Etusivu Konserni Käyttötavarakauppa

Käyttötavarakauppa


Käyttötavarakauppa

Käyttötavarakauppaan kuuluvat Anttila ja Kodin Ykkönen, K-citymarketin käyttötavara, Intersport ja Budget Sport, Asko ja Sotka, Musta Pörssi ja Konebox sekä Kookenkä ja Andiamo. Noin 450 myymälän lisäksi kaikki ketjut palvelevat myös verkossa.

Keskon käyttötavarakauppa tarjoaa asiakkaalle pukeutumiseen, kotiin, urheiluun, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, viihteeseen sekä sisustamiseen ja huonekaluihin liittyviä tuotteita ja palveluita. Tehokkaan ketjutoiminnan avulla varmistetaan, että asiakkaiden saatavilla on laaja ja hintakilpailukykyinen valikoima tunnettuja koti- ja ulkomaisia tuotebrändejä.

Noin 450 myymälän lisäksi asiakkaat voivat ostaa tuotteita ja palveluita suoraan kotiin toimitettuina kuudesta verkkokaupasta. Vaihtoehtoisesti tuotteen voi valita toimitettavaksi lähimpään myymälään. Osassa ketjuista, kuten Kodin Ykkösessä, myyjä voi tilata asiakkaalle tuotteen ketjun verkkokaupasta, jonka laaja valikoima täydentää näin myymälöiden valikoimia. Osa ketjuista on tavoitettavissa myös sosiaalisessa mediassa.

Anttilasta viihteen, muodin ja kodin tavarat

Anttila toimii viihteen, muodin ja kodin tavara-alueilla. Anttilan liiketoiminnassa laaja myymäläverkosto ja verkkokaupat tukevat toisiaan saumattomasti. Suomessa asiakkaita palvelee 30 Anttila-tavarataloa, 10 Kodin Ykkönen -sisustustavarataloa, NetAnttila.fi ja Kodin1.com -verkkokaupat sekä digianttila.com -latauskauppa. NetAnttila-verkkokauppa toimii myös Virossa ja Latviassa.

Anttila-tavaratalot tarjoavat laajat valikoimat kodin tuotteita, käyttömuotia ja viihdettä edullisesti. Kodin Ykkönen tarjoaa tyylikkäät, ajassa elävät tuotteet ja palvelut kodin sisustamiseen.

Anttila otti elokuussa 2011 käyttöön uuden Keravalla sijaitsevan logistiikkakeskuksen, joka tehostaa merkittävästi ketjun verkkokauppa- ja tavaratalologistiikkaa sekä parantaa tila- ja energiatehokkuutta. Uudesta logistiikkakeskuksesta hoidetaan toimitukset kaikkiin Anttila-tavarataloihin, Kodin Ykkösiin ja NetAnttilan asiakkaille.

K-citymarketeissa monipuoliset käyttötavaravalikoimat

K-citymarket on monipuolinen ja edullinen hypermarket-ketju, jonka laajoihin valikoimiin kuuluvat sekä elintarvikkeet että käyttötavarat. Lisäksi cmstore.fi-latauskauppa tarjoaa musiikkia ja äänikirjoja. K-citymarketin käyttötavaraliiketoiminnasta vastaa K-citymarket Oy ja ruokakaupasta K-kauppiasyrittäjät. Kauppoja on 75.

Vuonna 2011 myymäläverkosto laajeni voimakkaasti. Uusia myymälöitä avattiin kuusi: Vantaan Tammistoon, Jyväskylän Palokkaan, Seinäjoen Päivölään, Hämeenlinnan Hämeensaareen, Lahden Karismaan ja Äänekoskelle.

Intersport ohjaa liikkumisen pariin

Intersport Finlandin vähittäiskauppaketjuja Suomessa ovat Intersport, Budget Sport ja Kesport. Intersport-kauppoja on Suomessa 56, Budget Sport -kauppoja seitsemän ja Kesport-kauppoja 32. Kaupoista 85 on kauppiasyrittäjien ja 10 Intersport Finlandin omistamia.

Intersport on osa kansainvälistä urheilukauppaketjua, jonka osakas Kesko on. Suomessa Intersport-ketju on urheilukaupan markkinajohtaja. Ketjun myymälöistä asiakas saa tarvitsemansa välineet urheiluun, kuntoiluun ja vapaa-aikaan. Asiantunteva henkilökunta opastaa ja auttaa liikkumiseen ja kuntoiluun liittyvissä kysymyksissä.

