Etusivu Konserni Pääjohtajan katsaus

Pääjohtajan katsaus

Toimitusjohtaja

Keskon kannattavan kasvun vuosi

Keskon liiketoiminnan kasvu vahvistui vuonna 2011. Toimialoista ruokakaupan ja rautakaupan myynti kehittyi hyvin ja erityisen vahvaa kasvu oli auto- ja konekaupassa. Kannattavuus parani ruokakaupassa sekä auto- ja konekaupassa. Keskon vakavaraisuus ja likviditeetti pysyivät edellisvuosien tapaan erinomaisella tasolla.

Ruokakaupan myynti kehittyi markkinoita paremmin ja toiminnan tehokkuutta parannettiin edelleen. Myös Pirkka-tuotteiden sekä Kespron hyvä myynnin kehitys vahvistivat ruokakaupan kannattavuutta. Käyttötavarakaupassa toimintaa uudistettiin merkittävästi, mikä osaltaan heikensi vuoden 2011 tulosta. Anttila otti käyttöön uuden logistiikkakeskuksen ja ostotoiminnot yhdistettiin K-citymarketin käyttötavaran ja Anttilan osalta. Nämä muutokset luovat pohjan kannattavalle kasvulle tulevina vuosina. Askon ja Sotkan kehitys oli erinomainen ja elokuussa hankitun Intersportin Venäjän liiketoiminnan myynnin taso nousi uudistusten ja valikoimien laajentumisen johdosta merkittävästi. Rautakaupassa myynti kehittyi hyvin, mutta tuloskehitys jäi heikoksi. Erityisen vahvaa kasvu oli Venäjällä. Auto- ja konekaupassa Audin, Volkswagenin ja Seatin markkinaosuus nousi kaikkien aikojen ennätykseen ja tulos oli erinomainen.

Voimakas investointiohjelma jatkui

Keskon investoi kasvuun vuonna 2011 yhteensä 425 miljoonaa euroa. Ruokakaupassa avattiin kuusi uutta K-citymarketia ja 17 uutta K-supermarketia, rautakaupassa neljä uutta K-rautaa sekä käyttötavarakaupassa Kodin Ykkönen -tavaratalo. Marraskuussa avattiin Lahdessa kauppakeskus Karisma, joka on yksi suurimmista Keskon kauppapaikkahankkeista. Kouvolassa syksyllä 2012 avattava kauppakeskus Veturi nousi harjakorkeuteen vuoden 2011 loppupuolella.

Vuonna 2011 tehtiin myös päätös laajentaa Keskon liiketoimintaa Venäjän rautakaupassa, ruokakaupassa ja urheilukaupassa, jotka tarjoavat merkittäviä kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa. Sekä rautakaupassa että ruokakaupassa on tavoitteena avata noin kymmenen uutta kauppaa Venäjälle vuoden 2015 loppuun mennessä. Kokonaisuutena rautakaupan ja ruokakaupan investoinnit Venäjälle vuosina 2011–2015 ovat yhteensä noin 600 miljoonaa euroa. Elokuussa 2011 Kesko hankki Intersportin Venäjän liiketoiminnot ja vuoden lopussa Venäjällä oli 36 Intersport-myymälää. Tavoitteena on kaksinkertaistaa Intersportin kauppapaikkaverkosto vuoteen 2015 mennessä.

Keskon vakavaraisuus on erinomainen, mikä osaltaan mahdollistaa merkittävän investointiohjelman toteuttamisen. Kuluttajat arvostavat ostamisen helppoutta ja elämyksellisyyttä ja tässä kilpailukykyisellä kauppapaikkaverkostolla on keskeinen rooli. Samalla on tärkeää, että kulutuskysynnän kehitykseen liittyvät epävarmuustekijät otetaan huomioon investoinneissa ja niiden ajoituksessa.

Sähköiset palvelut ja verkkokauppa

Keskon strategian mukaisesti toimialat panostavat voimakkaasti sähköisen asioinnin ja verkkokaupan palveluiden kehittämiseen. Sähköisen informaation ja tiedonsiirtonopeuden kasvun sekä uusien päätelaitteiden myötä asiakaskäyttäytyminen on muuttunut ratkaisevasti – asiakkaiden ostopäätökset syntyvät yhä useammin ajasta ja paikasta riippumattoman sähköisen asioinnin perusteella. Näihin asiakastarpeisiin myös kaupan alan on vastattava tarjoamalla kiinnostavia ja kilpailukykyisiä sähköisiä palveluita. Samalla kaupan alan markkina muuttuu ja kilpailu kiristyy uusien kotimaisten ja ulkomaisten palveluntarjoajien toimesta. Keskon kilpailuetuna on tarjota asiakkaille aidosti monikanavaisia ja luotettavia palveluita yhdistämällä ketjujen myymäläverkoston palvelut sähköiseen asiakaskommunikaatioon ja verkkokaupan palveluihin.

