Viisi K-Citymarketia ehdolla vuoden leipäkaupaksi

Suomen Leipuriliitto on julkistanut Vuoden Leipäkauppa 2018 -ehdokkaat. Tittelistä kilpailee 13 kauppaa, joiden joukossa on peräti viisi K-Citymarketia. Vuoden Leipäkauppa julkistetaan helmikuussa 2018.

Suomen Leipuriliitto ry:n järjestämän Vuoden Leipäkauppa 2018 -kilpailun alueelliset ehdokkaat julkistettiin 16.10.2017 kansainvälisen Maailman Leipäpäivän kunniaksi. Leipuriliiton alueyhdistykset ovat tällä kerralla valinneet ehdokkaat hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa. Vuoden leipäkauppa julkistetaan helmikuussa 2018. Kuluttajat voivat osallistua Vuoden Leipäkaupan valintaan äänestämällä omaa suosikkiaan ehdokaskaupoista osoitteessa https://www.facebook.com/VuodenLeipakauppa. Äänestysaika on 17.-30.10.2017.

K-Citymarketeista Vuoden Leipäkauppa 2018 -finalisteja ovat:
• K-Citymarket Espoo Sello
• K-Citymarket Jyväskylä Seppälä
• K-Citymarket Sastamala
• K-Citymarket Seinäjoki Päivölä
• K-Citymarket Turku Kupittaa

”K-Citymarket-ketju uudistuu vuoden 2018 loppuun mennessä ja osana sitä monien kauppojen leipäosastot on jo uusittu. Esillepanot ovat saaneet avaruutta, näkyvyyttä ja torimaista fiilistä. Kaikissa K-Citymarketeissa paistetaan leipää sekä leivonnaisia ja niiden tarjontaa on monipuolistettu. Useissa K-Citymarket-kaupoissa saa jopa paikanpäällä jauhoista asti leivottua leipää”, kertoo leivän osastopäällikkö Riitta Nokelainen Keskosta.

Kotimaisuus ja paikallisuus leipäosastojen valtteja

K-ruokakauppojen leipäosastoja kehitetään määrätietoisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen. K-kauppiaat toteuttavat mielellään asiakkaiden valikoimatoiveita leipätuotteissakin. Erityisesti paikallisten- ja pienleipomoiden valikoima ja tarjonta on kasvanut asiakastoiveiden myötä.

K-ryhmän kauppojen paistotuotteiden kotimaisuusaste on jo yli 60 prosenttia ja osuus kasvaa koko ajan. Kaupoissa usein vain paistopistetuotteiden patongit ja croissantit ovat enää ulkoimaista alkuperää.

Nousevana trendinä laadukas herkuttelu

Jatkuvasti muuttuvat trendit otetaan huomioon K-ruokakauppojen leipäosastoja kehitettäessä. Nyt kuluttajille maistuu jälleen vaalea leipä, johon on tullut uusia, terveellisiä vaihtoehtoja, kuten juuresleivät, siemenleivät ja kauraleivät. Myös gluteenittomien tuotteiden myynti jatkaa edelleen vahvaa kasvuaan.

”Kaikki leivät, joissa on siemeniä tai rouhetta, kiinnostavat asiakkaita”, Nokelainen toteaa

Riitta Nokelaisen mukaan nousevana trendinä ovat konditoriatuotteet ja laadukas herkuttelu on taas sallittua. Myös leivällä herkuttelu on muotia ja leivän käyttö monipuolistuu, kun asiakkaat tuunaavat sitä entistä enemmän myös erilaisiksi iltapala- ja illanistujaisherkuiksi toasteista pizzoihin.

K-ruokakauppojen leipäosastojen vahvuutena on ammattitaitoinen henkilökunta, joka mielellään auttaa asiakasta ja kertoo leipätuotteista.

Suomen Leipuriliiton mukaan Vuoden Leipäkaupan valinnassa olennaisia kriteereitä ovat valikoiman monipuolisuus ja tuoreus sekä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus. Edellä mainitun lisäksi tärkeää on, että tuotteet on valmistettu Suomessa. Myös sesongit ja erityisruokavaliot tulisi huomioida leipäosastolla. Lisäksi kiinnitetään huomiota leipäosaston yleisvaikutelmaan, siisteyteen ja järjestykseen, tuotteiden esillepanoon, osaston omaleimaisuuteen sekä henkilöstön asiantuntemukseen ja palvelualttiuteen.

Lisätietoja: osastopäällikkö Riitta Nokelainen, puh. 010 532 8303

Takaisin ylös