K-ryhmän markkinaosuus nousi 36,1 prosenttiin – vertailukelpoinen myynnin kehitys alan paras

K-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta vuonna 2018 oli 36,1 prosenttia. Osuus kasvoi edellisvuoteen verrattuna 0,3 prosenttiyksikköä. Noin 1 200 myymälän kauppaverkosto on K-ryhmällä maan laajin, ja myynnin kehitys viimeiset kaksi vuotta olemassa olleessa verkostossa on K-ryhmällä kaupparyhmistä paras. Tiedot selviävät tutkimusyritys Nielsenin tänään julkistamista Päivittäistavaramyymälärekisteristä.

Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan K-ruokakauppojen markkinaosuus kasvoi vuonna 2018 0,3 prosenttiyksikköä ja on nyt 36,1 prosenttia. Nielsen mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.

– Vahva uudistuminen siivitti markkinaosuutemme kasvua vuonna 2018. Keskeistä kaikessa toiminnassamme on paikallisten asiakastarpeiden huomioiminen, minkä mahdollistaa alueen ja sen asiakkaat tunteva K-kauppias: kauppojen valikoimaa ja palveluita kehitetään jatkuvasti paikallisten toiveiden ja tarpeiden mukaan. Sen lisäksi kaikkia K-ruokakauppoja yhdistää valikoimien laajuus, panostus erityisesti tuoreosastojen ja palvelutiskien tarjontaan sekä esimerkiksi lähituottajien ja luomun tarjonnan runsaus, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Erityisen onnistunut vuosi oli K-Supermarket-ketjussa, jossa myynninkehitys Nielsenin mukaan oli kaikista kaupan ketjuista vahvin. Myös K-Citymarketin myynnin todetaan kasvaneen voimakkaasti edellisvuoteen verrattuna.

­– Nostaisin esiin myös hienon kokonaiskehityksen pidemmällä aikavälillä: kun vertaillaan myynnin kehitystä viimeiset kaksi vuotta olemassa olleessa myymäläverkostossa, se on rekisterin tietojen perusteella K-ryhmässä kaupparyhmistä paras, Akseli sanoo.

Ruoan verkkokauppa kehittyy – K-ryhmässä panostukset verkkoon ja verkostoon jatkuvat

Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan verkkomyynti on lähes 1,5-kertaistunut edellisvuodesta.

– Ruoan verkkokaupan suosion kasvu on huomattu selvästi myös meillä K-ryhmässä. Kuten alkuvuonna kerroimme, verkkokauppamme kasvoi vuonna 2018 erittäin voimakkaasti, yli 70 prosentin vuosivauhtia. Asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet ja asiakastyytyväisyys on korkea, Akseli kertoo.

Akselin mukaan K-ryhmässä on määrätietoisesti panostettu verkkokaupan ohella myymäläverkoston uudistamiseen. Sen pohjalta K-ryhmällä on Suomen laajin ja kattavin kauppaverkosto.

– Suomen Lähikaupan osto on ollut menestystarina, jonka seurauksena K-ryhmällä on selkeä markkinajohtajuus lähimarkkinassa. Jatkamme kauppaverkostomme laajennusta myös vuonna 2019, Akseli kertoo.

Olemassa oleva kauppaverkosto on myös merkittävältä osin uudistettu valikoimiltaan ja ilmeeltään: uudistettuja kauppoja on tällä hetkellä jo yli 1 100, ja työ saadaan päätökseen kuluvan vuoden aikana.

– Kaiken kehityksen innoittajina toimivat tietysti asiakkaamme, joille kuuluu suuri kiitos. Mennyttä vuotta yhteen vetäessä olemme erityisesti iloinneet sekä asiakasmäärän että -tyytyväisyyden paranemisesta, sillä se kertoo osaltaan meidän keskittyvän oikeisiin asioihin. Työ entistä parempien ruokakauppojen eteen jatkuu, Akseli summaa.

K-ruokakauppojen lukumäärät 1.1.2019 Nielsenin mukaan (suluissa vastaava luku 1.1.2018)

  • K-ruokakaupat yhteensä: 1256 (1284)
  • K-Citymarket: 81 (81)
  • K-Supermarket: 244 (235)
  • K-Market 784 (814)
  • Neste K: 71 (71)
  • Muut: 76 (83)

Huomattavaa Nielsenin markkinaosuuslukuihin liittyen: Vuodesta 2016 mukaan liitettyjen uusien markkinoiden vuoksi vuosia 2018 ja 2017 koskevien tiedotteiden luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tiedotteiden lukujen kanssa.

Takaisin ylös