Kesko toimittaa jo nyt yli miljoona verkkokaupan asiakastilausta vuosittain. NetAnttilan asiakkaiden verkkotilaukset sekä Anttila- ja Kodin Ykkönen -tavaratalojen toimitukset toimitetaan vuonna 2011 käyttöön otetusta Keravan logistiikkakeskuksesta. Tämä Euroopan nykyaikaisin ja uusimmalla varastointitekniikalla varustettu logistiikkakeskus tehostaa merkittävästi Keskon monikanavaista palvelutarjontaa tulevina vuosina. Kesko investoi tulevana vuonna myös merkittävästi uusiin tietojärjestelmiin, joilla voidaan tarjota mahdollisimman asiakaslähtöiset sähköiset palvelut.

Vastuullisuustyö tuo tulosta

Vastuullisuus on Keskossa ja K-kaupoissa osa jokapäiväistä toimintaa. Asiakkaat voivat luottaa siihen, että jo tullessaan K-ryhmän kauppoihin he tekevät vastuullisen valinnan. Vastuullisuustoiminta on konkreettisia tekoja muun muassa energiatehokkuuden parantamiseksi, jätteiden määrän vähentämiseksi, turvallisten tuotevalikoiman tarjoamiseksi sekä työhyvinvoinnin ja työolojen parantamiseksi. Keskon ja K-kauppojen tehtävä on auttaa asiakkaita tekemään oman hyvinvoinnin ja ympäristön kannalta hyviä valintoja.

Keskon vastuullisuustyö on huomioitu useilla tavoilla myös maailmalla. Kesko on ollut World Economic Forumin julkaisemalla maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalla sen perustamisesta lähtien. Kesko on mukana myös useissa kestävän kehityksen indekseissä, kuten Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseissä DJSI World ja DJSI Europe. Kilpailu vastuullisuudessa kovenee vuosi vuodelta ja sijoittuminen maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon vaatii toimintatapojen jatkuvaa kehittämistä. Keskon yhteiskuntavastuun raportti valittiin Suomen parhaaksi raportiksi ja opiskelijoiden suosikiksi Vastuullisuusraportointi 2011 -kilpailussa.

Kaupan ala on tärkeä osa Suomen hyvinvointia

Talouskehitykseen liittyvästä epävarmuudesta huolimatta kulutuskysyntä ja asiakkaiden ostovoima kehittyivät kohtuullisen hyvin vuonna 2011. Kysyntää pitivät yllä alhainen korkotaso sekä hyvä työllisyys. Kaupan alan kehitys on myös tulevana vuonna riippuvainen siitä, miten työllisyys ja kuluttajien käytettävissä olevat tulot kehittyvät. Kaupan alan kyky työllistää ja tuottaa palveluja suoraan tai välillisesti on merkittävä asia Suomen kansantalouden ja hyvinvointiyhteiskunnan kannalta. Toteutuessaan tasaverot ja veroasteen nousu leikkaavat kotitalouksien kulutusta, mikä näkyy kaupan alan myynnin laskuna ja tätä kautta heikentyneenä työllisyytenä Suomessa. Myös kaupan alan kilpailuedellytyksiä rajoittavan säätelyn lisääntyminen Suomessa ja Euroopan unionissa heikentää mahdollisuuksia palvella asiakkaita ja toimia tehokkaasti.

Konsernijohtoryhmä uudistui

Konsernin viestintäjohtajaksi nimitettiin huhtikuun alussa Merja Haverinen. Marraskuun alussa Arja Talma siirtyi konsernin talous- ja rahoitusjohtajan tehtävästä Rautakeskon toimitusjohtajaksi ja Jukka Erlund nimitettiin talous- ja rahoitusjohtajaksi. Minna Kurunsaari aloitti joulukuun alussa käyttötavarakaupasta sekä Keskon sähköisen markkinoinnin ja palvelujen hankkeista vastaavana johtajana.

Työhyvinvointiin panostetaan

Kesko ja K-kauppiaat työllistävät 45 000 kaupan ammattilaista ja asiantuntijaa. Työvoiman saatavuuden näkökulmasta Suomen työelämässä on tapahtumassa merkittävä rakennemuutos suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle. Tämä edellyttää työn tuottavuuden parantamista ja työurien pidentämistä, jotka edellyttävät työssä jaksamista ja viihtymistä. Samalla kilpailu osaavista ja työhönsä sitoutuneista työntekijöistä kovenee entisestään. Keskossa työhyvinvointia edistetään monin tavoin ja keskeisessä roolissa on hyvä lähiesimiestyö sekä hyvä työympäristö. Toisaalta me kaikki olemme vastuussa hyvästä työilmapiiristä sekä jaksamisesta myös omalta osaltamme.

Kiitos henkilökunnalle, osakkeenomistajille,
K-kauppiaille ja kaikille yhteistyökumppaneille

Kiitän lämpimästi kaikkia keskolaisia ahkeruudesta ja ammattitaitoisesta työstä. Kiitän kaikkia osakkeenomistajia, K-kauppiaita ja heidän henkilökuntaansa sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme yhteistyöstä vuonna 2011.

Matti Halmesmäki

pääjohtaja
vuorineuvos