K-ryhmä mukana Työ ei syrji -kampanjassa – tekoja tasa-arvoisen työelämän puolesta

K-ryhmä on mukana laajassa #eisyrji-kampanjassa, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen suomalaisessa työelämässä. Tavoitteena on tehdä työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyys. K-ryhmä on sitoutunut edistämään syrjimätöntä työkulttuuria.

– Keskossa ja K-ryhmässä syrjimättömyys on keskeinen toiminnan lähtökohta, josta ei voida tinkiä miltään osin. Olemme sitoutuneet siihen kaikessa toiminnassamme ja haluamme osaltamme edistää sitä myös koko yhteiskunnassa, sanoo K-ryhmän henkilöstöjohtaja Matti Mettälä.

#eisyrji-kampanja on toteutettu Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n aloitteesta ja sen starttivaiheessa on mukana K-ryhmän lisäksi 17 muuta erikokoista yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta.  

Työ ei syrji, vaan ihmisten asenteet

Elinkeinoelämän keskusliitto EK selvitti aiemmin tänä vuonna suomalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä ja seksuaalisesta häirinnästä. Taloustutkimuksen toteuttamissa kyselyissä selvisi, että 10 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoitti kokeneensa seksuaalista häirintää työssään viimeisten kahden vuoden aikana. Selvitysten mukaan syrjintää koetaan niin työtovereiden, asiakkaiden kuin työnantajien taholta. 

Syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja myös valvonta toimii. Koska syrjintää tästä huolimatta esiintyy, halutaan #eisyrji-kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan.

K-ryhmässä tasa-arvoa edistetään monin tavoin. Keskon henkilöstöltä ja yhteistyökumppaneilta esimerkiksi edellytetään K Code of Conduct -ohjeisiin perehtymistä ja niiden noudattamista. Ohjeissa kerrotaan selkeiden esimerkkien avulla, mitä keskolaisilta ja yhteistyökumppaneilta odotetaan liittyen muun muassa yhdenvertaisuuteen ja ihmisoikeuksiin. Keskeisenä moottorina yhdenvertaisuustyön kehittämisessä K-ryhmässä toimii tasa- ja yhdenvertaisuustyöryhmä. Ryhmään toivotaan mukaan kaikkia yhdenvertaisuusasioista kiinnostuneita työntekijöitä.

#eisyrji-kampanjan starttivaiheessa mukana olevat yritykset ja yhteisöt ovat K-ryhmän lisäksi S-ryhmä, Elisa, McDonalds, Helsingin yliopisto, Valio, Nordea, ISS, SOL, Osuuspankki, Finnair, Antell, Fortum, Neste, Miltton, Nokia, Aava ja Barona.

Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji-kampanjaan verkkosivuilla www.eisyrji.fi. Kampanjassa mukana olevat yritykset sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria.

Takaisin ylös