Etusivu Konserni Ruokakauppa

Ruokakauppa


Ruokakauppa

Ruokakesko on johtavia toimijoita Suomen päivittäistavarakaupassa. Lähes 1 000 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Ruokakesko toimii ketjuliiketoimintamallilla. Ruokakeskon ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra. Ketjutoiminnalla varmistetaan toiminnan tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen. Kespro on hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan johtava tukkukauppa Suomessa. Se tarjoaa asiakkailleen alan parhaat hankintaratkaisut.

Ruokakeskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen.

Ruokakeskon ja K-ruokakauppiaiden yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksella määriteltyyn ketjutoimintaan, jolla taataan toiminnan asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen.

Tyytyväiset asiakkaat menestyksen edellytys

K-ruokakaupoissa käy päivittäin 900 000 asiakasta, joiden yhä yksilöllisemmiksi muuttuneiden tarpeiden ja odotusten täyttäminen on K-ruokakauppiaiden tavoite ja menestymisen edellytys. Asiakkaiden tarpeissa ja toiveissa korostuvat tällä hetkellä laadukkuus, herkuttelu, edullisuus, vaivattomuus, vastuullisuus, erityisruokavaliot ja terveellisyys.

K-ruokakaupan kilpailuedut ovat:

K-kauppias palvelee paikalliset tarpeet huomioiden

Paikallisesti toimivat K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Kauppiaat koostavat asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun asiakastietoa hyödyntäen. Ketjun yhteistä valikoimaa täydennetään muun muassa paikallisten tuottajien tuottamalla lähiruoalla.

K-ruokakaupoilla on laadunkehittämis- ja mittausjärjestelmä, jonka tavoitteena on varmistaa kaupan ja koko ketjun toiminnan jatkuva kehittäminen asiakkaita parhaiten palvelevaksi. Laatujärjestelmä koostuu muun muassa asiakastyytyväisyyden ja kaupan kunnon mittaamisesta sekä hintahallinnan ja johtamisen arvioinnista. Parasta vähittäiskauppaosaamista ylläpidetään jatkuvalla valmennuksella yhteistyössä K-ryhmän valmennuskeskuksen K-instituutin kanssa.

Asiakkaiden arvostamat ketjukonseptit

K-ruokakaupoilla on tyytyväisimmät asiakkaat, todettiin EPSI Ratingin marraskuussa toteutetussa asiakastyytyväisyys 2011 -tutkimuksessa. Kyseessä on riippumaton valtakunnallinen päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.

K-citymarketit tarjoavat asiakkaille laajimmat valikoimat päivittäis- ja käyttötavaroita sekä edullisen ostoskorin ja parhaat tarjoukset – joka päivä. Vahvuuksia ovat erityisesti tuore leipä, liha ja kala, hedelmät ja vihannekset, monipuolinen ruokaosaaminen sekä elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen. Suomessa on 75 K-citymarketia.

K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, jonka vahvuuksia ovat erinomainen palvelu ja laajat ruokatuotteiden valikoimat. Palvelevalta Herkkutorilta asiakas löytää liha-, kala- ja ateriaratkaisut niin arkeen kuin juhlaan ja kaupan valikoimissa on aina myös paikallisia tuotteita. Kasvavaan ketjuun kuuluu 205 kauppaa.

K-market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-marketeista asiakas löytää hyvien perusvalikoimien lisäksi omassa uunissa paistetun leivän, tuoreet ja laadukkaat hedelmät ja vihannekset sekä parhaat lähipalvelut. Ketjuun kuuluu 453 kauppaa.

K-extra on henkilökohtaisen palvelun lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet. Ketjuun kuuluu 138 kauppaa.

Yhteensä lähes 1 000 K-ruokakaupan muodostama K-ruokakauppaverkosto on Suomen kattavin. Noin puolet Suomen väestöstä asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta.

