Ruokakauppiaan arki
K-ruokakauppa ja K-ruokakauppias ovat asiakasta varten. Jokainen ihminen on erilainen, ja sen vuoksi myös jokainen K-ruokakauppa on erilainen, asiakkaita varten tehty.

K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Kesko toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppiaan arki on tiivistä elämistä asiakkaiden ja heidän yksilöllisten tarpeidensa parissa. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on K-ruokakauppiaan työssä läsnä joka päivä.

 

Dataan perustuvia päätöksiä

K-ruokakauppiaat huolehtivat oman kauppansa tuotevalikoimasta, asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-ryhmässä toimintaamme ohjaavat asiakasymmärrys ja maailmanluokan asiakasdata, joiden päälle on hyvä rakentaa asiakkaidemme arkea helpottavia palveluita, valikoimia ja hyödyntää tekoälysovelluksia. Harvassa työpaikassa pääsee vaikuttamaan näin monen ihmisen arkeen.

Käytännön työtä

K-ruokakauppiaan arkeen sisältyy monia “lattiatason” tehtäviä, joissa tarvitaan myös tuotetason osaamista. K-ruokakauppiaan tärkein tehtävä on tunnistaa paikalliset asiakastarpeet ja vastata niihin huomioiden, että liiketoiminta on kannattavaa. K-ruokakauppias vastaa yrittäjänä kauppansa menestymisen edellytyksistä kehittämällä toimintaa asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti. K-ruokakauppias on oman kauppansa "jokapaikan höylä", jonka osaamiseen voivat turvautua yhtä hyvin kaupan työntekijät kuin neuvoja kaipaavat asiakkaatkin.

Läsnäolo ja osallistuminen tekevät K-ruokakauppiaan työstä sosiaalisesti antoisan, mutta samalla vaativan.

Ruokakaupan aukioloajat ovat tänä päivänä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti pitkät. K-ruokakauppiaalle tämä tarkoittaa vaihtelevia työaikoja ja usein myös pitkiä työpäiviä.

 

Kauppiaan rooli yhteisössä

Ketjutoiminnan tavoite on K-ryhmän kilpailukyvyn ja parhaan asiakaskokemuksen saavuttaminen yhdistämällä operatiivinen tehokkuus ja kauppiasyrittäjyyden vahvuudet. K-ruokakauppias tekee strategiset valinnat
näiden lähtökohtien ja kauppapaikan erityispiirteiden pohjalta. Strategisten valintojen jälkeen K-ruokakauppias laatii kaupalleen liikeidean sekä liiketoimintasuunnitelman ja johtaa henkilökuntaansa niiden toteuttamisessa.

K-ruokakauppa on osa ympäröivää yhteiskuntaa ja yhteisöä, ja K-ruokakauppias tekee yhteistyötä monien erilaisten sidosryhmien kanssa. K-ruokakauppiaalle tärkeitä yhteistyötahoja ovat muun muassa

  • Henkilökunta
  • Asiakkaat
  • Kesko
  • Tavarantoimittajat
  • Media
  • Paikalliset seurat, järjestöt ja yhteisöt
  • Viranomaiset

K-ruokakauppias voi omalla aktiivisuudellaan vaikuttaa merkittävästi eri yhteistyön mahdollisuuksiin paikallisesti.

Takaisin ylös