« Edellinen | Seuraava »

LIITE 40

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiriin kuuluvat konsernin johtohenkilöt (hallitus, toimitusjohtaja ja konsernijohtoryhmä), tytäryhtiöt, osakkuusyritykset ja Keskon Eläkekassa. Tytäryhtiöt ja osakkuusyritykset on lueteltu erillisessä liitteessä (liite 42).

Lähipiiritapahtumina on esitetty sellaiset liiketoimet lähipiirin kanssa, jotka eivät eliminoidu konsernitilinpäätöksessä.

Pääomaosuusmenetelmällä yhdistellyllä osakkuusyrityksellä, Kruunuvuoren Satama Oy:llä on kiinteistöjä, jotka on vuokrattu konsernin käyttöön. Vähittäiskaupan Takaus Oy ja Vähittäiskaupan Tilipalvelu Oy myyvät palvelujaan Keskon ja K-kauppiaiden vähittäiskauppayrityksille. Muut osakkuusyritykset ovat lähinnä liikekiinteistöyhtiöitä, jotka ovat vuokranneet omistamiaan huoneistoja ja kiinteistöjä Kesko-konsernin käyttöön. Osakkuusyritykset, jotka ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä, on yhdistelty konsernitilinpäätökseen omistusosuuden mukaisesti.

Keskon Eläkekassa on itsenäinen juridinen yksikkö, joka hallinnoi osaa konsernin Suomen henkilöstön eläkevaroista. Eläkevaroihin sisältyy Kesko Oyj:n osakkeita 32,5 milj. euron arvosta (45,3 milj. euroa). Eläkekassan omistamia kiinteistöjä ja huoneistoja on vuokrattu Kesko-konsernille.

Tilikaudella 2011 Kesko-konserni maksoi Eläkekassalle kannatusmaksuja yhteensä 26,0 milj. euroa (0,0 milj. euroa).

Tilikauden 2010 aikana osa Kesko-konsernissa työskentelevien henkilöiden lakisääteisen eläketurvan hoidosta ja siihen liittyvästä vakuutuskannasta siirrettiin Keskon Eläkekassalta työeläkevakuutusyhtiöön. Kannansiirtoon liittyen Eläkekassa palautti eläkesaamista työnantajayhtiöille. Kesko-konsernissa toteutunut rahavirtavaikutus saamisen palautuksesta korkoineen oli 151,6 milj. euroa.

Lähipiirin kanssa toteutuivat seuraavat liiketapahtumat:

Tavaroiden ja palvelujen myynti

Tavaroiden myynti
Hallitus ja johto 37,3 35,9
Yhteensä 37,3 35,9

Palvelujen myynti
Osakkuusyritykset 2,2 1,5
Hallitus ja johto 4,6 4,4
Keskon Eläkekassa 0,5 1,1
Yhteensä 7,3 7,0

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Konserniyhtiöt myyvät tavaroita ja palveluita heidän kontrolloimilleen yrityksille.

Tilikauden aikana Kesko-konserni myi yhden kiinteistöyhtiön Eläkekassalle. Kesko-konsernilla on kiinteistöyhtiöltä 39,7 milj. euron lainasaaminen. Lainan korko on kolmen kuukauden Euribor + marginaali 0,5 % ja laina maksetaan takaisin vuoden 2012 aikana. Lainalla on kiinnitysvakuus.

Vuonna 2010 Kesko-konserni myi kahdeksan kiinteistöä konsernin osakkuusyritykselle Kruunuvuoren Satama Oy:lle. Kiinteistökauppojen kauppahinta oli yhteensä 59,9 miljoonaa euroa. Kesko-konsernin yhtiöt vuokrasivat kiinteistöt Kesko-konsernin yhtiöiden käyttöön pääosin 15 vuoden vuokrasopimuksilla jatko-optioin. Konsernille syntynyt myyntivoitto 13,8 milj. euroa esitettiin kertaluonteisena eränä liiketoiminnan muissa tuotoissa.

Tavaroiden ja palvelujen myynnit lähipiirille ovat toteutuneet yleisillä markkinaehdoilla ja perustuvat markkinahintoihin.

Tavaroiden ja palvelujen ostot

Tavaroiden ostot
Hallitus ja johto 2,5 2,1
Eläkekassa - 1,6
Yhteensä 2,5 3,7

Palvelujen ostot
Osakkuusyritykset 4,7 2,9
Hallitus ja johto 0,1 0,1
Yhteensä 4,8 3,0

Liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyy Kesko-konsernin maksamia vuokrakuluja Keskon Eläkekassalle 16,2 milj. euroa (32,2 milj. euroa) ja osakkuusyrityksille 9,9 milj. euroa (4,4 milj. euroa).

Vuonna 2010 Kesko-konserni osti kolmen kiinteistöyhtiön osakekannan ja yhden kiinteistön Keskon Eläkekassalta. Velaton kauppahinta oli 125,5 milj. euroa, kun kiinteistöyhtiöiden velat Keskon Eläkekassalle siirtyivät Kesko-konsernin vastattavaksi.