K-ruokakauppa-ketjuilla vahva yhteinen ydin

K-ruokakauppojen yhteisen perustan muodostavat valikoimaohjauksen, ketjumarkkinoinnin ja esillepanon yhteiset toimintamallit, kaikille ketjuille yhteiset ydintuotevalikoimat sekä Pirkka-tuotteet.

K-ruokakauppojen hyvä asiakastyytyväisyys perustuu myös kilpailukykyisiin hintoihin, joihin päästään valikoimien enimmäishinnoittelulla, edullisilla Pirkka-tuotteilla sekä ketjujen kampanjoilla ja kauppakohtaisilla tarjouksilla. K-Plussa-tarjoukset ovat aina vähintään 10 % alle normaalihintojen. Lisäksi K-Plussa-pisteistä saa jopa 5 %:n edun.

K-ruokakauppojen ketjuohjauksessa hyödynnetään K-Plussan kanta-asiakastietoa erityisesti valikoimien muodostamisessa, hinnoittelun ohjauksessa, ketjumarkkinoinnissa sekä asiakastarpeita vastaavan kauppapaikkaverkoston suunnittelussa.

Ketjutoiminnan lisäksi kilpailukykyä vahvistavat tehokkaat toimintatavat ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ruokakesko on osa kansainvälistä AMS-hankintayhteenliittymää. Ruokakeskon lisäksi AMSin merkittävimpiin jäseniin kuuluvat Ahold, Dansk SG, ICA, Migros ja Système U.

Pirkka – korkeaa laatua, pysyvää edullisuutta ja vastuullisuutta

Pirkka-tuotesarjan yli 2 000 tuotteella on merkittävä asema osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa. Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus.

Suomalaiset kuluttajat kokevat Pirkka-brändin positiivisesti. Kansallisessa Nuorisotutkimuksessa Pirkka menestyi vuonna 2011 erittäin hyvin sijoittuen kärkeen kysyttäessä yritystä tai merkkiä, jota nuoret ovat suositelleet tai voisivat suositella. Mielikuvissa on noussut vahvasti esiin myös vastuullisuus. Pirkka-tuotemerkin menestys useissa kuluttajatutkimuksissa on pitkäjänteisen työn tulosta.

Pirkka-tuotteita oli vuoden 2011 lopussa 2 072. Pirkka-sarjaan kuuluvia Pirkka Luomu -tuotteita on jo noin 70 ja Pirkka Reilun kaupan -tuotteita lähes 40, ja uusia tuotteita etsitään aktiivisesti.

Pirkka-tuotteiden laatu varmistetaan Ruokakeskon omassa Pirkka-tuotetutkimuksessa, jossa kaikki uudet Pirkka-tuotteet tutkitaan huolellisesti. Pirkka-tuotetutkimuksen laboratoriolla on kansainvälinen pätevyystunnustus, ISO 17025 -akkreditointi. Laboratorio on Suomen ainoa kaupan omien merkkituotteiden laadunvarmistuksesta vastaava yksikkö, joka on saanut kyseisen tunnustuksen.

Kaikki Ruokakeskon ruokareseptit on kehitetty ja testattu Pirkka-tuotetutkimukseen kuuluvassa Pirkka-koekeittiössä. Näitä monipuolisia reseptejä julkaistaan Pirkka-lehdessä, Pirkka.fi:ssä, K-ruokakaupoissa jaettavassa K-RuokaPirkka-lehdessä, Mitä tänään syötäisiin? -televisio-ohjelmassa sekä Pirkka-tuotteiden pakkauksissa.

Kespro tarjoaa alan parhaat hankintaratkaisut

Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tuottaa asiakkailleen toimitus- ja noutopalveluja. Vuonna 2011 HoReCa-markkinat olivat Suomessa noin 2,6 mrd. euroa (oma arvio).

