« Edellinen | Seuraava »

LIITE 43

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiriin kuuluvat konsernin johtohenkilöt (hallitus, toimitusjohtaja ja konsernijohtoryhmä), tytäryhtiöt, osakkuusyhtiöt ja Keskon Eläkekassa. Tytäryhtiöt ja osakkuusyhtiöt on lueteltu erillisessä liitteessä (liite 45).

Lähipiirin kanssa toteutuivat seuraavat liiketapahtumat:

Tavaroiden ja palvelujen myynti
Tavaroiden myynti
Hallitus ja johto 37,2 24,3
Keskon Eläkekassa 0,2 1,3
Yhteensä 37,4 25,5

Palveluiden myynti
Osakkuusyhtiöt 0,9 1,0
Hallitus ja johto 4,8 1,9
Keskon Eläkekassa 1,5 1,3
Yhteensä 7,1 4,2

Lähipiiritapahtumina on esitetty sellaiset liiketoimet lähipiirin kanssa, jotka eivät eliminoidu konsernitilinpäätöksessä.

Pääomaosuusmenetelmällä yhdistellyistä osakkuusyhtiöistä Valluga-Sijoitus Oy:n omistama kiinteistö on vuokrattu konsernin käyttöön. Vähittäiskaupan Takaus Oy ja Vähittäiskaupan Tilipalvelu Oy myyvät palvelujaan Keskon ja K-kauppiaiden vähittäiskauppayrityksille. Muut osakkuusyhtiöt ovat lähinnä liikekiinteistöyhtiöitä, jotka ovat vuokranneet omistamiaan huoneistoja ja kiinteistöjä Kesko-konsernin käyttöön. Osakkuusyhtiöt, jotka ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä on yhdistelty konsernitilinpäätökseen omistusosuuden mukaisesti.

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Konserniyhtiöt myyvät tavaroita ja palveluita heidän kontrolloimilleen yrityksille.

Keskon Eläkekassa on itsenäinen juridinen yksikkö, joka hallinnoi osaa konsernin Suomen henkilöstön eläkevaroista. Eläkevaroihin sisältyy Kesko Oyj:n osakkeita 104,3 milj. euroa. Eläkekassan omistamia kiinteistöjä ja huoneistoja on vuokrattu Kesko-konsernille, joka on vuokrannut niistä pääosan edelleen kauppiaille. Kesko-konserni maksoi Eläkekassalle vuonna 2009 kannatusmaksuja yhteensä 52,5 milj. euroa (62,7 milj.euroa).

Tavaroiden ja palvelujen myynnit lähipiirille ovat toteutuneet yleisillä markkinaehdoilla ja perustuvat markkinahintoihin.

Maaliskuussa 2009 Kesko-konserni myi neljä kauppakiinteistöä Keskon Eläkekassalle. Velaton kauppahinta oli noin 50 milj. euroa. Konsernille syntynyt myyntivoitto 19,7 milj. euroa on esitetty kertaluonteisena eränä liikevoitossa.

Tavaroiden ja palvelujen ostot
Tavaroiden ostot
Osakkuusyhtiöt 0,0 0,0
Hallitus ja johto 1,4 2,2
Yhteensä 1,4 2,2

Palvelujen ostot
Osakkuusyhtiöt 2,6 2,5
Hallitus ja johto 0,1 0,1
Eläkekassa 0,0 0,2
Yhteensä 2,7 2,8

Lisäksi liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyy Kesko-konsernin maksamia vuokrakuluja Keskon Eläkekassalle 34,7 milj. euroa (22,4 milj. euroa).

Rahoituskulut
Osakkuusyhtiöt 0,5 1,6
Eläkekassa 0,0 0,2
  0,5 1,8
Myyntisaamiset
Milj. €
Osakkuusyhtiöt 0,1 0,0
Hallitus ja johto 2,1 1,7
Eläkekassa 0,3 0,2
  2,5 1,9

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Keskon myynnistä heidän kontrolloimilleen yrityksille syntyneet saamiset olivat tilinpäätöspäivänä 2,1 milj.euroa. (1,7 milj.euroa). Saamisten vakuutena on Keskon osakkuusyhtiön Vähittäiskaupan Takaus Oy:n antama tililuottovakuus, jonka enimmäismäärä on aina rajoitettu Vähittäiskaupan Takauksen K-kauppiasyritykseltä ja -yrittäjältä saaman vastavakuuden realisointiarvoon. Vastavakuuden arvo oli tilikauden päättyessä 3,2 milj. euroa (3,5 milj. euroa).

