Lontoosta tuttu high tea Suomeen – suomalaiset yhä kiinnostuneempia kahvila- ja teekulttuurista

Kahviloissa asiointi on yhä suositumpaa ja Kespro lanseeraa uuden kahviloille ja ravintoloille suunnatun high tean 6.3. Fastfood & Cafe & Ravintola ‑messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Konsepti tarjoaa kahviloille valikoiman high tea ‑teemaisia tuotteita, laadukkaan tee-valikoiman, high tea -tarjoiluastioita ja ideoita kahvilan omaan toteutuskonseptiin.

– High tea -elämys on monelle suomalaiselle Lontoon-matkailijalle jo tuttu konsepti. Iltapäiväteetä ja pikkuleipiä nautitaan laadukkaissa kahviloissa ja perinteisten hotellien ravintoloissa. Näemme high tea -kulttuurille kysyntää myös Suomessa. Ravintolat ja kahvilat voivat rakentaa Suomelle myös omanlaistaan high tea -näkemystä, kertoo Kespron Food Inspirations Manager Pekka Kettunen.

Sharing is caring

– Kahviloissa asiointi kasvaa Suomessa yhä enemmän ja suosiota kasvattavat erityisesti kahviloissa ruokailu, jaettavat annokset ja tasting-menut. Tähän ilmiöön high tea sopii hyvin, sillä siinä yhdistyvät kaikki edellä mainitut elementit, kertoo Kettunen.

High tean juomana voi toimia teen sijaan myös laadukas kahvi tai kuohuviini. Konseptia voidaankin mukauttaa hyvin omanlaisekseen eri tilanteisiin.

– Nimestään huolimatta high tea on muutakin kuin teen juontia – nautiskelua ja yhteisöllisyyttä – sharing is caring, summaa Kettunen.

Kohderyhmänä edelläkävijät ja matkailijat

Kespron lanseeraus tarjoaa kahviloille valikoiman high tea -teemaan sopivia tuotteita, laadukkaan teevalikoiman, high tea -tarjoiluastioita ja ideoita kahvilan omaan toteutuskonseptiin. Kespro myös auttaa yrittäjiä uuden konseptin kehittämisessä juuri omaan kahvilaan tai ravintolaan sopivaksi.

– Jokainen kahvila voi toteuttaa high tean omalla twistillään. Mielenkiintoista nähdä millaiseksi high tea -kulttuuri Suomessa muokkautuu, sanoo Kespron markkinointijohtaja Hannu Korhonen.

– Brunssikulttuuri on lyönyt Suomessa jo lävitse ja high teasta saattaa kasvaa vuosien varrella brunssin haastaja. Odotammekin suomalaisen high tean rantautuvan ensimmäisenä edelläkävijäkahviloihin esimerkiksi Helsingin Kallioon ja Lapin matkailukohteisiin, summaa Korhonen.

Teekulttuuri Suomessa

Teekulttuurin lisääntymisestä kertoo teen kulutuksen kasvu ravintoloissa ja kahviloissa. Kespron myyntidatan perusteella teetietoisuus on Suomessa lisääntynyt viime vuosien aikana. Kulutus ravintoloissa ja kahviloissa on siirtynyt yhä enemmän perusteestä laadukkaisiin erikoisteelaatuihin.

Laadukkaasta teestä esimerkiksi maustamattoman vihreän teen, kofeiinittoman teen, rooibos teen ja yrttihaudutetun teen myynti on vuoden aikana kasvanut kymmeniä prosentteja.

Lanseeraus 6.3. Helsingin Messukeskuksessa

Kespro on mukana Fastfood & Cafe & Ravintola -ammattimessuilla Helsingin Messukeskuksessa 6.–7.3.2019, jossa high tea lanseerataan. Kespron osasto löytyy pisteestä 3F27.

INFO: 5 faktaa high teasta
1. Teen tarjoilutapa on saanut nimensä englantilaisen työväenluokan tavasta nauttia tee myöhäisen päivällisen aikaan päivällispöydässä.
2. Teen lisäksi nautitaan tyypillisesti kello viiden iltapäiväteestä tuttuja herkkuja, kuten kurkkuvoileipiä, leivoksia, kakkua sekä skonsseja, joita syödään hillon ja kermavaahtoa muistuttavan clotted creamin kera.
3. High tea -tarjoilu kattaa runsaan tarjoilun ja leivosten lisäksi siihen saattaa kuulua myös lämpimiä ruokia.
4. Tänä päivänä high tea tarjoillaan tyypillisesti korkeasta kerroksisesta tarjoiluastiasta, jonka antimet ruokailijat jakavat yhdessä.
5. High tea on saanut monissa maissa erilaisia muotojaan. High teassa ei välttämättä nautita enää laisinkaan teetä!

Lisätietoja:
Kespron Food Inspirations Manager Pekka Kettunen, p. 050 407 7273
Kespron markkinointijohtaja Hannu Korhonen, p. 050 043 5158

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (foodservice) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com

Takaisin ylös