Ruokakauppa

Suomessa yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Ruokakesko toimii tehokkaalla ketjuliiketoimintamallilla. Ruokakeskon toiminta laajenee voimakkaasti niin Venäjällä kuin ruoan verkkokaupassakin. Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava HoReCa-alan tukkukauppa.

 
K-ruokakaupoissa käy päivittäin 900 000 asiakasta, joiden odotuksissa korostuvat monipuolinen valikoima, asioinnin helppous, edullisuus ja vastuullisuus. Asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden ja odotusten täyttäminen on K-ruokakauppojen menestymisen edellytys.

Ruokakeskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Ruokakeskon ja K-ruokakauppiaiden yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksella määriteltyyn ketjutoimintaan, jolla taataan toiminnan asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen.

K-ruokakauppojen ja Ruokakeskon kilpailukykyä vahvistavat tehokkaat toimintatavat ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa.

Vastuullisuus on kiinteä osa Ruokakeskon ja K-ruokakauppojen päivittäistä toimintaa. Vuonna 2013 K-ruokakaupoissa otettiin käyttöön K-vastuullisuuskonsepti, joka tuo K-ruokakauppojen vastuullisen toiminnan entistä paremmin näkyviin myös asiakkaille.
 

K-kauppias palvelee parhaiten

Paikallisesti toimivat K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa asiakkaiden palvelusta laajoine valikoimineen, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelun heidän toiveitaan kuunnellen ja asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa muun muassa paikallisilta tuottajilta saatavalla lähiruoalla.

K-ruokakauppiaat tarjoavat asiakkailleen kilpailukykyiset hinnat. Asiakkaat kohtaavat edullisuuden erityisesti Pirkka-tuotteina, ketjujen kampanjoina, kauppakohtaisina tarjouksina sekä K-Plussa-kanta-asiakasohjelman tarjoamina etuina. Toisaalta K-ruokakauppias saa joustavasti ja nopeasti täydennettyä valikoimaansa vapaasti valitsemillaan kauppakohtaisilla tuotteillaan.

Yli 900 K-ruokakauppaa tarjoavat asiakkailleen kattavan verkoston. Noin puolet Suomen väestöstä asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta.
 

K-ruokakauppaketjut
 

K-citymarketit tarjoavat asiakkaille laajimmat valikoimat päivittäisja käyttötavaroita sekä edullisen ostoskorin ja parhaat tarjoukset. Vahvuuksia ovat erityisesti Keittiö- konseptilla toimivat lihan, kalan ja aterioiden monipuoliset palvelutiskit. K-citymarketissa yhdistyvät ruokaosaaminen sekä elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen.

www.k-citymarket.fi »


K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, jonka vahvuuksia ovat erinomainen palvelu ja laajat ruokatuotteiden valikoimat. Runsaalta hedelmä- ja vihannesosastolta asiakas löytää aina tuoreimmat sesongin kasvikset niin arkeen kuin juhlaan. Kaupan valikoimissa on aina myös paikallisia tuotteita.

www.k-supermarket.fi »


K-market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-marketeista asiakas löytää hyvien perusvalikoimien lisäksi omassa uunissa paistetun leivän sekä parhaat lähipalvelut.

www.k-market.com »

 

K-extra on henkilökohtaisen palvelun lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet.

www.k-extra.com »

 

K-ruoka-ketjun ensimmäinen päivittäistavarakauppa avattiin Venäjällä Pietarissa joulukuussa 2012. Vuonna 2013 avattiin kolme uutta K-ruoka-kauppaa.

www.k-ruoka.ru »

 

Ruoka.citymarket.fi Ruokakesko käynnisti marraskuussa 2013 ruoka.citymarket.fi-verkkoruokakaupan, joka toimittaa ruokaa kotiinkuljetuksena Helsingin ja Vantaan alueen asukkaille sekä alueella toimiville yrityksille. Toimitusalue laajenee vähitellen.

ruoka.citymarket.fi »

 

Pirkka ja k-menu

Pirkka-tuotesarjan yli 2 000 tuotteella on merkittävä asema osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa. Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus. Pirkka-brändin menestys useissa kuluttajatutkimuksissa on pitkäjänteisen työn tulosta.

Kaikki Ruokakeskon ruokareseptit on kehitetty ja testattu Pirkka-tuotetutkimukseen kuuluvassa Pirkka-koekeittiössä. Näitä monipuolisia reseptejä julkaistaan Pirkka-lehdessä, Pirkka.fi:ssä, Pirkka-mobiilipalveluissa, K-ruokakaupoissa jaettavassa K-Ruoka-Pirkka-lehdessä, Mitä tänään syötäisiin? -televisio-ohjelmassa, sosiaalisen median Pirkka-kanavissa sekä Pirkka-tuotteiden pakkauksissa.

Pirkka-tuotteet vuonna 2013

  • Tuotteita vuoden 2013 lopussa: 2 252
  • Pirkka Luomu -tuotteita: 95
  • Uusia Pirkka-tuotteita lanseerattiin: 173
  • Pirkka laajensi entisestään kaupoissa paistettavien leipien valikoimaansa. Lisäksi lanseerattiin lukuisia uusia Pirkka-käyttötavaratuotteita.

K-Menu on keväällä 2014 K-ruokakauppoihin tullut uusi oma merkkituotesarja, jonka valttina on edullisuus. Sarjan tuotteet ovat hyvälaatuisia arjen perustuotteita. Sarja laajenee useaan sataan tuotteeseen. Lue lisää osoitteessa www.k-menu.fi.

Kesprolla parhaat hankintaratkaisut

Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering- toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen HoReCa-alan parhaat
hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Laaja, asiakaslähtöinen valikoima käsittää ruokatuotteet, alkoholit, astiat ja kattaustuotteet. Kespron oma Menu-tuotesarja on monipuolinen, korkealaatuinen ja edullinen. Vuonna 2013 Kespron markkinaosuus vahvistui.

 

laajentuminen Venäjällä

Vuonna 2012 Ruokakesko avasi ensimmäisen K-ruoka-ketjun päivittäistavarakaupan Pietariin. Vuonna 2013 avattiin kolme uutta K-ruoka-kauppaa. Paikalliset asiakkaat ovat ottaneet uudet kaupat erinomaisesti vastaan. K-ruoka-myymälöiden kilpailuetuina ovat tuoreet, laadukkaat ja laajat valikoimat.

Lähivuosien tavoitteena on laajentaa toimintaa myös Moskovaan. Vuoteen 2017 mennessä tavoitteena on saavuttaa Venäjällä 500 miljoonan euron liikevaihto ja positiivinen liiketulos.
 

Markkinaosuudet ja kilpailijat (2013)

Ruokakauppa 

Markkinaosuus Suomessa 34 %
(Nielsen)

Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa ja Euromarket (Suomen Lähikauppa Oy), Lidl sekä M-ketjun myymälät


HoReCa

Kespro, Suomi
Kilpailijat: Meiranova Oy, Metro-tukku, Heinon Tukku Oy

  

Lisätietoja

Lue lisää ruokakaupasta (vuosikertomus 2013) »