ruokaosaaminen, monipuolinen reseptitarjonta sekä ruoanlaittoon liittyvä neuvonta.
  • Sähköistä kauppaa ja asiointia kehitetään voimakkaasti niin, että se palvelee asiakkaiden tarpeita ja helpottaa ostamista.

K-kauppias palvelee asiakkaitaan paikalliset tarpeet huomioiden

Paikallisesti toimiva K-kauppias huolehtii oman kauppansa asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Kauppias rakentaa asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun asiakastietoa hyödyntäen ja ottaa valikoimiinsa muun muassa lähiruokaa paikallisilta tuottajilta lisänä ketjun yhteiselle valikoimalle.

Laadun varmistamiseksi K-ruokakaupoilla on laadunkehittämis- ja mittausjärjestelmä. Sen tavoitteena on varmistaa kaupan ja koko ketjun toiminnan jatkuva kehittäminen asiakkaita parhaiten palvelevaksi. Laatujärjestelmä koostuu muun muassa asiakastyytyväisyyden ja kaupan kunnon mittaamisesta sekä hintahallinnan ja johtamisen arvioinnista. Parasta vähittäiskauppaosaamista ylläpidetään jatkuvalla valmentamisella yhteistyössä K-ryhmän valmennuskeskuksen K-instituutin kanssa.

Ruokakeskon ja K-ruokakauppiaan tehokas yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksessa määriteltyyn ketjutoimintaan. Ketjutoiminnalla taataan asiakaslähtöisyys, toiminnan tehokkuus sekä kilpailuetujen toteutuminen.

Vahvat ketjukonseptit

Ketjukonseptit ovat K-ruokakauppojen vahvuus ja ketjutoimintaa edistetään systemaattisesti. Ketjutoiminnalla Ruokakesko varmistaa K-kauppiaalle vahvat edellytykset tavaroiden hankintaan, valikoiman muodostamiseen, markkinointiin ja hintakilpailuun. Tavoitteena on koko toimitusketjun tehostaminen.

K-citymarketit tarjoavat asiakkaille laajimmat valikoimat päivittäis- ja käyttötavaroita sekä edullisen ostoskorin ja parhaat tarjoukset – joka päivä. Vahvuuksina ovat erityisesti tuore leipä, liha ja kala, hedelmät ja vihannekset, monipuolinen ruokaosaaminen sekä elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen.

Suomessa on 69 K-citymarketia 51 paikkakunnalla.

K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, jonka vahvuutena ovat erinomainen palvelu ja laajat ruokatuotteiden valikoimat. Kaupoissa palvelee kauppiaan ja muun henkilökunnan ohella yli 160 ruokamestaria, jotka ovat liha- ja kalatuotteiden asiantuntijoita ja neuvovat asiakkaita ruoanvalmistuksessa. Ketjuun kuuluu 181 kauppaa.

K-market on luotettava ja palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-marketeista asiakas löytää hyvien perusvalikoimien lisäksi omassa uunissa paistetun leivän, tuoreet ja laadukkaat hedelmät ja vihannekset sekä parhaat lähipalvelut. Ketjuun kuuluu 489 kauppaa.

K-extra on henkilökohtaisen palvelun lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet. Monilla K-extra-kaupoilla on lisäpalveluja, kuten maatalous- ja rautamyyntiä, polttoainejakelua sekä Veikkauksen ja Postin palveluja. Ketjuun kuuluu 163 kauppaa.

K-ruokakauppoja on Suomessa yhteensä 1 007. K-ruokakauppaverkosto on Suomen kattavin, ja 51 % suomalaisista asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta. K-market- ja K-extra-lähikauppaverkosto on Suomen kattavin.

K-ruokakauppakatjuilla vahva yhteinen ydin

K-ruokakauppojen yhteisen perustan muodostavat valikoimaohjauksen, ketjumarkkinoinnin ja esillepanon yhteiset toimintamallit, kaikille ketjuille yhteiset ydintuotevalikoimat sekä Pirkka-tuotteet.

Hyvän asiakastyytyväisyyden edellytyksenä ovat myös kilpailukykyiset hinnat. Edullisten hintojen perustana ovat yhteisten valikoimien enimmäishinnoittelu ja edulliset Pirkka-tuotteet sekä ketjujen kampanjat ja kauppakohtaiset tarjoukset. K-Plussa-tarjoukset ovat aina vähintään 10 % normaalihinnasta. Lisäksi K-Plussa-pisteistä saa etua jopa 5 %.

K-ruokakauppojen ketjuohjauksessa K-Plussan kanta-asiakastietoa hyödynnetään erityisesti valikoimien muodostamisessa, hinnoittelun ohjauksessa, ketjumarkkinoinnissa sekä asiakastarpeita vastaavan kauppapaikkaverkoston suunnittelussa.

Kilpailukykyä vahvistavat tehokkaat toimintatavat, ketjutoiminta ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ruokakesko on osa kansainvälistä hankintayhteenliittymää (AMS). AMSin merkittävimpiin jäseniin Ruokakeskon lisäksi kuuluvat Ahold, Dansk SG, ICA, Migros ja Système U.

