K-ryhmä kehittää maailman älykkäintä ostoslistaa – ostosten ärsyttävin vaihe poistettu

K-ryhmä kehittää asiakkailleen maailman älykkäintä ostoslistaa, jonka tehtävänä on vähentää merkittävästi ruokaostoksiin kuluvaa aikaa ja vaivaa – älykkään ostoslistan avulla ostokset hoituvat jopa minuutissa. K-Ruoka-verkkokaupan ominaisuus rakentaa tekoälyn avulla yksilöllisen ostoslistan, joka ennakoi ostettavia tuotteita ja niiden määriä asiakkaan aiempien ostojen pohjalta.

”Ruoan verkkokauppa hoitaa jo asiakkaan puolesta tuotteiden keräilyn ja kotiinkuljetuksen. Maailman älykkäimmällä ostoslistalla pystymme auttamaan asiakasta siinä jäljellä olevassa ja monen mielestä työläimmässä vaiheessa, ostoslistan kokoamisessa. Tekoäly auttaa muistamaan, tarvitseeko tänään ostaa tuttua ruisleipää ja milloin leivinpaperi alkaa tyypillisesti käydä vähiin”, K-ryhmän digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala kertoo. 

Tekoälyä hyödyntävää ominaisuutta käyttämällä verkkokaupasta saa yhdellä klikkauksella valmiin ehdotuksen ostoslistasta. Tekoälyn avulla koottu ehdotus on muokattavissa ja tuotteita on tarpeen mukaan helppo lisätä tai poistaa.  Älykäs ostoslista auttaa rutiinituotteiden muistamisessa, olivat ne sitten useasti tai harvemmin ostettavia tuotteita. Ratkaisu oppii myös huomioimaan ja ennakoimaan juhlapyhiä ja sesonkeja.

Älykäs ostoslista luo ehdotuksensa asiakkaan ostohistorian perusteella. Ostohistoria kattaa kaikki asiakkaan K-ruokakaupasta tekemät ostokset, joiden yhteydessä on näytetty Plussa-korttia. Ostohistorian perusteella lasketaan, kuinka usein ja millä syklillä asiakas ostaa eri tuotteita.

”Tämän tiedon perusteella tekoäly pyrkii ennustamaan asiakaskohtaisesti, mitä tuotteita asiakas juuri siinä hetkessä mahdollisesti tarvitsisi. Parhaiten ominaisuus toimii sellaisilla asiakkailla, jotka keskittävät ostoksensa K-ruokakauppoihin ja näyttävät aina ostostensa yhteydessä Plussa-korttia”, Rajala sanoo.

 

Digitaalisilta palveluilta kaivataan yksilöllisyyttä – alan palvelukehityskisan areenana koko maailma

 Vauhdilla digitalisoituvassa maailmassa erilaiset datapohjaiset palvelut kasvattavat suosiotaan. K-ryhmässä  kaikkea kerättyä dataa hyödynnetään asiakkaan hyväksi: tavoitteena on, että jokaista asiakasta pystytään palvelemaan yksilöllisesti sekä digitaalisissa palveluissa että jokaisessa K-kaupassa.

”Asiakkaat toivovat yhä henkilökohtaisempia ja omat mieltymykset huomioivia palveluita. Älykästä ostoslistaa on kehitetty yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja sitä kehitetään edelleen jatkuvasti, jotta asiakkaan suosituksista saadaan entistäkin osuvampia. Nyt kutsummekin kaikki asiakkaan ostoslistan jatkokehitykseen, jotta ostoslistan älykkyys kasvaa ja se osaisi vastata uusiin ja muuttuviin toiveisiin”, sanoo K-ryhmän asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen. 

Digitaalisuus on yksi voimakkaimmin kaupan toimintaympäristöä ja -edellytyksiä muokkaavista tekijöistä. Jotta K-ryhmän asiakkaat saavat käyttöönsä aidosti elämää vaivattomammaksi tekeviä palveluja, seurataan K-ryhmässä aktiivisesti myös kansainvälisiä toimijoita. Maailman yritykset käyvät keskenään jatkuvaa palvelukehityskilpailua, jonka tuloksena syntyy monenlaisia asiakkaiden elämää helpottavia palveluja.

”Älykäs ostoslista on maailmanlaajuisestikin katsoen erittäin kunnianhimoinen projekti. Meidän tiedossamme ei ole toista yhtä älykästä toteutusta, ja siksi uskallamme väittää ostoslistaamme jo nyt maailman älykkäimmäksi. Jotta suomalaisten hyvät datapalvelut saadaan pidettyä maailmanlistan kärjessä ja aidosti asiakkaiden arkea helpottamassa, toivomme palautetta ja ideoita palveluidemme käyttäjiltä. Älykkyys tarkoittaa myös kykyä oppia uutta sekä soveltaa jo oppimaansa: tämä on olennaista myös palvelun kehittämisessä jatkossa”, Vakkilainen kertoo.

Älykäs ostoslista on Plussa-asiakkaiden käytettävissä verkossa osoitteessa www.k-ruoka.fi/verkkokauppa (Kokeile älykästä ostoslistaa). Asiakaspalautetta ja kehitysehdotuksia kerätään osoitteessa www.k-ruoka.fi/kehita.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös