« Edellinen | Seuraava »

LIITE 42

Riskienhallinta

Kesko-konsernilla on käytössä vakiintunut riskienhallintaprosessi, jonka perustana on hallituksen vahvistama riskienhallintapolitiikka. Toimialat ovat tehneet riskiarvioinnit ja päivittäneet ne strategiaprosessin ja rullaavan suunnittelun aikataulun mukaisesti. Toimialayhtiöiden riskejä ja niiden hallintaa on käsitelty toimialayhtiöiden ja konsernin johdossa. Myös konsernitoimintojen eri yksiköt ovat arvioineet omalla vastuualueellaan konsernin tavoitteita uhkaavia riskejä ja niiden hallintaa.

Konsernin riskienhallinta on laatinut toimialojen ja konsernitoimintojen riskianalyysien perusteella yhteenvedot merkittävimmistä riskeistä ja niiden hallinnasta neljännesvuosittain. Näin laadittu riskiraportti on käsitelty Kesko Oyj:n hallituksen tarkastusvaliokunnassa. Merkittävimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä sekä riskitilanteen muutoksista edelliseen tilinpäätökseen verrattuna on raportoitu osavuosikatsausten yhteydessä. Seuraavassa on kuvattu tilinpäätöshetkellä merkittävimmiksi arvioituja riskejä ja epävarmuustekijöitä.

Strategisia riskejä

Taloustilanteen kehittyminen

Yleiseen talouskehitykseen liittyy edelleen merkittäviä epävarmuustekijöitä. Työllisyystilanteen kehittyminen, julkisen sektorin velkaantumisesta aiheutuvat veron korotukset sekä kuluttajien luottamus tulevaisuuteen vaikuttavat oleellisesti kuluttajien ostovoimaan, kulutuskysyntään ja yritysten investointihalukkuuteen. Kesko on sopeuttanut toimintaansa vastaamaan pienentynyttä kysyntää mm. pääomien käyttöä tehostamalla sekä henkilöstön määrää ja kustannuksia sopeuttamalla. Taloudellisen taantuman mahdollinen pitkittyminen tai jopa syveneminen edellyttäisi uusia sopeuttamistoimenpiteitä.

Kauppakonseptien kilpailukyky

Tavoitteiden saavuttamisen edellytyksenä on asiakkaita houkuttelevat ja tehokkaat kauppakonseptit. Ketjuliiketoimintamallissa kilpailuetu saavutetaan asiakastarpeisiin perustuvilla ja kilpailijoista erottuvilla kauppakonsepteilla ja brändeillä sekä konseptien tehokkaalla ja laadukkaalla toteuttamisella. Asiakastyytyväisyys- ja bränditutkimuksilla sekä kilpailijaseurannalla selvitetään mm. asiakastarpeita ja muutoksia markkinoilla. Muuttuneisiin asiakastarpeisiin vastataan ja kilpailukykyä vahvistetaan konsepteja ja toimintamalleja kehittämällä sekä brändejä uudistamalla. Konseptien laadukas toteuttaminen varmistetaan koko ketjussa vahvalla ketjuohjauksella ja säännöllisillä konseptimittauksilla.

Kansainvälistyminen

Keskon tavoitteena on kasvaa valituilla toimialoilla myös kansainvälistymällä, johon liittyvissä hankkeissa epäonnistuminen voi vaarantaa kasvun ja kannattavuuden. Vallitsevassa taloustilanteessa investointeihin liittyviä riskejä arvioidaan perusteellisesti. Toisaalta yritysostot ja kauppapaikkahankinnat voivat olla helpommin ja paremmilla ehdoilla toteutettavissa.

Kansainvälisessä toiminnassa yhtenäiset toimintatavat ja prosessit ovat edellytys tehokkuuden parantamiselle ja synergiaetujen saavuttamiselle. Keskon kansainvälisissä toiminnoissa valikoimanhallintaa ja ostotoimintaa ohjataan keskitetysti ja sitä tukeva yhteinen tietojärjestelmä on käyttöönottovaiheessa.