Kespro tarjoaa asiakkailleen HoReCa-alan parhaat hankintaratkaisut. Kespron tavoitteena on olla alansa halutuin yhteistyökumppani. Laaja, asiakaslähtöinen valikoima käsittää ruokatuotteet, alkoholit, astiat ja kattaustuotteet. Kespron oma Menu-tuotesarja on monipuolinen, korkealaatuinen ja edullinen. Kespro toimii koko Suomen alueella. Kesprolla on kuusi myyntialuetta, kuusi toimitusmyyntiyksikköä,
13 noutotukkua ja sen palveluksessa on
noin 510 henkilöä.

Tavoitteena kannattava kasvu

Ruokakeskon keskeisiä tavoitteita ovat markkinaosuuden lisääminen Suomessa, asiakastyytyväisyyden parantaminen ja kannattava kasvu.

K-ruokakaupassa otetaan huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet ja odotukset. Tavoitteena on vahvistaa asiakkuuksia ja siten kasvattaa keskiostosta. Tavoitteena on myös lisätä asiakkuuksien määrää. K-ruokakaupan suurin asiakaskohderyhmä ovat lapsiperheet.

K-ruokakaupan kilpailuetuja ovat parhaat hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastot ja tuoretta lihaa, kalaa ja aterioita tarjoavat palvelutiskit. Keskeisiä kilpailuetuja ovat lisäksi laajimmat valikoimat, Pirkka-tuotteet, elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen, hyvä palvelu sekä vastuullisuus, mikä näkyy asiakkaille mm. vastuullisten vaihtoehtojen tarjoamisena. Näitä kilpailuetuja vahvistetaan edelleen.

Ruokakeskon lähivuosien keskeisenä strategisena painopisteenä on kauppapaikkaverkoston voimakas rakentaminen ja kehittäminen. Kauppapaikkojen laatutason ylläpito, valikoimien laajentaminen, uudet palvelutarpeet ja muuttoliike edellyttävät jatkuvaa verkoston kehittämistä. Erityisesti uusiin K-supermarket- ja K-citymarket-kauppoihin investoidaan tulevina vuosina merkittävästi. Tavoitteena on avata 23 uutta K-supermarketia ja seitsemän uutta
K-citymarketia vuonna 2012.

Venäjälle avataan vuosina 2012–2013 neljä suurta päivittäistavarakauppaa, joista kaksi Pietarin ja kaksi Moskovan alueille. Vuosina 2011–2015 Venäjälle investoidaan arviolta 300 miljoonaa euroa. Tavoitteena on hankkia sekä Pietarista että Moskovasta kauppapaikat vähintään kymmentä suurta päivittäistavarakauppaa varten. Vuoteen 2015 mennessä tavoitteena on saavuttaa Venäjällä 500 miljoonan euron liikevaihto ja positiivinen liiketulos. Uusperustannan rinnalla Ruokakesko jatkaa yritysostoselvityksiä sekä Pietarissa että Moskovassa.

Ruokakesko kehittää voimakkaasti sähköisiä palvelujaan. Palvelujen kehittämisessä keskeistä on sähköisen vuorovaikutuksen lisääminen asiakkaiden kanssa. Tästä esimerkkinä on toukokuussa 2011 uudistettu Pirkka.fi-verkkopalvelu sekä Pirkka Facebook -fanisivu. Tilausprosessin sähköistämiselle ja ruoan verkkokaupan kehittämiselle Ruokakeskossa ja K-ruokakaupoissa on hyvät lähtökohdat. K-ruokakauppiaat voivat palvella omia asiakkaitaan verkossa, ja esimerkiksi joulukuussa 2011 avattiin ruoan verkkokauppa K-market Ruoholahdessa Helsingissä. Ruokakesko suunnittelee myös yhteistä verkkokauppaa käyttötavarakaupan kanssa.

Lue lisää  LUE LISÄÄ

Ruokakaupan taloudellista kehitystä esitellään taulukossa alempana sekä vuosikertomuksen tilinpäätösosiossa.

