”Tulevaisuusyksikön” johtaja Teija Nesterinen luottaa dataan

Markkinointijohtaja Teija Nesterinen on edennyt urallaan Keskossa kesätöistä koko matkan ruokakaupan digitaalisen murroksen aitiopaikalle. Hänen johdollaan uusi K-ruokamediat-yksikkö kehittää Ruokakeskon asiakaskokemusta dataan pohjautuen ja monikanavaisesti.

– Vuodenvaihteessa 2015 eteen avautui uudenlainen valinnanmahdollisuus: kehittää ja yhdistää K-citymarket-ketjun markkinointi vai vetää uutta K-ruokamediat-yksikköä. Olen sittemmin päätynyt kutsumaan valintaani tulevaisuusyksiköksi, koska teemme kaiken pääsääntöisesti digitaalisesti, asiakas keskiössä ja dataa hyödyntäen.

Asiakkaat ovat nykyään valveutuneita ja erittäin avoimia markkinoinnin uusille muodoille. Jos esimerkiksi kysymme heiltä mielipidettä, tulee meidän reagoida ja palkita asiakkaiden vastaukset toimimalla. Datassa, ja tässä ajassa, mielenkiintoista on se, että asiakkaat odottavat meiltä uudenlaista, hyvin henkilökohtaista ja vuorovaikutteista palvelua. Olemme kaupan alan johtavia toimijoita datan keräämisessä ja tietyiltä osin myös edelläkävijöitä sen hyödyntämisessä. Mutta vielä on valtavasti oppimista ja kehittämistä.

Vastasin tätä ennen seitsemän vuotta K-citymarketin markkinoinnista. Hypermarketin markkinoinnista niin sanottuun tukiyksikköön hyppääminen tuntui kaltaiselleni liiketoiminnan lukuja kuumeisesti seuraamaan tottuneelle henkilölle erikoiselta. Pohdiskeltuani hetken ymmärsin, miten vahvasti asiakaskokemus vaikuttaa jatkossa kaikkien tulosten paranemiseen ja Kesko on muutosmatkalla kokonaan uudenlaiseksi, avoimemmaksi sekä keskustelevammaksi toimijaksi.

Tässä muutoksessa haluan olla täysillä mukana ja uskon, että aiemmalla kokemuksellani on tähän työhön annettavaa. Eikä minulle luonteenomainen rohkea luovuuskaan ole pahasta.   

Hedelmällinen urapolku ulkomaiden kautta

– Tulin Keskoon kesätöihin vuonna 1986. Olin opiskellut materiaalitoimintoja eli logistiikkaa, huolintaa, pakkausteknologiaa ja ostotoimintaa. Vastasin aluksi vaatepuolen huolinnasta ja siirryin jonkin ajan päästä pakasteiden, lihan, leivän ja viinien tuontihankintaan Suurkeittiötoimitustukkuun, eli nykyiseen Kesproon.

Heviosaston johtaja kävi sittemmin aika ajoin kyselemässä lähtisinkö ulkomaankomennukselle. Sopivasti pari kolme vuotta suurkeittiökokemusta saaneena lähdinkin Ruotsiin tekemään hedelmä- ja vihanneskauppaa Viking Fruitiin, joka oli Keskon yhteishankintayritys yhdessä muutaman pohjoismaisen kumppanin kanssa.

Viking Fruitissa vastasin kolme vuotta sitrushankinnoista Suomeen, Ruotsiin Norjaan ja Tanskaan. Päähankintamaani olivat Espanja, Marokko ja Yhdysvallat. Espanjassa vietin välillä pitkiäkin aikoja sesongin ollessa kiihkeimmillään. Siihen aikaan tradingia tehtiin luuri molemmilla korvilla – toisella ostit ja toisella myit.

Sain olla mukana rakentamassa K-ruoka-ketjun avausta ja markkinointia Venäjällä vuonna 2011. Oli todella jännittävää olla luomassa aivan uutta brändiä ja asiakaslupausta sekä miettiä, miten markkinat siellä toimivat.

Venäjällä piti ymmärtää muun muassa sikäläistä kulttuuria ja asiakkaiden varovaisuutta omien tietojensa ja yksityisyytensä suhteen. Markkinat ovat hyvin erilaiset verrattuna Suomeen eivätkä samat markkinoinnin kanavat toimi. Kauppojen avaaminen oli myös ihan oma, yllättävä lukunsa. Suomessa kaupan avauksessa asiakkaat tulevat paikalle ilmoitettuun avausaikaan, mutta Venäjällä tultiin jonottamaan jo edellisenä iltana ja jono kiersi kaupan ympäri.

Isossa talossa loputtomat mahdollisuudet

– Kun siirryin 90-luvulla Ruotsista takaisin Suomeen, toin Rico-brändin mukanani ja jatkoin sen rakentamista silloisessa Hevikeskossa. Oman merkkituotteen ja Ruokakeskon tuotetutkimuksen rooli oli merkittävä muun muassa laadun parantamisessa ja vakioimisessa hyvälle, luotettavalle tasolle.  Kun laadusta voitiin olla sataprosenttisen varmoja, sulautettiin Rico Pirkka-sarjaan.

Itse olen ollut Pirkka-fani aivan urani alkuajoista lähtien.  Kohdennetun, sähköisen markkinoinnin lisäksi kuuluu Pirkka-brändin markkinointivastuu jo toista vuotta tiimini salkkuun, samoin kuin erilaiset kampanjat vastuullisuusmarkkinoinnin saralla. Näistä voidaan mainita tänä vuonna esimerkiksi Sinivalkoinen jalanjälki, Nenäpäivä-yhteistyö ja Susijengi-kampanja.

Olen aina ajatellut, että Kesko on loputon mahdollisuuksien tarjoaja. Kun tänne tulee, urapolkujen mahdollisuudet ovat laajat. Itsestähän se on hyvin pitkälle kiinni mihin loppujen lopuksi päätyy. En ehkä kuvitellut kesätöihin tullessani, että olisin täällä vielä nyt.  Seuraan nykyään ilolla sitä, miten Kesko kannustaa ja tukee taloon tulevia, uraansa aloittelevia nuoria.

Takaisin ylös