Asiakkaat

Arvomme, Asiakas ja laatu – kaikessa mitä teemme, asettaa asiakkaamme toimintamme keskiöön.

Aihe

Tavoite

Saavutukset 2020

Keskustelu asiakkaiden kanssa

Käymme jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa kaupoissa ja somekanavissa. Teemme asiakastyytyväisyys- ja bränditutkimuksia ja kysymme asiakkaidemme mielipiteitä kehittäessämme vastuullisuustyötämme.

Ruokailmiöt 2020 -tutkimuksen mukaan suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ovat harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen sekä halu kehittyä ruoanlaittajana.

Kysyimme loppuvuodesta asiakkaiden mielipiteitä uudesta Tuotteiden jäljillä -sivustostamme Kylä-asiakasyhteisön kautta. Uusiksi tuotteiksi toivottiin kahvia ja banaania, ja tietoa toivottiin näkyviin myös kauppoihin.

Neuvontapalvelut asiakkaille

 

Tarjoamme asiakkaille tietoa tuotteista ja palveluista monikanavaisesti.

 

Remonttiohjeita ja neuvontaa rautakaupan asiakkaille antavat kauppojen myyjien lisäksi K-Rauta.fi-verkkosivusto ja K-Raudan remontti- ja puutarhaneuvonta.  

 

K-Kuluttajapalvelu vastaa päivittäistavarakaupan omia tuotemerkkejä (Pirkka, K-Menu) ja oman maahantuonnin tuotteita koskevista kuluttajapalautteista. K-Kuluttajapalvelu vastasi vuoden 2020 aikana yhteensä 26 233 yhteydenottoon.

Hyvinvointi

 

Tarjoamme terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tuotteita ja palveluja.

 

Kasvissitoumuksemme mukaisesti kannustamme asiakkaitamme lisäämään kasvisten käyttöä. Asetimme tavoitteeksi, että vuoteen 2020 mennessä vegehylly löytyy vähintään 400 K-ruokakaupasta. Tavoite saavutettiin vuonna 2018. Nykyään kasviproteiinituotteet kuuluvat jokaisen ruokakauppaketjumme ketjuvalikoimiin. Vuonna 2020 järjestimme 313  kasviskampanjakokonaisuutta, joissa kampanjatuotteiden lukumäärä oli 1 209 kasvistuotetta. Vuoden 2020 aikana valikoimiimme tuli 37 uutta hedelmä- ja vihannestuotetta.

Kestävä kulutus

Autamme asiakkaita tekemään kestäviä valintoja.

Toimme valikoimiin hävikistä valmistettuja tuotteita sekä lisää vegevalmisruokia ja kasviproteiinituotteita.

Viestimme asiakkaillemme Kiroileva hiili -mainoskampanjalla ympäristöön ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvistä teoistamme. Hahmon avulla kannustamme asiakkaitamme ilmastoystävällisempiin valintoihin.

Digipalvelut

 

Tarjoamme K-ryhmän asiakkaille parhaat digitaaliset palvelut kaikilla toimialoilla.

 

K-Ruoka-verkkokaupan myynti kasvoi, ja K-Ruoka-verkkokauppa on markkinajohtaja Suomessa. Uudistettu K-Rauta.fi-verkkokauppa kasvoi vahvasti ja tukee kivijalkakaupan myyntiä.

Lisäsimme K-Ostokset-palveluun  Ravintovalinnat-osion, jossa asiakkaat voivat seurata sokerin, suolan, punaisen lihan sekä kalan ja kasvisten kulutustaan. K-Ostokset tarjoaa käyttäjälleen myös ruokaostosten kotimaisuus- ja ilmastotasomittarit.

Tiedolla johtaminen

 

Jokainen K-kauppa on paikallisen asiakaskysynnän ja -tiedon mukaan räätälöity.

Poikkeuksellisena koronavuonna paikallisten asiakastarpeiden huomioiminen korostui entisestään ja muun muassa ruoan verkkokauppaa laajennettiin tämän johdosta ennätyksellisen nopeasti. Vuonna 2020 verkkokauppapalvelua tarjosi 470 kauppaa, joista uusia oli 241. K-kauppojen ja Keskon vahvalla yhteistyöllä sekä K-ryhmän laajaa tietopääomaa, analytiikkaa ja tekoälyratkaisuja hyödyntäen kehitimme muun muassa kaupan arkea helpottavia valikoima- ja kampanjahallinnan työkaluja. K-ruokakaupat ovat ottaneet nämä uudet välineet laajasti käyttöön vuoden 2020 aikana.           

Asiakastietoon pohjautuvalla markkinoinnilla tarjoamme asiakkaalle kaupan alan parhaan asiakaskokemuksen.

Jatkoimme markkinoinnin prosessien automatisointia ja edistimme datan ja tekoälyn hyödyntämistä markkinoinnin kohdentamisessa ja personoinnissa.

Lisäpalvelut kauppojen yhteydessä

 

Autamme asiakkaita vaivattomaan asiointiin.

 

 
Vuoden 2020 lopussa 995 K-kaupassa oli paketti- ja postipalveluita. Poikkeusvuodesta huolimatta otettiin käyttöön yli 270 uutta pakettien noutopistettä. Lähes kaikissa K-ruokakaupoissa otettiin vuoden 2020 aikana käyttöön Mobilepay-mobiilimaksusovellus. 
Takaisin ylös