Venäjän Intersport-lisenssi ja -toiminnot siirtyivät Keskon tytäryhtiölle elokuussa 2011. Intersport-kauppoja on Venäjällä 36. Ne sijaitsevat kauppakeskuksissa pääosin Pietarin ja Moskovan alueilla. Intersportin kaltaisia useita brändejä tarjoavia urheiluliikkeitä on Venäjällä vähän.

Budget Sport -kaupat tarjoavat urheilukaupan merkkituotteita liikuntaan, ulkoiluun ja vapaa-aikaan helposti ja edullisesti. Asiakkaita palvelee myös budgetsport.fi -verkkokauppa.

Kesport-kaupat sijaitsevat pienemmissä taajamissa ja ovat alueensa johtavia, ammattitaitoista palvelua ja osaamista tarjoavia urheilukauppoja.

Askon ja Sotkan myymäläverkostoa uusittiin

Asko ja Sotka ovat Keskon omistaman Indoorin huonekalu- ja sisustusalan vähittäiskauppaketjuja. Asko tarjoaa kodinsisustajille laajan valikoiman laadukkaita huonekaluja ja sisustustarvikkeita sekä aktiivista ja luotettavaa palvelua. Sotkan pääkohderyhmä on edullisuutta ja helppoa asiointia arvostavat asiakkaat.

Asko ja Sotka -ketjuilla on Suomessa 81 ja Virossa seitsemän myymälää. Vuonna 2011 myymäläverkostoa uusittiin voimakkaasti. Uusia myymälöitä avattiin yhdeksän. Niistä kaksi oli uusia ja seitsemän korvaavia kauppapaikkoja.

Ketjujen nettisivuille tuotiin uusia ominaisuuksia, kuten 3D-suunnitteluohjelma helpottamaan ostamista. Yhteistyö Allergia- ja Astmaliiton kanssa jatkui. Allergiatunnuksella varustettuja tuotteita löytyy Asko Bonnell -patjamallistosta ja Puro-sohvista.

Musta Pörssi muutoksessa

Musta Pörssi Oy:n vähittäiskauppaketjuja ovat Musta Pörssi ja Konebox. Musta Pörssi -ketju tarjoaa asiakkailleen kodintekniikkatuotteet sekä niihin liittyvät palvelut. Halutessaan asiakas saa kaikki tuotteet käyttövalmiiksi asennettuina. Konebox-nettikaupan kilpailuetuja ovat laadukkaat tuotteet ja edullinen hintataso.

Kodintekniikkakauppa painottuu yhä enemmän verkkoon. Tuotteiden vertaileminen on helppoa netissä ja asiakkaat ovat hintatietoisia.

Musta Pörssi -ketjuun kuuluu 32 kauppaa, joista 31 on kauppiasyrittäjävetoisia. Myymäläverkoston tervehdyttämisen vuoksi myymälöiden määrää supistettiin vuoden 2011 aikana 14:llä edellisvuodesta. Konebox-ketju muodostuu kahdesta myymälästä ja verkkokaupasta.

Uudistettu Kookenkä aloitti syksyllä 2011

Kenkäkeskon vähittäiskauppaketjut ovat K-kenkä, Andiamo ja syyskuussa 2011 markkinoille tuotu Kookenkä. Uusi Kookenkä-ketju muodostuu K-kenkä ja Andiamo -liiketyyppien parhaista osista sekä uusista virikkeellisistä elementeistä ja värimaailmasta. Myymälät tarjoavat trendejä ja muotia sekä mukavuutta, käytännöllisyyttä ja brändejä arvostaville asiakkaille laadukkaan kenkävalikoiman ja palvelun. Suomen tunnetuimpiin kenkäbrändeihin lukeutuva Andiamo jatkaa Kenkäkeskon omana muodin tuotemerkkinä.

Ketjukauppoja on yhteensä 49. Lisäksi K-ryhmän kenkäkauppoihin kuuluu 23 Kenkäexpertti-liikettä, jotka ovat pienempien paikkakuntien kenkäkauppoja. Kenkäkaupoista 69 on kauppiasyrittäjien vetämiä.