Liiketoiminnan muut tuotot

Osakkuusyritykset 0,0 0,1
Hallitus ja johto 1,3 0,9
Eläkekassa 0,1 0,0
Yhteensä 1,5 0,9

Liiketoiminnan muut kulut

Osakkuusyritykset 9,9 4,4
Eläkekassa 16,2 32,2
Muu lähipiiriläinen 1,1 0,9
Yhteensä 27,2 37,5

Rahoituskulut

Osakkuusyritykset 0,4 0,3
Eläkekassa 0,6 0,0
Yhteensä 1,0 0,3

Lyhytaikaiset saamiset

Osakkuusyritykset 0,1 0,0
Hallitus ja johto 3,7 2,6
Eläkekassa - 0,1
Yhteensä 3,9 2,7

Keskon hallituksen jäseniä toimii K-kauppiaina. Keskon myynnistä heidän kontrolloimilleen yrityksille syntyneet saamiset olivat tilinpäätöspäivänä 3,7 milj.euroa (2,6 milj.euroa). Saamisten vakuutena on Keskon osakkuusyhtiön Vähittäiskaupan Takaus Oy:n antama tililuottovakuus, jonka enimmäismäärä on aina rajoitettu Vähittäiskaupan Takauksen K-kauppiasyritykseltä ja -yrittäjältä saaman vastavakuuden realisointiarvoon. Vastavakuuden arvo oli tilikauden päättyessä 3,4 milj. euroa (4,8 milj. euroa).

Muut lyhytaikaiset velat

Osakkuusyritykset 35,5 34,4
Hallitus ja johto 1,2 0,9
Eläkekassa 8,2 49,3
Yhteensä 44,9 84,6

Muihin lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy mm. ketjuhyvitysvelkoja K-kauppiaina toimivien kolmen Keskon hallituksen jäsenen kontrolloimille yrityksille. Ketjuhyvitystä maksetaan jälkikäteen toteutuneiden vuosiostojen ja toiminnan laatuun liittyvien kriteerien perusteella.

Lisäksi Keskolla on pitkäaikaista saamista kiinteistöosakkuusyhtiöltä 1,5 milj. euroa.

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen palkkiot

Tuhat € 2011 2010
Heikki Takamäki, puheenjohtaja 86,5 87,0
Seppo Paatelainen, varapuheenjohtaja 59,0 59,0
Esa Kiiskinen 42,0 42,0
Ilpo Kokkila 43,0 44,0
Mikko Kosonen 44,5 44,0
Maarit Näkyvä 44,5 46,0
Rauno Törrönen 42,0 42,0

Pääjohtajan ja konsernijohtoryhmän palkat ja palkkiot

Tuhat € 2011 2010
Matti Halmesmäki, pääjohtaja 1 002,4 855,2
Konsernijohtoryhmä (muut jäsenet) 2 073,6 1 872,2

Osakkeisiin perustuvat suoritukset

Pääjohtajalla oli 31.12.2011 optio-oikeuksia 130 000 kappaletta. Jos pääjohtajan optio-oikeuksilla merkittäisiin osakkeita, olisi optio-osuuksien osuus 0,13 % osakkeista ja 0,03 % kaikista äänistä. Konsernijohtoryhmän muilla jäsenillä oli 31.12.2011 myönnettyjä optio-oikeuksia yhteensä 294 750 kappaletta. Konsernijohtoryhmän jäsenten optio-oikeuksilla on samanlaiset ehdot ja vapaakirjautumisajat kuin muilla johdon optio-ohjelmiin kuuluvilla optio-oikeuksilla.

Eläke-etuudet

Pääjohtaja ja muut konsernijohtoryhmän jäsenet ovat kolmea (3) jäsentä lukuun ottamatta Keskon Eläkekassan vuonna 1998 suljetun A-osaston jäseniä ja heidän eläkkeensä määräytyvät sen sääntöjen ja heidän kunkin johtajasopimuksen mukaisesti. Heidän eläkkeensä on etuusperusteinen. Kolme jäsenistä on tullut Keskoon vuoden 1998 jälkeen ja heidän eläkkeensä määräytyy yleisten työntekijän eläkkeisiin Suomessa sovellettavien säännösten (TyEL) mukaisesti.

Irtisanomisen yhteydessä suoritettavat etuudet

Pääjohtajalla ja muilla konsernijohtoryhmän jäsenillä on yhtiön irtisanoessa oikeus irtisanomisajan rahapalkkaan ja luontoisetuihin sekä erilliseen kertakaikkiseen irtisanomiskorvaukseen, joka määräytyy johtajan irtisanomiskuukauden rahapalkan ja luontoisetujen perusteella. Irtisanomiskorvaus samoin kuin annetut optio-oikeudet tai niiden perusteella saadut tulot eivät ole osa johtajan palkkaa eikä niitä oteta huomioon irtisanomisajan palkan, irtisanomiskorvauksen tai eläkkeelle siirryttäessä eläkepalkan määrittämisessä. Johtajan itse irtisanoutuessa hän on oikeutettu ainoastaan irtisanomisajan palkkaan luontoisetuineen. Toimisuhteen päättyessä eläkkeelle siirtymiseen johtaja saa sopimuksensa mukaista eläkettä, ei muita korvauksia.