Laajentumiseen ja toimintaan Venäjällä liittyy mahdollisuuksia ja riskejä. Viranomaistoiminnan ennakoimattomuus ja nopeat muutokset lakien tulkinnassa ja soveltamisessa voivat vaikeuttaa liiketoimintaa tai hidastaa laajentumista Venäjällä. Riskiä hallitaan henkilökuntaa kouluttamalla, toimintamalleja ja kontrolleja kehittämällä sekä ohjeistamalla.

Teknologian hyödyntäminen

Keskon haasteena on yhdistää verkkokaupan mahdollisuudet, sähköinen asiakaskommunikaatio sekä kauppiasliiketoimintamalli tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Kesko kehittää sähköistä asiakaskommunikaatiota sekä ketjujen sähköisiä kauppapaikkoja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.

Taloushallinnon rutiinien automatisointia voi hidastaa tavarantoimittajien ja kauppiaiden tekniset mahdollisuudet ja valmius uusien toimintamallien käyttöönottoon. Taloushallinnon kustannustehokkuuden parantamiseksi ja toimintatapojen yhdenmukaistamiseksi Keskossa on meneillään palvelukeskushanke.

Keskossa on meneillään lukuisia merkittäviä tietojärjestelmähankkeita. Riittämättömän resurssoinnin ja heikon projektihallinnan riskinä on, että hankkeilla tavoiteltavat hyödyt viivästyvät tai että hankkeiden kustannukset ylitetään. Toimialajohdon vahva ohjaus, projektien johtamisosaaminen sekä osaavat ihmiset ovat hankkeiden onnistumisen kannalta välttämättömiä.

Rahoitusriskejä

Luottotappioriski

Taantuman seurauksena yritysasiakkaiden ja kauppiaiden talous- ja rahoitusvaikeudet kasvavat, jolloin riskinä ovat kasvavat luottotappiot. Asiakassaamisiin liittyvän luottoriskin hallinnasta vastaavat toimialayhtiöt. Yhtiöillä on luottopolitiikka, jonka toteutumista valvotaan. Saatavat pyritään varmistamaan asiakkaiden luottokelpoisuuden huolellisella arvioinnilla, tarkentamalla asiakasluototuksen ehtoja ja vakuusvaateita sekä tehokkaalla luotonvalvonnalla sekä lisäksi soveltuvin osin luottovakuuttamalla.

Devalvaatioriski Baltiassa

Keskon liiketoimintamaista vain Suomi kuuluu euroalueeseen. Kansainvälistyminen on kasvattanut valuuttariskejä ja Baltian valuutoissa on devalvaatioriski, erityisesti Latviassa. Valuuttakurssimuutoksien suojausta vaikeuttaa suojauskustannusten nousu joissain tapauksissa kohtuuttomiksi. Konsernirahoitus vastaa keskitetysti konsernin valuuttariskien hallinnasta.

Muut rahoitusriskit

Tässä mainittuja ja muita rahoitusriskejä (mm. vastapuoliriski, likviditeettiriski, ostotoimintaan liittyvä kurssiriski, korkoriski ja sähkötermiineihin liittyvä hyödykeriski) kuvataan tarkemmin Kesko Oyj:n vuoden 2009 tilinpäätöksen liitteessä nro 41.