Internet asiakkaan tukena

Vuonna 2011 käyttötavarakauppaketjut lähestyivät kuluttajia verkossa. Ketjut aktivoituivat sosiaalisissa medioissa ja vastaanotto oli positiivinen. Käyttötavaraketjuilla on omia sivustoja Facebook-, Twitter-, Youtube-, Foursquare- ja Google+-palveluissa. K-citymarketin Facebook- sivusto keräsi yli 40 000 tykkääjää ensimmäisen kuukauden aikana. Tavoitteena on olla läsnä siellä, missä keskusteluja käydään.

Käyttötavarakaupan verkkokauppojen palvelua on parannettu muun muassa ottamalla käyttöön pakettien noutopalvelu tavarataloista, tuomalla valikoimia hintavertailusivustoille, lisäämällä videoita sekä avaamalla lahja- ja valintakoneita. Ketjujen nettisivustojen sisältöä on monipuolistettu tuotetietoja ja muuta tarjontaa lisäämällä. Lisäksi hakukonenäkyvyyttä on parannettu.

Markkinoinnissa painopistettä siirretään perinteisistä sähköisiin kanaviin. Uusia toimintamalleja on tuotu ensimmäisten joukossa Suomeen esimerkiksi ottamalla testaukseen Facebook Deals -tarjoukset K-citymarketeissa ja aloittamalla yhteistyö muotibloggaajien kanssa.

Strategisena painopisteenä sähköisten palveluiden laajentaminen

Kilpailu käyttötavarakaupassa kansainvälistyy ja verkkokaupan osuus käyttötavaran kokonaismyynnistä kasvaa entisestään. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on aiempaa yksilöllisempää ja vuorovaikutuskanavien määrä kaupan ja asiakkaiden välillä lisääntyy.

Keskon käyttötavarakaupan ketjujen keskeinen tavoite on tarjota asiakkailleen verkon ja perinteisen kaupan palvelut saumattomasti yhdistävä asiakaskokemus. Painopiste on kauppapaikkaverkoston laajentamisessa ja verkkokaupoissa sekä sähköisissä palveluissa.

Käyttötavarakauppaketjujen kilpailukykyä verkkokaupassa vahvistetaan yhteisellä verkkokauppa-alustalla. Tämä helpottaa asiakkaan asiointia ja tuo uusia mahdollisuuksia kohdennettuun markkinointiin.

Intersport-Venäjän tavoitteena on kaksinkertaistaa kauppapaikkaverkostonsa vuoden 2015 loppuun mennessä. Kasvu painottuu Moskovan talousalueelle.

Vastuullisuuden merkitys ostopäätöksissä kasvaa. Käyttötavaraketjujen toimintaa ohjaavat vastuulliset toimintatavat, mikä näkyy kaupoissa ja valikoimissa muun muassa ympäristösertifikaatteina, Joutsen- ja Avainlippumerkkeinä sekä Allergia- ja Astmaliiton merkkeinä.

Käyttötavarakaupan markkinat

Käyttötavarakaupan kokonaismarkkinoiden Suomessa arvioidaan olevan noin 9,5 mrd. euroa (alv 0 %). Käyttötavarakaupan markkinakehitys vaihtelee tavara-aloittain.

Urheilukaupan markkinat ovat Suomessa arvion mukaan 740 milj. euroa (alv 0 %) ja ne laskivat 2,5 %.

Kodin sisustamisen ja huonekalukaupan markkinat Suomessa ovat arvion mukaan 1,6 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat edellisvuodesta 3 %.

Kodinelektroniikan ja viihteen markkinoiden arvioidaan olevan Suomessa noin 1,7 mrd. euroa (alv 0 %) ja ne kasvoivat 10 %.

Jalkinekaupan markkinat ovat Suomessa arvion mukaan noin 441 milj. euroa
(alv 0 %) ja ne kasvoivat noin 1 % edellisvuodesta.

Lue lisää  LUE LISÄÄ

Käyttötavarakaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.