Pirkka – korkeaa laatua, pysyvää edullisuutta ja vastuullisuutta

Pirkka-tuotesarjan lähes 2 000 tuotetta ovat merkittävässä roolissa osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa. Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus. Suomalaiset kuluttajat kokevat Pirkka-brändin positiivisesti ja Pirkka on arvostettu tuotemerkki myös nuorten keskuudessa. Kansallisessa Nuorisotutkimuksessa Pirkka oli nuorten mielestä ystävällisin tuotemerkki. Mielikuvissa on noussut vahvasti esiin myös vastuullisuus. Helsingin Sanomien vastuullisuustutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat kokevat Pirkka-brändin kolmanneksi vastuullisimmaksi brändiksi. Pirkka-tuotemerkin menestys useissa kuluttajatutkimuksissa on pitkäjänteisen työn tulosta.

Pirkka-tuotteita oli vuoden 2010 lopussa kaikkiaan 1 966. Pirkka-sarjaan kuuluvat Pirkka Luomu- ja Pirkka Reilun kaupan tuotteet. Pirkka Luomu -tuotteita on jo noin 50 ja Pirkka Reilun kaupan tuotteita lähes 40.

Pirkka-tuotteiden laatu varmistetaan Ruokakeskon omassa Pirkka-tuotetutkimuksessa, jossa kaikki uudet Pirkka-tuotteet tutkitaan huolellisesti. Pirkka-tuotetutkimuksen laboratoriolla on kansainvälinen pätevyystunnustus, ISO 17025 -akkreditointi. Se on Suomen ainoa kaupan omien merkkituotteiden laadunvarmistuksesta vastaava laboratorio, joka on saanut kyseisen tunnustuksen.

Kaikki omat ruokareseptit on kehitetty ja testattu Pirkka-tuotetutkimukseen kuuluvassa Pirkka-koekeittiössä. Monipuolisia reseptejä julkaistaan Pirkka-lehdessä, Pirkka.fi:ssä, K-ruokakaupoissa jaettavassa K-RuokaPirkka-lehdessä, Mitä tänään syötäisiin? -televisio-ohjelmassa sekä Pirkka-tuotteiden pakkauksissa.

Kespro

Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan tukkukauppa, joka toimii asiakasyritystensä sekä kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tuottaa asiakkailleen toimitus- ja noutopalveluja. HoReCa-markkinat (hotellit, ravintolat ja catering) olivat vuonna 2010 Suomessa noin 2,5 mrd. euroa (oma arvio).

Korkea asiakastyytyväisyys edellyttää jatkuvaa toiminnan kehittämistä. Kespro auttaa asiakkaitaan menestymään omassa liiketoiminnassaan tarjoamalla asiakkailleen HoReCa-alan parhaat hankintaratkaisut.

Kespron tavoitteena on olla alansa halutuin yhteistyökumppani. Laaja, asiakaslähtöinen valikoima käsittää ruokatuotteet, alkoholit, astiat ja kattaustuotteet. Kespron oma Menu-tuotesarja on monipuolinen, korkealaatuinen ja edullinen.

Kespro toimii koko Suomen alueella. Kesprolla on kuusi myyntialuetta, kuusi toimitusmyyntiyksikköä, 16 tukkua ja henkilöstöä 520.

Vuosi 2010

Ruokakaupan liikevaihto vuonna 2010 oli 3 896 milj. euroa ja se kasvoi 2,6 %. K-ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoi 4,2 % (alv 0 %). K-ruokakaupat vahvistivat markkinaosuuttaan vuonna 2010. Pirkka-tuotteiden myynti kasvoi 11,2 % (alv 0 %).

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 160,1 milj. euroa ja se kasvoi 27,0 milj. euroa. Kannattavuutta paransi vähittäismyynnin hyvä kehitys sekä ostotoiminnan, logistiikan, kauppapaikka- ja ketjutoiminnan tehostaminen.

Vuoden aikana avattiin yksi uusi K-citymarket Iisalmeen, seitsemän K-supermarketia ja kahdeksan K-marketia. Kankaanpään K-supermarket laajennettiin K-citymarketiksi. Lisäksi tehtiin muita uudistuksia ja laajennuksia.

Tavoitteet ja strategiset painopisteet

Ruokakeskon keskeinen tavoite on lisätä markkinaosuutta Suomessa. Strategiassa keskeistä on asiakastyytyväisyyden parantaminen ja kannattava kasvu.

K-ruokakaupassa huomioidaan asiakkaiden erilaiset tarpeet ja odotukset. Tavoitteena on vahvistaa asiakkuuksia ja siten kasvattaa keskiostosta. Tavoitteena on myös lisätä asiakkuuksien määrää. K-ruokakaupan suurin asiakaskohderyhmä ovat lapsiperheet.

K-ruokakauppa tarjoaa asiakkailleen alueensa parhaan hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosaston ja tuoretta lihaa, kalaa ja aterioita tarjoavan palvelutiskin. Ruokakesko on käynnistänyt kilpailuetuhankkeet näiden osastojen valikoimien, palvelun ja esillepanojen vahvistamiseksi. Keskeisiä kilpailuetuja K-ruokakaupalle ovat lisäksi laajimmat valikoimat, Pirkka-tuotteet, elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen sekä hyvä palvelu.