Operatiivisia riskejä

Liiketoiminnan keskeytyminen ja tietojärjestelmähäiriöt

Kaupan alalle on ominaista toimitusketjun monimutkaistuminen, pidentyminen sekä kasvanut riippuvuus tietojärjestelmistä, tietoliikenteestä ja ulkoisista palveluntoimittajista. Toimitusketjun häiriöt voivat aiheuttaa merkittäviä myynnin ja tuoton menetyksiä. Asiakkaalle nämä ongelmat voivat näkyä siten, ettei tuotteita ole kaupassa saatavilla tai kauppa on kiinni. Keskossa liiketoiminnan kannalta kriittisimmät tietojärjestelmät on priorisoitu ja käynnissä olevien jatkuvuuden hallinnan projektien tavoitteena on turvata kriittisten toimintojen häiriöttömyys ja riittävän nopea toipuminen vakavan häiriön jälkeen. Suunnitelmien säännöllisellä testaamisella varmistetaan suunnitelmien käyttökelpoisuus ja ajantasaisuus sekä ylläpidetään kriisivalmiuksia.

Tavarantoimittajat ja jakelukanavat

Yksittäisistä päämiehistä ja tavarantoimittajista voimakkaasti riippuvaisilla toimialoilla kuten auto- ja konekaupassa voivat omistusjärjestelyt, päämiehen tai tavarantoimittajan strategiamuutokset tuotevalikoimissa, tuotteiden hinnoittelussa ja jakelukanavaratkaisuissa merkitä kilpailukyvyn heikkenemistä, myynnin vähenemistä tai liiketoiminnan menetystä. Hyvät markkinaosuudet, kasvava myynti ja toimintojen kehittäminen luovat pohjan pitkäjänteiselle yhteistyölle.

Tavarantoimittajien toimitusvaikeudet voivat lisääntyä taantuman aikana. Myös konkurssiriski on kasvanut. Keskeisten tavarantoimittajien taloudellista tilannetta ja toimitusvarmuutta seurataan ja korvaavia toimittajia kartoitetaan.

Kauppapaikat

Kauppapaikat ovat merkittävä kilpailutekijä. Kauppakiinteistöihin sitoutuu huomattavia pääomia tai vuokravastuita vuosiksi. Taantuman seurauksena tai kilpailutilanteen muuttuessa riskinä on, että kauppapaikka muuttuu kannattamattomaksi ja toiminta päättyy pitkäaikaisten vastuiden säilyessä. Hyvien kauppapaikkojen hankintaa voi hidastaa kaavoittamis- ja lupamenettelyt sekä tonttien saatavuus ja hinta. Eri toimintamaissa on omat erityispiirteensä esim. lainsäädännöstä ja viranomaistoiminnasta johtuen. Ulkomaisten kiinteistöomistajien valmius korjaus- tai laajennusinvestointeihin on joissain tapauksissa heikentynyt taantuman seurauksena.

Em. riskejä hallitaan pitkäjänteisellä myymäläverkostosuunnittelulla, jokaisen kauppapaikkainvestointi-päätöksen huolellisella valmistelulla ja myynti-takaisinvuokraus -toimintamallilla. Keskon toimiessa rakennuttajana pyritään siihen, että kauppapaikan käyttötarkoitusta voidaan tarvittaessa muuttaa joustavasti. Vuokrakohteissa joustavuutta ja jatkuvuutta varmistetaan vuokrasopimuksissa jatko-optioilla.

Vastuullisuus

Vastuullisuusnäkökulmien merkitys asiakkaille on entistä korostuneempi ja mahdolliset epäonnistumiset vastuullisuuden toteuttamisessa heikentäisivät Keskon mainetta. Keskon vastuullisuustyön haasteita ovat mm. vastuullisuusperiaatteiden viestintä asiakkaille, kauppialle ja tavarantoimittajille sekä tuotteiden tuotannon eettisyyden varmistaminen. Kesko keskittyy tavarantoimittajiensa sosiaalisen laadun valvonnassa ensisijaisesti ns. riskimaissa toimiviin tavarantoimittajiin. Kiina on Keskon tärkein EU:n ulkopuolinen tuontimaa ja Shanghaihin on perustettu oma paikallinen monitorointitiimi, jonka tehtävänä on mm. ohjata, kouluttaa ja valvoa Keskon toimialayhtiöiden tavarantoimittajia työehtoihin ja -oloihin sekä ympäristö- ja kemikaalisäädösten noudattamiseen liittyvissä asioissa.

