Pohjoismaisten ravintoloiden Michelin-tähdet julkistetaan Helsingissä 27. toukokuuta 2024 MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries -tilaisuudessa.
K-ryhmän yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Salmenpohja sanoo, että tänä vuonna Kaupan päivän ideana on tuoda eri tahot keskustelemaan nykypäivän ja tulevaisuuden suurista kysymyksistä, kuten ilmastonmuutoksesta, ja pyrkiä löytämään myös ratkaisuja niihin.
Vaalikeväänä ohjelmaan on otettu mukaan MTV Uutisten uutisankkuri Jan Anderssonin vetämä päättäjäpaneeli. Mukana paneelissa ovat kokoomuksen varapuheenjohtaja, oikeusministeri Antti Häkkänen, keskustalainen perhe- ja palveluministeri Annika Saarikko, vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo sekä SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari.
Kaupan päivä on K-ryhmälle vuoden suurin sidosryhmätilaisuus, jonka tarkoituksena on Salmenpohjan mukaan toimia keskustelualustana ihmisille, jotka eivät välttämättä muuten kohtaisi. Paikalle tulee 600 kutsuvierasta niin liike-elämästä, järjestöistä kuin politiikastakin, esimerkiksi kansanedustajia ja kaupunkien johtajia, nuorisopoliitikkoja – ja tietysti K-kauppiaita. Vieraat kuulevat päivän aikana monipuolista pohdintaa tulevaisuuden Suomesta. K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander avaa päivän kertomalla, miten kauppa rakentaa kestävää yhteiskuntaa. Hallitusammattilainen Jorma Ollila käsittelee puolestaan puheenvuorossaan 2020-luvun strategista johtamista.
Salmenpohjan mukaan osallistujat haastetaan katsomaan asioita uusista näkökulmista.
– Tarkoitus on kertoa siitä, miten näemme K-ryhmän sekä kaupan alan roolin yhteiskunnassa, ja samalla haastaa myös muut tarkastelemaan omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia. Liike-elämä ja poliitikot pohtivat asioita liian usein vain omissa piireissään, kun monet haasteista ovat kuitenkin yhteisiä, Salmenpohja sanoo.
Kaupan alalla on jo nyt monia käytännön esimerkkejä siitä, minkälaisia vaivattomia, mutta yhteiskunnallisesti merkittäviä ratkaisuja kaupassa voidaan tarjota.
– Esimerkiksi verkkokauppa tulee tarjoamaan kaupungistuvassa alueiden Suomessa mahdollisuuksia sujuvaan arkeen – olipa sitten kyseessä ruuhkavuosia elävä lapsiperhe tai mahdollisimman kauan kotona asumista toivova ikäihminen.
Samaan aikaan yrityksille asetetut vastuullisen toiminnan vaatimukset kovenevat jatkuvasti.
– Enää ei riitä, että noudatamme jo olemassa olevaa sääntelyä, vaan meiltä odotetaan paljon enemmän. Ratkaisujen löytämistä yhteisiin haasteisiin ei voida ulkoistaa vain politiikan hoidettavaksi, ja K-ryhmällä onkin kaupan alan suurimpana toimijana suuri vastuu. 75 prosenttia suomalaisista asuu alle kahden kilometrin päässä K-kaupasta ja kohtaamme päivittäin jopa 1,5 miljoonaa asiakasta – olemme läsnä käytännössä jokaisen suomalaisen arjessa.
”Isotkin haasteet ovat ratkaistavissa”
K-ryhmä panostaa kestävään tulevaisuuteen kaikilla toimialoillaan, ja näitä aiheita sivutaan myös Kaupan päivässä.
– Dataan perustuvat palvelut ovat yksi painopiste. Asiakkaamme odottavat meiltä ratkaisuja, jotka mahdollistavat omien arvojen mukaan elämisen. Tekoälyratkaisujen avulla K-ryhmä ja yhteistyökumppanit ovat tulevaisuudessa mukana viemässä myös yhteiskuntaa laajemmin eteenpäin.
– Toinen keskeinen asia on ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä 75 prosenttia syntyy alueilla, joilla K-ryhmä toimii. Esimerkiksi henkilöliikenteen päästöjen vähentäminen on mahdollista jo nyt. Pystymme tarjoamaan keinoja, joilla voidaan auttaa Suomen autokantaa uusiutumaan vähäpäästöiseksi. Vähäpäästöisiä vaihtoehtoja on tarjolla niin polttomoottoriautoja, hybridi, kuin kaasu- ja sähköautoissa.
– Rakennamme myös K-Lataus-verkostoa eli valtakunnallista sähköautojen latausasemien verkostoa. Haluamme edistää sitä, että sähköautoja voidaan ajaa muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla, Salmenpohja kertoo.
K-ryhmän yhteiskuntasuhdejohtaja Salmenpohja on vakuuttunut, että monipuolisella yhteiskunnallisella yhteistyöllä voidaan tulevaisuuteen vaikuttaa paljonkin, vaikka haasteet ovat suuria.
– Megatrendit, kuten kaupungistuminen, väestön ikääntyminen ja ilmastonmuutos tulevat vaikuttamaan lähivuosina kaikkeen. Vaikutukset voivat olla nopeita ja myös ennalta-arvaamattomia. Kaupan päivässä perusajatus on, että vaikka muutokset tulevat nopeasti ja haasteet ovat aidosti isoja, ovat ne kuitenkin ratkaistavissa, kun toimimme fiksusti yhdessä. Suomalaisten arjen on mahdollista olla sujuvaa ja kestävää myös tulevina vuosikymmeninä.
Kaupan päivän tunnelmia voi seurata Twitterissä #kaupanpäivä
Lisäksi julkaisemme tallenteet päivän puheenvuoroista ja ohjelmanumeroista tapahtuman jälkeen