Valikoimien edullisuuden ja liiketoiminnan kannattavuuden perustana on toiminnan tehokkuuden jatkuva parantaminen, tehokas ketjuohjaus sekä kauppapaikkaverkoston aktiivinen kehittäminen.

Ruokakeskon keskeisenä strategisena painopisteenä lähivuosina on kauppapaikkaverkoston voimakas rakentaminen ja kehittäminen. Kauppapaikkojen laatutason ylläpito, valikoimien laajentuminen, uudet palvelutarpeet ja muuttoliike vaativat jatkuvaa verkoston kehittämistä. Erityisesti uusiin K-supermarket- ja K-citymarket-kauppoihin investoidaan tulevina vuosina merkittävästi. Ruokakeskon tavoitteena on avata vuonna 2011 kuusi uutta K-citymarketia ja 35 K-supermarketia.

Ruokakesko kehittää voimakkaasti myös sähköisiä palvelujaan ja selvittää ruoan verkkokaupan mahdollisuuksia. Lähtökohtana on, että kaupan ja sähköisen asioinnin pitää palvella asiakkaiden tarpeita ja helpottaa ostamista.

Ruokakeskon kansainvälistymismahdollisuuksia selvitetään aktiivisesti. Tavoitteena on liiketoiminnan laajentaminen Venäjälle.

Pirkka-kierrätysmuovikassi sai Vuoden Hyötykäyttöteko -palkinnon

Pirkka-kierrätysmuovikassi on kierrätyksen edelläkävijä. Siinä Ruokakeskon tavarankuljetuksissa käyttämät kuljetussuojamuovit kiertävät muovikasseiksi. Vuoden Hyötykäyttöteko -palkinto on tunnustus huomattavasta jätteiden ja uusioraaka-aineiden hyödyntämiseen liittyvästä ratkaisusta. Pirkka-kierrätysmuovikassin valtteina nähtiin muun muassa uudenlainen muovien hyötykäyttötapa polton sijaan, suuret volyymit sekä kotimainen tuotanto.

K-supermarket Torpparinmäki valaistaan ledeillä

Helsingissä avattu K-supermarket Torpparinmäki on maailman ensimmäinen kauppa, jonka yleisvalaistus toteutetaan myymälävalaistukseen suunnitellulla ledivalaistusjärjestelmällä. Kaupan ledivalaistus kuluttaa yli 35 % vähemmän energiaa kuin normaalisti käytettävät energiatehokkaat loistelamppuvalaisimet. K-ruokakaupoissa tehdään jatkuvaa työtä energiansäästön hyväksi. K-ryhmä on allekirjoittanut kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutunut säästämään yli 65 miljoonaa kilowattituntia (kWh) vuoden 2016 loppuun mennessä.

 

Kilpailijat

K-ruokakaupat, Suomi, markkinaosuus 35 % (oma arvio)
Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa ja Euromarket (Suomen Lähikauppa Oy) sekä Lidl

HoReCa, Suomi, Kespro
Kilpailijat: Meiranova Oy, Metro-tukku, Heinon Tukku Oy

 


K-ryhmän ruokakauppa, kauppojen lukumäärät
sekä vähittäis- ja yritysasiakasmyynti

  Lukumäärä Myynti, (alv. 0 %)
milj. euroa
  2010 2009 2010 2009
K-citymarket, elintarvike 69 69 1 295 1 215
K-supermarket 181 170 1 488 1 398
K-market (sis. liikenneasemat) 489 487 1 293 1 279
Muut 268 304 268 292
K-ruokakaupat vähittäismyynti     4 343 4 185
Kespro     682 673
Ruokakauppa yhteensä 1 007 1 030 5 025 4 857

 

Ruokakaupan avainluvut

    2010     2009
Liikevaihto milj.€ 3 896 3 798
Liikevoitto milj.€ 158,4 170,6
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä milj.€ 160,1 133,1
Liikevoitto liikevaihdosta ilman kertaluonteisia eriä % 4,1 3,5
Investoinnit milj.€ 117,2 69,4
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä % 27,0 20,9
Henkilökunta keskimäärin   2 881 3 035

* kumulatiivinen keskiarvo
     

 

Ruokakaupan liikevaihto 2010

milj. € muutos %
K-citymarket, elintarvike 907 5,5
K-supermarket 1 061 5,7
K-market ja K-extra 1 028 0,2
Kespro 688 1,7
Muut 212 -8,2
Liikevaihto yhteensä 3 896 2,6

 

Ruokakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. euroa

2010     2009
Pitkäaikaiset varat 603 632
Vaihto-omaisuus 108 90
Lyhytaikaiset saamiset 400 371
./. Koroton vieras pääoma -557 -489
./. Pakolliset varaukset -13 -8
Sidottu pääoma** 541 596

** sidottu pääoma kuukauden lopussa