Väärinkäytökset ja hävikki

Taantuman aikana taloudellisten väärinkäytösten riski on kasvanut. Niiden ennalta ehkäisemiseksi tiedottamista, kouluttamista ja ohjeistusta on tehostettu sekä kontrolleja tiukennettu. Tietotekniikkaa hyödynnetään poikkeuksellisten liiketoimintatapahtumien selvittämisessä, väärinkäytösten ennaltaehkäisyssä ja tutkinnassa entistä enemmän.

Hävikki aiheuttaa merkittäviä taloudellisia tappioita kaupassa. Hävikkiä aiheuttavat mm. tavaran pilaantuminen tai rikkoutuminen, varkaudet ja muut väärinkäytökset sekä epäonnistuminen ostotoiminnassa. Konsernissa kehitetään jatkuvasti menetelmiä ja apuvälineitä hävikin hallinnan tehostamiseksi sekä vähentämiseksi. Hävikintorjuntakoulutusta järjestetään eri yhteyksissä kauppiaille, esimiehille ja myyjille ja se on keskeinen osa uuden kaupan henkilökunnan koulutusta. Kauppoihin on perustettu hävikkityöryhmiä oman kaupan hävikin syiden selvittämiseksi ja tehokkaiden hävikinhallintatoimenpiteiden määrittämiseksi. Parhaat käytännöt otetaan laajempaan käyttöön.

Maksamisen ja verkkoasioinnin turvallisuus

Sidosryhmien ja lainsäädännön vaatimukset tiedon käsittelyn turvaamiseksi vahinkojen ja väärinkäytösten varalta ovat kasvaneet erityisesti luottokorttimaksamiseen ja henkilötietoihin liittyen. Keskossa on meneillään projekti sirukorttimaksupäätteiden käyttöönottamiseksi. Asiakas- ja henkilötietojen luottamuksellisuutta varmistetaan auditoinneilla ja ajanmukaisilla tietoturvaratkaisuilla. Liikesalaisuuksien turvaamisessa on keskeistä lisäksi asianmukainen ohjeistus. Kriittisiä liiketapahtumia kuten maksutapahtumia turvataan tehtävien eriyttämisellä, hyväksymisrajoilla, käyttöoikeuksilla ja järjestelmäkontrolleilla.

Ihmisten osaaminen ja työssä jaksaminen

Strategioiden toteuttaminen ja tavoitteiden saavuttaminen edellyttää osaavaa ja motivoitunutta henkilöstöä. Riskinä on, ettei kaupan ala houkuttele parhaita osaajia. Kasvanut erikoisosaamisen tarve lisää riippuvuutta yksittäisten henkilöiden osaamisesta ja avainhenkilöriskiä. Strategiatyön yhteydessä tunnistetaan strategian toteuttamiseksi tarvittava osaaminen ja laaditaan henkilöstösuunnitelmat. Henkilöstötutkimuksilla on keskeinen rooli henkilöstöjohtamisen kehittämisessä ja työssä jaksamisen edistämisessä. Keskon työnantajakuvaa kehitetään suunnitelmallisella sidosryhmäyhteistyöllä sekä sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä.

Tuotteiden turvallisuus ja toimitusketjun laatu

Keskon lähtökohta on tarjota turvallisia tuotteita asiakkailleen. Mikäli toimitusketjun laadun varmistus pettää tai tuotevalvonta epäonnistuu, voi seurauksena olla taloudellisia tappioita, asiakkaiden luottamuksen menettäminen tai pahimmassa tapauksessa asiakkaiden terveyden vaarantuminen. Riskiä hallitaan mm. niin, että tuotetutkimusyksikkö tarkastaa Ruokakeskon, Citymarket Oy:n ja Anttilan myymien tuotteiden laatua sekä Ruokakeskon osalta lisäksi valmistajayrityksiä. Kaupan omavalvonnalla varmistetaan elintarvikkeita koskevien määräysten noudattamista. Tuotteiden takaisinvetomenettelyn avulla virheellisten tuotteet voidaan poistaa nopeasti myynnistä.

