Etusivu separator Vuosi 2009 separator Pääjohtajan katsaus

Marri Halmesmäki Fiskars Orange Thumb -tapahtumassa

Pääjohtajan katsaus

Sopeutumisen vuosi

Taantuma vaikutti voimakkaasti kaupan toimintaympäristöön ja asiakkaiden kulutushalukkuuteen Keskon kaikilla toimialoilla ja kaikissa toimintamaissa.

Vuoden 2009 aikana karsimme kustannuksia ja sopeutimme toimintaamme vallitsevaan markkinatilanteeseen. Jouduimme vähentämään henkilöstöä erityisesti rauta-, auto- ja konekaupassa.

Kaikkien toimialojemme tulos positiivinen

K-ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoi 5,6 % eli selvästi yli markkinakehityksen. Pirkka-tuotteiden suosio jatkui. Syksyllä 2009 voimaan tullut ruuan arvonlisäveron alennus alensi K-ruokakauppojen hintoja täysimääräisesti. Ruokakeskon pääomantuotto oli kaikkien aikojen paras.

Käyttötavarakaupan loppuvuoden kehitys oli selvästi edellistä vuotta parempi. K-citymarketin ja Intersportin myynti ja kannattavuus paranivat koko vuoden ajan. Anttilankin joulumyynti kävi vilkkaana ja ylitti odotukset.

Rautakaupan vuosi oli taantuman ja rakentamisen pysähtymisen vuoksi vaikea kaikissa toimintamaissa ja erityisesti ammattiasiakaskaupassa. Rautakauppa pystyi alentamaan kustannuksia ja varastoja ja on pitänyt asiakassaamiset hallinnassa. Tämän ansiosta rautakaupan tulos oli taantumasta huolimatta selvästi positiivinen.

Auto- ja konekaupan myynti ja tulos alenivat kysynnän heikentyessä. VV-Auton maahantuomien Audin, Volkswagenin ja Seatin markkinaosuus vahvistui vuoden aikana ja loppuvuodesta uusien tilauksien määrä kasvoi selvästi.

Tavoitteenamme kannattava kasvu

Keskon vakavaraisuus, kassavirta ja likviditeetti ovat erinomaisella tasolla. Vahva tase ja hyvä rahoitusasema antavat Keskolle mahdollisuuden investoida taantumankin aikana.

Otamme investoinneissa huomioon kunkin toimintamaan markkinatilanteen ja asiakaskysynnän. Jatkamme aktiivista kauppapaikkaverkoston kehittämistä.

Kartoitamme edelleen ruokakaupan laajentamista kansainvälisille markkinoille, erityisesti Venäjälle.

K-Plussa antaa asiakkaalle monipuolisia etuja

K-Plussa-kanta-asiakasohjelma on palvelukokonaisuus, jonka avulla K-ryhmän jokainen K-kauppias ja kauppa sekä ketju voivat parantaa asiakkaidensa huomioimista ja tyytyväisyyttä.

K-Plussa-kanta-asiakaskortti on yli 3,6 miljoonalla suomalaisella. K-Plussa-kanta-asiakasohjelma saavutti vuonna 2009 kahden miljoonan talouden rajan. Yli 100 000 uutta taloutta liittyi mukaan ohjelmaan. K-Plussa-verkostoon kuuluu yli 3 500 ostospaikkaa eri puolilla Suomea.

Keskittämällä ostoksensa K-Plussa- asiakas saa monipuolisia etuja. Hyödynnämme kortin kautta saatavaa asiakastietoa kauppakohtaisten valikoimien suunnittelussa, markkinoinnin kohdistamisessa ja kauppaverkoston suunnittelussa.

Haluamme olla kaupan alan houkuttelevin työpaikka

Kesko ja sen ketjujen K-kauppiasyrittäjät työllistävät noin 45 000 kaupan alan ammattilaista ja asiantuntijaa. Henkilöstön hyvinvointi, osaaminen ja työn tuottavuuden parantaminen on meille tärkeää. Jatkamme eri yhtiöissä pitkäkestoisia työhyvinvointihankkeita. Parannamme työn tuottavuutta ensisijaisesti tehostamalla toimintatapoja.

Oman koulutuskeskuksemme K-instituutin järjestämä Mestarimyyjäkoulutus on Suomen suurimpia vuosittaisia ammatillisia aikuiskoulutuksia. Mestarimyyjäkoulutukseen osallistui yli 17 000 opiskelijaa vuonna 2009.

Jatkamme vastuullisuustyötämme ja sitoudumme säästämään energiaa

Kesko on vakiinnuttanut huippuasemansa kansainvälisten pörssiyhtiöiden vastuullisuutta mittaavissa vertailuissa.

Kesko on mukana Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseissä DJSI World ja DJSI STOXX sekä muun muassa FTSE4Good-indekseissä. Jatkamme myös World Economic Forumin julkaisemalla The Global 100 Most Sustainable Corporations -listalla.

Olemme ylpeitä siitä arvostuksesta, jota vastuullisuuden kansainväliset puolueettomat asiantuntijat ja eri arviointilaitokset ovat työtämme kohtaan osoittaneet.

Työmme jatkuu edelleen: olemme laatineet kattavan vastuullisuusohjelman vuosiksi 2008–2012. Ohjelma asettaa konkreettiset tavoitteet mm. ilmastonmuutoksen torjunnalle, hävikin vähentämiselle, kuljetuksille, vastuulliselle hankinnalle ja henkilöstön hyvinvoinnille.

Osana vastuullisuusohjelman toteuttamista allekirjoitimme kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitouduimme säästämään runsaat 65 GWh vuoden 2016 loppuun mennessä.

Kiitos henkilökunnalle, osakkeenomistajille, K-kauppiaille ja kaikille yhteistyökumppaneille

Kiitän lämpimästi kaikkia keskolaisia ahkeruudesta ja hyvin tehdystä työstä. Kiitän myös kaikkia osakkeenomistajia, K-kauppiaita ja heidän henkilökuntaansa sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme yhteistyöstä vuonna 2009.

Matti Halmesmäki
pääjohtaja