Toimintaympäristö

Hypermarket ja tavaratalokauppa

K-citymarket käyttötavara, Anttila, Kodin Ykkönen ja NetAnttila, markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea
Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit,
erikoisliikeketjut ja verkkokaupat

Urheilukauppa

Intersport, Budget Sport ja Kesport
Markkinaosuus Suomessa 34 %*

Kilpailijat: Sportia, Top Sport, Stadium, tavaratalot ja hypermarketit sekä muut urheilun erikoisliikkeet

Huonekalukauppa

Asko ja Sotka
Markkinaosuus Suomessa 22 %*

Kilpailijat: huonekalu- ja sisustusliikkeet

Kodintekniikkakauppa

Musta Pörssi ja Konebox
Markkinaosuus Suomessa 6 %*

Kilpailijat: kodintekniikan erikoisliikkeet, hypermarketit ja verkkokaupat
*(oma arvio)

Kenkäkauppa

K-kenkä, Andiamo, Kookenkä,
Kenkäexpertti
Markkinaosuus Suomessa 10 %

(Tekstiili- ja muotialat TMA ry, oma arvio)
Kilpailijat: muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat

K-ryhmän käyttötavarakauppa,
kauppojen lukumäärät sekä
vähittäis- ja yritysasiakasmyynti

Lukumäärä Myynti,
(alv 0 %), milj. €
2011 2010 2011 2010
K-citymarket, käyttötavara 75 69 629 603
Anttila-tavaratalot 30 31 269 295
Kodin Ykkönen -sisustustavaratalot* 11 10 133 132
Etäkauppa (postimyynti ja NetAnttila) 1 1 65 72
Intersport 56 56 193 207
Budget Sport* 8 6 32 31
Kesport 32 35 23 25
Asko 32 31 91 80
Sotka 49 48 103 86
Musta Pörssi 32 46 78 105
Konebox* 3 3 14 14
Kenkäkaupat 72 82 44 48
Käyttötavarakaupat, Suomi 401 418 1 673 1 696
Anttila, Baltia (NetAnttila) 2 2 8 8
Indoor, Baltia 7 7 8 7
Intersport, Venäjä 36 - 7 -
Käyttötavarakaupat, muut maat 45 9 23 15
Käyttötavarakauppa yhteensä 446 427 1 697 1 712
* sisältää verkkokaupan
 

Käyttötavarakaupan avainluvut

2011 2010

Liikevaihto

milj. € 1 564 1 569

Liikevoitto

milj. € 37,0 103,4
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä   milj. € 36,6 66,0

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta

% 2,3 4,2

Investoinnit

milj. € 61,8 45,3

Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä

% 8,4 15,3

Henkilökunta keskimäärin

  5 754 5 418
* kumulatiivinen keskiarvo
 

Käyttötavarakaupan liikevaihto 2011

milj. € muutos, %
K-citymarket, käyttötavara     642 3,5
Anttila     474 -6,0
Intersport, Suomi     170 -2,0
Intersport, Venäjä     7 -
Indoor     178 15,3
Musta Pörssi     74 -23,2
Kenkäkesko 23 -0,1
Yhteensä 1 564 -0,3
 

Käyttötavarakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. €

2011 2010
Pitkäaikaiset varat     332 315
Vaihto-omaisuus     263 231
Lyhytaikaiset saamiset     180 162
./. Koroton vieras pääoma     -300 -291
./. Pakolliset varaukset     -4 -9
Sidottu pääoma**     472 408
** sidottu pääoma tilikauden lopussa

Intersport Venäjällä

Venäjän Intersport-lisenssi ja -toiminnot siirtyivät Keskolle elokuussa 2011. Intersport-kauppoja oli Venäjällä vuoden 2011 lopussa 36 ja niistä 20 sijaitsee Pietarissa ja viisi Moskovassa. Urheilukaupan markkinat ovat Venäjällä noin 4 miljardia euroa ja niiden odotetaan kasvavan noin 10 % vuodessa.

Ensimmäiset Kookenkä-kaupat avattiin

Nykyisistä K-kenkä- ja Andiamo -liiketyypeistä syntyy uusi Kookenkä-ketju. Ensimmäinen myymälä avattiin syyskuussa 2011 Tampereella. Koko Suomeen uusi, 50 kaupan Kookenkä-ketju lanseerataan keväällä 2012.

Vuoden 2011 tapahtumia

  • Intersport laajeni Venäjälle
  • Anttilan uusi automatisoitu logistiikkakeskus tuo lisää tehoa logistiikkaan ja energiatehokkuuteen
  • K-citymarketin käyttötavaran ja Anttilan taustatoimintojen yhdistäminen toi uutta voimaa hankintaan
  • Ensimmäiset uudet Kookenkä-kaupat avattiin
  • Käyttötavaraketjut lähtivät aktiivisesti mukaan sosiaaliseen mediaan

 

Käyttötavarakaupat