Muut lyhytaikaiset velat
Osakkuusyhtiöt 38,6 37,4
Hallitus ja johto 0,8 0,6
Eläkekassa 3,4 2,6
  42,8 40,6

Muihin lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy mm. ketjuhyvitysvelkoja K-kauppiaina toimivien kolmen Keskon hallituksen jäsenen kontrolloimille yrityksille. Ketjuhyvitystä maksetaan jälkikäteen totetuneiden vuosiostojen ja toiminnan laatuun liittyvien kriteerien perusteella.

Lisäksi Keskolla on pitkäaikaista saamista kiinteistöosakkuusyhtiöltä 1,5 milj. euroa.

Hallituksen palkkiot

Tuhat € 2009 2008
Hallituksen jäsenet
Heikki Takamäki, puheenjohtaja 81,5 67,5
Seppo Paatelainen, varapuheenjohtaja 53,0 38,5
Esa Kiiskinen (30.3.2009 alkaen) 31,8
Ilpo Kokkila 41,8 35,5
Mikko Kosonen (30.3.2009 alkaen) 33,8
Maarit Näkyvä 45,3 41,0
Rauno Törrönen (30.3.2009 alkaen) 31,8
Pentti Kalliala (30.3.2009 asti) 8,5 37,5
Keijo Suila (30.3.2009 asti) 12,0 50,0
Jukka Säilä (30.3.2009 asti) 8,5 35,5

Pääjohtajan ja konsernijohtoryhmän palkat ja palkkiot

Tuhat € 2009 2008
Matti Halmesmäki, pääjohtaja 744,6 838,6
Konsernijohtoryhmä (muut jäsenet) 1 621,4 1 807,6

Muut ylimmän johdon työsuhde-etuudet

Osakkeisiin perustuvat suoritukset
Pääjohtajalla oli 31.12.2009 optio-oikeuksia 150 000 kappaletta, joista vuonna 2009 annettiin 2007C optio-oikeuksia 50 000 kappaletta. Jos pääjohtajan optio-oikeuksilla merkittäisiin osakkeita, olisi optio-osuuksien osuus 0,15 % osakkeista ja 0,04 % kaikista äänistä. Konsernijohtoryhmän muilla jäsenillä oli 31.12.2009 myönnettyjä optio-oikeuksia yhteensä 476 000 kappaletta. Konsernijohtoryhmän muille jäsenille annettiin vuonna 2009 2007C optio-oikeuksia 150 000 kappaletta. Konsernijohtoryhmän jäsenten optio-oikeuksilla on samanlaiset ehdot ja vapaakirjautumisajat kuin muilla johdon optio-ohjelmiin kuuluvilla optio-oikeuksilla.

Eläke-etuudet
Pääjohtajan vanhuuseläkeikä on 60 vuotta ja täysimääräinen eläke 66 % eläkepalkasta. Muiden konsernijohtoryhmän jäsenten vanhuuseläkeikä on pääosin 60–62 vuotta ja täysimääräinen eläke on 66 % eläkepalkasta. Konsernin talous- ja rahoitusjohtajan eläke-edut määräytyvät eläkelain (TyEL) mukaisesti.

Irtisanomisen yhteydessä suoritettavat etuudet
Pääjohtajan irtisanomisaika on 6 kuukautta. Irtisanomisajan palkan lisäksi maksettava erokorvaus vastaa 12 kuukauden palkkaa. Muiden konsernijohtoryhmän jäsenten irtisanomisaika on 6 kuukautta ja irtisanomisajan palkan lisäksi maksettava erokorvaus vastaa 6–12 kuukauden palkkaa.