Toimintaympäristö

K-ruokakaupat, Suomi

Ruokakaupan markkinaosuus

Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa ja Euromarket (Suomen Lähikauppa Oy) sekä Lidl

HoReCa, Suomi, Kespro

Kilpailijat: Meiranova Oy, Metro-tukku, Heinon Tukku Oy

Ruokakaupan markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2011 noin 15,4 mrd. euroa
(sis. alv) ja niiden arvioidaan kasvaneen vuonna 2011 noin 6,0 % (PTY:n tilasto ja oma arvio).

K-ryhmän ruokakauppa, kauppojen lukumäärät
sekä vähittäis- ja yritysasiakasmyynti
Lukumäärä Myynti,
(alv 0 %), milj. €
2011 2010 2011 2010
K-citymarket, elintarvike 75 69 1 433 1 295
K-supermarket 205 181 1 627 1 488
K-market (sis. liikenneasemat) 453 472 1 274 1 266
Muut 231 285 247 294
K-ruokakaupat vähittäismyynti     4 581 4 343
Kespro     732 682
Ruokakauppa yhteensä 964 1 007 5 314 5 025
         
Ruokakaupan avainluvut     2011 2010
Liikevaihto   milj. € 4 182 3 896
Liikevoitto   milj. € 173,7 158,4
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä   milj. € 172,2 160,1
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta   % 4,1 4,1
Investoinnit     milj. € 221,5 117,2
Sidotun pääoman* tuotto ilman kertaluonteisia eriä   % 28,6 27,1
Henkilökunta keskimäärin     2 706 2 881
* kumulatiivinen keskiarvo        
         
Ruokakaupan liikevaihto 2011       milj. € muutos, %
K-citymarket, elintarvike     1 043 14,6
K-supermarket     1 189 11,8
K-market ja K-extra     1 019 -0,7
Kespro     740 7,5
Muut     191 -8,6
Liikevaihto yhteensä     4 182 7,3
         
Ruokakaupan sidottu pääoma 31.12. milj. €     2011 2010
Pitkäaikaiset varat     701 601
Vaihto-omaisuus     105 108
Lyhytaikaiset saamiset     429 400
./. Koroton vieras pääoma     -588 -557
./. Pakolliset varaukset     -9 -13
Sidottu pääoma**     637 539
** sidottu pääoma tilikauden lopussa        

Herkulliset hedelmät, monipuoliset leivät ja ruokaisat palvelutiskit

K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen alueensa parhaan hedelmä- ja vihannesosaston, leipäosaston sekä tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavat palvelutiskit. Ruokakesko jatkaa kilpailuetuhankkeiden toteutusta näiden osastojen valikoimien, palvelun ja esillepanojen vahvistamiseksi.

Vuorovaikutusta Pirkka-fanien kanssa

Pirkka-brändille avattiin oma Facebook-sivu, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen Pirkka-fanien kanssa. Suomen paras ruokasivusto Pirkka.fi uudistettiin ja sinne tuotiin vuorovaikutteisia palveluja, kuten sähköinen reseptikirja Oma keittiö sekä ideoille ja toiveille tarkoitettu Pirkka Ideanurkka -palvelu.

Lue lisää verkosta  Lue lisää

www.facebook.com/Pirkka www.pirkka.fi

Vuoden 2011 tapahtumia

  • K-ruokakaupat vahvistivat markkinaosuuttaan
  • Ruokakaupan kannattavuutta paransi vähittäismyynnin hyvä kehitys
  • K-ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoi 5,9 % (alv 0 %)
  • Pirkka-tuotteiden myynti kasvoi 32,3 % (alv 0 %)
  • Avattiin kuusi uutta K-citymarketia, 17 uutta K-supermarketia ja
    viisi uutta K-marketia
  • K-citymarket-ketju täytti 40 vuotta
  • Pirkka-tuotesarja täytti 25 vuotta

 

Ruokakaupat