Pandemiat

Pandemialla eli laajalle levinneellä sairausepidemialla olisi toteutuessaan laajat vaikutukset liiketoiminnalle. Se voisi vaikuttaa ainakin tilapäisesti mm. kysyntään, tavaroiden ja palveluiden saatavuuteen sekä laatuun. Keskon jatkuvuuden hallinnan periaatteissa edellytetään liiketoiminnan kannalta kriittisten toimintojen osalta varautumista siihen, että suuri osa henkilöstöstä tai avainhenkilöt eivät olisi käytettävissä epidemian tai jonkin muun syyn takia. Ajantasaisilla jatkuvuussuunnitelmilla ja niiden testaamisella ylläpidetään valmiuksia poikkeustilanteiden hallitsemiseksi. Varamiesjärjestelyillä varmistetaan ylläpidettävien toimintojen resurssointi. Jatkuvuussuunnitelmissa on sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen toimivuuden varmistamisella suuri merkitys.

Lait, sopimukset ja eettiset periaatteet

Lakien, sopimusten ja Keskon eettisten periaatteiden noudattaminen on tärkeä perusarvo Keskon kaikessa toiminnassa. Noudattamatta jättämisestä voi seurata sakkoja, vahingonkorvauksia ja muita taloudellisia menetyksiä sekä luottamuksen ja maineen menetystä. Lakien noudattamisen varmistamiseksi konsernissa toteutetaan koulutusohjelmia, erityisesti kilpailuoikeudessa. Kilpailuoikeudellisissa asioissa tehdään itsearviointeja.

Sopimusriskejä hallitaan yhtenäistämällä sopimuksia ja sopimustentekoprosesseja sekä sopimusten sähköisellä arkistoinnilla. Keskon ja kauppiaiden välisissä ketjusopimuksissa on keskeistä löytää ratkaisut asiakaslupauksen laadukkaaseen toteuttamiseen ja ketjuliiketoimintaan sitoutumiseen.

Toimittaessa kansainvälisesti ongelmia aiheuttavat myös erilaiset laintulkinnat ja menettelyt mm. verotukseen ja viranomaismääräyksiin liittyen.

Raportointi markkinoille

Keskon viestinnän tavoitteena on tuottaa ja julkaista luotettavaa tietoa oikea-aikaisesti. Mikäli Keskon julkistama tieto osoittautuisi virheelliseksi tai tiedottaminen ei muutoin täyttäisi säännöksiä, seurauksena voisi olla sijoittajien ja muiden sidosryhmien luottamuksen menettäminen ja mahdolliset sanktiot. Taloudellisen tiedon oikeellisuudelle tuo haasteita tiedottamisaikataulujen kireys ja riippuvuus tietojärjestelmistä. Riskiä pyritään pienentämään aikatauluttamalla ja ohjeistamalla prosessi huolellisesti sekä varmistamalla oikeat resurssit ja riittävä osaaminen.

Vahinkoriskit

Vahinkoja, onnettomuuksia ja rikoksia ennaltaehkäistään yhdenmukaisilla menettelytavoilla ja kustannustehokkailla turvallisuustoimenpiteillä. Vahinkojen taloudellisia seurauksia vakuutetaan Keskon hallituksen vahvistaman vakuutuspolitiikan mukaisesti. Kesko-konsernilla on kansainväliset vakuutusohjelmat, jotka kattavat mm. omaisuus-, liiketoiminnan keskeytys- ja vastuuvahinkoja. Konsernin riskienhallinta ohjaa keskitetysti vakuutusohjelmien toteuttamista.