Yhteiskunta

Rakennamme yhdessä parempaa yhteiskuntaa
  • Luomme kumppanuuksia ja osallistumme paikallisyhteisöjen kehittämiseen.
  • Kehitämme toimintaamme vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.
Aihe Tavoite Tavoitteen edistyminen 2015 Tavoitteen edistyminen 2016 Tavoitteen edistyminen 2017


Paikallinen tuotanto


Tuemme paikallisia tuottajia.


K-ruokakaupat, K-citymarket Oy (käyttötavara), K-raudat ja Rautiat olivat  mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Järjestimme Lähiruokatreffit kuudella paikkakunnalla. Loimme Tuottajalle kiitos -toimintamallin, jolla halusimme kiinnittää huomiota tuottajien asemaan ja parantaa kotimaisen tuotannon arvostusta.


K-ruokakaupat, K-raudat ja Rautiat olivat  mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Järjestimme Lähiruokatreffit kuudella paikkakunnalla. K-ruokakaupoissa oli myynnissä 12 Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotetta, joista maksoimme lisätuen suoraan tuottajille. Vuonna 2017 toimimme MTK 100 -juhlavuoden valtakunnallisena pääyhteistyökumppanina.


Järjestimme eri puolella Suomea yhteensä kuusi Lähiruokatreffit-tapahtumaa, joissa alueen K-ruokakauppiaat ja paikalliset tuottajat tapasivat ja rakensivat yhteistyötä. K-ruokakaupoissa oli myynnissä 10 Tuottajalle kiitos -tuotetta. Yhteensä myytiin noin kuusi miljoonaa Tuottajalle kiitos -tuotetta, joista tilitämme suomalaisille ruoantuottajille yli 350 000 euron lisätuen.  K-ruokakauppojen Entistä parempaa Suomesta -kampanjassa kannustettiin ostamaan suomalaisia tuotteita. K-ryhmä toimi MTK 100 -juhlavuoden valtakunnallisena yhteistyökumppanina. Julkaisimme sosiaalisen median kanavissamme Yhteisiä kasvutarinoita, jotka kertoivat tuottajien, paikallisyrittäjien ja K-kauppiaiden kasvua luoneesta yhteistyöstä.


Lahjoitukset, sponsorointi ja hyväntekeväisyyskampanjat


Olemme mukana hankkeissa, jotka liittyvät lapsiperheiden arkeen, edistävät elämisen laatua ja kestävää kehitystä.


Olimme mukana Nenäpäivä-kampanjassa, Hyvä Joulumieli -keräyksessä, Pelastusarmeijan Joulupata-keräyksessä ja Roosa nauha -kampanjassa. K-ruokakaupat osallistuivat UNICEFin ja Pampersin kansainväliseen rokotekampanjaan. K-ruokakauppojen pullonpalautusarpajaisten tuotot käytettiin Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaan. K-ruokakaupat järjestivät yhteistyössä Koripalloliiton kanssa alakouluikäisille koripallotapahtumia ja Pikkusudet-koripallokouluja ympäri Suomen. Aloitimme Planin kanssa yhteisen tutkimushankkeen kambodzhalaisten siirtotyöläisten asemasta Thaimaassa.


Olimme mukana Nenäpäivä-kampanjassa, Hyvä Joulumieli -keräyksessä ja Pelastusarmeijan Joulupata-keräyksessä. Suomen K-Rauta ja Naisten Pankki käynnistivät yhteistyön, jonka tavoitteena on auttaa ugandalaisia naisia yrittäjyyden alkutaipaleella. K-ruokakaupat osallistuivat UNICEFin ja Pampersin kansainväliseen rokotekampanjaan ja keräsivät varat lähes 900 000 jäykkäkouristusrokotteeseen. Osallistuimme Roosa nauha -kampanjaan aiempaa isommalla panostuksella. K-ruokakauppojen pullonpalautusarpajaisten tuotot käytettiin Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaan. Järjestimme yhdessä Koripalloliiton kanssa koripallotapahtumia yli 10 000 lapselle ympäri Suomea. Jatkoimme yhteistyötä Planin kanssa Thaimaan kalateollisuuden vastuullisuuden ja siirtotyöläisten aseman parantamiseksi; yhteistyöstä on sovittu vuosiksi 2015-2018. K-Plussa-asiakkaat voivat lahjoittaa Plussa-rahansa hyväntekeväisyyteen.


Elokuussa 2017 aloitimme ympäristöjärjestö WWF:n kanssa laajan, monivuotisen K-Kalapolut-yhteistyön Suomen uhanalaisten vaelluskalakantojen pelastamiseksi ja palauttamiseksi. 

Jatkoimme yhteistyötä Plan International Suomen kanssa Thaimaan kalateollisuuden vastuullisuuden ja siirtotyöläisten aseman parantamiseksi. Plan-yhteistyöstä on sovittu vuosiksi 2015–2018.

K-kauppiasliiton ja Keskon yhteisen Pieni suuri teko -toimintamallin avulla nostamme asiakkaille merkityksellisiä vastuullisuustekoja enemmän esille. Katso Ainon tupa ja Tomin tarina -videot.

Olimme mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä ja Pelastusarmeijan Joulupata-keräyksessä. Intersport Suomi osallistui Nenäpäivä-kampanjaan. K-ruokakaupat ovat olleet  jo 10 vuotta mukana Pampersin ja UNICEFin rokotekampanjassa ja ovat lahjoittaneet lähes 10 miljoonaa rokotetta UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaiseen ohjelmaan. K-ruokakaupat osallistuivat Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjaan lähes 450 000 euron lahjoitussummalla. Pirkan ja Suomen Koripalloliiton yhteistyö jatkui, ja yli 40 000 lasta on liikkunut Pirkka Pikkusudet -tapahtumissa vuosina 2015–2017.

K-Plussa-asiakkaat voivat lahjoittaa Plussa-rahansa hyväntekeväisyyteen.

Takaisin ylös