Palvelut ja kauppa yhä useammin saman katon alla

K:n tarjoamat ratkaisut

 

1. Valtuustokauden strategioiden laatimisessa otetaan nykyistä laajemmin huomioon kaupan rooli ja sen palvelujen tarjoamisen mahdollisuudet. Näin voidaan varmistaa mahdollisimman toimivien palveluiden tarjonta kuntalaisille.

2. Kaavoituksessa huomioidaan nykyistä paremmin kaupan laajempi merkitys kunnan kehitykselle. Kaavoihin jätetään nykyistä enemmän väljyyttä, jotta kunnan resurssit kohdentuvat järkevästi. Lisäksi avaintoimijat otetaan mukaan kaavoitusprosessiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

3. Yhä tiiviimpi yhteistyö kuntien palveluiden ja maankäytön suunnittelun ja kaupan hankekehityksen välillä luo vetovoimaisia palvelukeskittymiä.
 

 

Niin kunnat kuin kauppa ovat ovat yhä nopeutuvassa muutosvauhdissa. Jotta kuntalaisten laadukkaat ja sujuvat palvelut voidaan taata myös tulevaisuudessa, tulee kuntastrategioissa käsitystä kaupasta ja sen roolista kuntien kumppanina laajentaa. K näkee kaupan tulevaisuuden olevan kivijalkakaupan ja verkkokaupan liitto: yhdessä ne tarjoavat hyvän arjen rakennuspuut kaikkialla Suomessa.

K-ryhmän itsenäiset kauppiasyrittäjät ovat työssään paikallisten tarpeiden näköalapaikalla. He ovat valmiita laajentamaan palvelutarjontaansa nykyisin aina pakettipalveluista ruoan verkkokauppaan ja sähköautojen lataukseen.

K haluaa olla aktiivisesti mukana rakentamassa tulevaisuuden kuntia. Kiivaan muutosvauhdin takia moni kaava on nykyään jo valmistuessaan vanhentunut ja siksi kaavoihin tulisi jättää mahdollisimman paljon väljyyttä. Näin vältetään toteutumista viivästyttävät ja kaavoitusresursseja rasittavat muutokset. Kaavoituksen keskiössä tulee olla mahdollistava maankäytön ohjaaminen: 1) maankäytön linjaukset 2) alueiden käyttötarkoitusten sekä liikenneratkaisujen suunnittelu. Myös kumppaneiden resursseja tulisi hyödyntää kaavoituksen eri vaiheissa mahdollisimman laajasti.

Eteenpäin katsova kaupan ja kuntien kumppanuus luo elinvoimaa, työpaikkoja ja pitovoimaa paikallisesti. Avoimella yhteistyöllä kuntien maankäytön ja palveluiden suunnittelun ja kaupan hankekehityksen välillä voimme luoda kuntalaisten arkea sujuvoittavia palveluita.

Tulevaisuuden kauppa on palvelukeskus. Kuntalaisten hyvää arkea palvelee parhaiten se, että palveluja tarjotaan ennakkoluulottomasti kauppojen ja kauppakeskusten yhteydessä - saman katon alla. Tämä helpottaa arjen asiointia ja tukee kestävää kehitystä.

 

LUE LISÄÄ

K on kestävä kehityksen kumppani

 

K-Market Jokitori Vanttauskoskella on kylänsä näköinen keskus

Rovaniemen Vanttauskosken K-Market Jokitori tekee esimerkillistä työtä palveluiden takaamiseksi lähialueen asukkaille. Kauppiaat Mika ja Päivi Kuusela rakentavat kunnianhimoista tulevaisuuden palvelukeskusta palvelu kerrallaan.

K-Market Jokitorin yhteydessä on jo kahvila, kirjasto, Postin ja Schenkerin palvelupisteet, Alkon tilauspiste sekä lääkekaappi.

Kauppiaat ovat myös tehneet vanhasta terveysasemasta kylälle majoitustilat ja viereiseen huoltoaseman rakennukseen rakennetaan tiloja paloaseman käyttöön.

 

Liikekeskus Westeri on antanut potkua koko Tesoman kehitykselle

Tampereen Tesoman liikekeskus Westerin kattavasta tarjonnasta löytyvät palvelut kaikenikäisille. Westerissä toimii kaikkiaan 12 liikettä, jotka palvelevat asiakkaita monipuolisesti arjen eri tarpeissa.

Liikekeskus on kooltaan noin 15 000 m2, josta kolmannes on julkisten palveluiden käytössä. Westeristä löytyvät niin terveysasema, neuvola, kirjasto kuin nuorisotilat. Liikekeskuksen aukeaminen on nostanut alueen imagoa ja arvostusta, ja alueelle on noussut Westerin myötä myös uusi koulu sekä useita asuinkerrostaloja.

Westeri on jo lunastanut paikkaansa alueen asukkaiden kokoontumispaikkana ja olohuoneena. Liikekeskuksen ankkurina toimiva K-Supermarket Westeri valittiin ketjunsa parhaaksi myymäläksi vuonna 2019.

Takaisin ylös