Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan K-ruokakauppojen markkinaosuus kasvoi vuonna 2018 0,3 prosenttiyksikköä ja on nyt 36,1 prosenttia. Nielsen mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.
– Vahva uudistuminen siivitti markkinaosuutemme kasvua vuonna 2018. Keskeistä kaikessa toiminnassamme on paikallisten asiakastarpeiden huomioiminen, minkä mahdollistaa alueen ja sen asiakkaat tunteva K-kauppias: kauppojen valikoimaa ja palveluita kehitetään jatkuvasti paikallisten toiveiden ja tarpeiden mukaan. Sen lisäksi kaikkia K-ruokakauppoja yhdistää valikoimien laajuus, panostus erityisesti tuoreosastojen ja palvelutiskien tarjontaan sekä esimerkiksi lähituottajien ja luomun tarjonnan runsaus, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
Erityisen onnistunut vuosi oli K-Supermarket-ketjussa, jossa myynninkehitys Nielsenin mukaan oli kaikista kaupan ketjuista vahvin. Myös K-Citymarketin myynnin todetaan kasvaneen voimakkaasti edellisvuoteen verrattuna.
– Nostaisin esiin myös hienon kokonaiskehityksen pidemmällä aikavälillä: kun vertaillaan myynnin kehitystä viimeiset kaksi vuotta olemassa olleessa myymäläverkostossa, se on rekisterin tietojen perusteella K-ryhmässä kaupparyhmistä paras, Akseli sanoo.
Ruoan verkkokauppa kehittyy – K-ryhmässä panostukset verkkoon ja verkostoon jatkuvat
Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan verkkomyynti on lähes 1,5-kertaistunut edellisvuodesta.
– Ruoan verkkokaupan suosion kasvu on huomattu selvästi myös meillä K-ryhmässä. Kuten alkuvuonna kerroimme, verkkokauppamme kasvoi vuonna 2018 erittäin voimakkaasti, yli 70 prosentin vuosivauhtia. Asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet ja asiakastyytyväisyys on korkea, Akseli kertoo.
Akselin mukaan K-ryhmässä on määrätietoisesti panostettu verkkokaupan ohella myymäläverkoston uudistamiseen. Sen pohjalta K-ryhmällä on Suomen laajin ja kattavin kauppaverkosto.
– Suomen Lähikaupan osto on ollut menestystarina, jonka seurauksena K-ryhmällä on selkeä markkinajohtajuus lähimarkkinassa. Jatkamme kauppaverkostomme laajennusta myös vuonna 2019, Akseli kertoo.
Olemassa oleva kauppaverkosto on myös merkittävältä osin uudistettu valikoimiltaan ja ilmeeltään: uudistettuja kauppoja on tällä hetkellä jo yli 1 100, ja työ saadaan päätökseen kuluvan vuoden aikana.
– Kaiken kehityksen innoittajina toimivat tietysti asiakkaamme, joille kuuluu suuri kiitos. Mennyttä vuotta yhteen vetäessä olemme erityisesti iloinneet sekä asiakasmäärän että -tyytyväisyyden paranemisesta, sillä se kertoo osaltaan meidän keskittyvän oikeisiin asioihin. Työ entistä parempien ruokakauppojen eteen jatkuu, Akseli summaa.
K-ruokakauppojen lukumäärät 1.1.2019 Nielsenin mukaan (suluissa vastaava luku 1.1.2018)
Huomattavaa Nielsenin markkinaosuuslukuihin liittyen: Vuodesta 2016 mukaan liitettyjen uusien markkinoiden vuoksi vuosia 2018 ja 2017 koskevien tiedotteiden luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tiedotteiden lukujen kanssa.