Keskon lähikauppaverkostossa lähes 1000 K-ruokakauppaa - Katso 175 kaupan lista keväällä 2017 K-Marketeiksi muuttuvista Siwoista ja Valintataloista

Kesko jatkaa Siwojen ja Valintatalojen integroimista osaksi K-Market-verkostoa. Siwoja ja Valintataloja on muutettu viime vuonna K-Marketeiksi jo 223, ja muutokset jatkuvat kevääseen 2017. Osassa Siwoja ja Valintataloja joudutaan kuitenkin selvittämään, onko toimintaa tulevaisuudessa mahdollista jatkaa osana K-Market-verkostoa kestävästi ja kannattavasti.

Siwojen ja Valintatalojen hankinnan myötä Kesko on kasvanut strategiansa mukaisesti lähimarkkinassa ja käynnistänyt suomalaisten kuluttajien arvostamien lähikauppa-palvelujen parantamisen. Samalla kun Siwoja ja Valintataloja muutetaan K-Marketeiksi, uusitaan myös koko K-Market-ketju. Koko ketju on uudistettu vuoden 2017 loppuun mennessä.

- Kesko panostaa vahvasti lähikauppapalveluihin ja investoi lähivuosina sekä nykyverkostoon että uuteen kauppaverkostoon useita kymmeniä miljoonia euroja, sanoo Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

- Uudistuvista K-Marketeista syntyy lukumäärältään ylivoimaisesti Suomen suurin kauppaketju. Lähimarkkinaan kuuluvat myös uudistuvat Neste K -liikenneasemat. Keskon lähes 1000 lähikauppaverkostoon kuuluvaa kauppaa tarjoavat tuoreen ja laajan valikoiman, kattavat palvelut ja luotettavan kilpailukykyisen hintatason helposti ja lähellä, jatkaa Rauhala.

Yhteensä K-Marketeiksi muuttuu vähintään 400 Siwaa ja Valintataloa

Siwojen ja Valintatalojen muuttaminen K-Marketeiksi jatkuu vuoden 2017 kevääseen. Vuodenvaihteeseen mennessä kauppoja on avattu K-Marketeina jo 223 ja K-kauppiaiden hallintaan kauppoja on siirtynyt 18. Huhtikuun loppuun mennessä K-Marketeiksi muuttuu 175 Siwaa ja Valintataloa. Listan huhtikuun loppuun 2017 mennessä K-Marketeiksi muutettavista Siwoista ja Valintataloista löydät K-Marketin verkkosivuilta.

Muutoksen yhteydessä kaupan tuotevalikoima ja ilme vaihtuvat. Muutoksen myötä kauppojen hintataso on laskenut jopa yli 20% ja valikoimaan on tullut noin tuhat laadukasta ja edullista Pirkka- ja K-Menu-tuotetta. Muutoksen jälkeen kaupassa käy K-Plussa-kanta-asiakaskortti. Asiakkaat ovat ottaneet kauppojen muutokset K-Marketeiksi hyvin vastaan. Sekä kauppojen myynti että asiakasmäärät ovat kasvaneet muutoksen jälkeen merkittävästi. 

Yhteensä K-Marketeiksi muuttuu vähintään 400 Siwaa ja Valintataloa. Tavoitteena on siirtää kaikki uudet K-Marketit K-kauppiaille seuraavan kahden vuoden aikana. Kauppaverkoston laajentuessa Kesko rekrytoi ja kouluttaa satoja uusia K-kauppiaita.

- Koko muutoksen mittakaava on historiallisen suuri. Kun valtaosa Siwoista ja Valintataloista on ensi kevääseen mennessä muutettu K-Marketeiksi, olemme yli tuplanneet olemassa olevien K-Markettiemme määrän. Samalla olemme parantaneet suomalaisen lähikauppaverkoston elinvoimaisuutta, Jorma Rauhala sanoo.

Osassa kauppoja neuvotellaan jatkamisen edellytyksistä

Keskon tavoitteena on tarjota asiakkaille mahdollisimman laaja ja kattava lähikauppaverkosto. K-ryhmän toimintamallilla, K-brändillä, hintatason laskulla ja Pirkka-tuotteiden tuomisella valikoimiin on ollut positiivinen vaikutus entisten Siwojen ja Valintatalojen myynnin ja asiakasmäärien kehitykseen. Osassa Siwoja ja Valintataloja joudutaan kuitenkin selvittämään, onko kauppatoimintaa tulevaisuudessa mahdollista jatkaa osana K-Market-verkostoa kestävästi ja kannattavasti. Toiminnan jatkumisen edellytyksistä on käynnistetty 2.1.2017 yt-neuvottelut 53 Siwassa ja Valintatalossa. Neuvottelut koskevat 259 henkilöä.

- Valitettavasti Suomen Lähikaupan verkostossa on mukana myös kauppoja, joissa emme ole löytäneet keinoa jatkaa liiketoimintaa kestävästi ja kannattavasti. Esimerkiksi kasvukeskusten vetovoima on vaikuttanut siihen, että kaikilla pienemmillä paikkakunnilla ei enää ole asiakkaita pienillekään kaupoille riittävästi. Tulevan K-Market-ketjun tulee olla elinvoimainen ja kannattava, Jorma Rauhala sanoo.

KKV-listalla olevien kauppojen tilanne yhä avoin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) velvoitti Keskoa luopumaan yhteensä 60 kaupasta hyväksyessään aiemmin tänä vuonna Suomen Lähikauppaa koskevan yrityskaupan.

KKV identifioi paikallisen kilpailutilanteen kannalta ongelmallisiksi yhteensä 40 Siwaa, 19 Valintataloa sekä Kotkan Euromarketin. Myyntiprosessia johtaa KKV:n asettama riippumaton asiantuntija ja ostajan on oltava KKV:n hyväksymä taho.

Neuvotteluja kauppojen myynnistä on käyty eri tahojen kanssa, ja niitä jatketaan edelleen aktiivisesti riippumattoman asiantuntijan johdolla. Neuvottelut ovat edenneet hyvin ja Keskossa uskotaan, että osalle kaupoista löytyy uusi omistaja. Mikäli kohteita ei kuitenkaan saada määräajassa myytyä KKV:n hyväksymälle taholle, jatkavat kohteet osana Keskon lähikauppaverkostoa. KKV-kohteissa on käynnistetty yt-menettely, jotta kauppojen asema Keskon lähikauppaverkostossa voidaan selvittää siinä tapauksessa, että kohteita ei saada määräaikaan mennessä myytyä KKV:n hyväksymälle ostajalle tai ostajille. KKV-kauppoja koskevien yt-neuvotteluiden piirissä on 61 kauppaa ja 311 henkilöä.

Takaisin ylös