K-ruokakaupat mukana jo kymmenen vuotta Pampersin ja UNICEFin rokotekampanjassa – rokotteita lahjoitettu lähes 10 miljoonaa

K-ruokakaupat osallistuvat kymmenennen kerran Pampersin ja UNICEFin kansainväliseen rokotekampanjaan. Jokaisesta loka-joulukuussa K-ruokakaupoista ostetusta Pampers-tuotteesta lahjoitetaan neljä rokotetta UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaiseen ohjelmaan, jolla suojellaan äitejä ja vauvoja köyhissä maissa.

KUVA: Kolmatta lastaan odottava Fatim Tiaw saa rokotuksen jäykkäkouristusta vastaan Bambeyn alueen terveyskeskuksessa Senegalissa. Jäykkäkouristuksen vastaisen ohjelman ansiosta äitien ja vauvojen jäykkäkouristus saatiin hävitettyä Senegalista vuonna 2011. Taudin pitäminen poissa edellyttää, että kaikki raskaana ja hedelmällisessä iässä olevat naiset rokotetaan. © UNICEF/UNI155534/Matas

Yhdestä ostetusta tuotteesta neljä rokotetta

– Kymmenen vuotta mukana kampanjassa on osaltaan osoitus K-ryhmän sitoutumisesta projektiin. Maailman vastuullisimana kaupan alan yrityksenä haluamme olla pitkäjänteisesti mukana asiakkaidemme kanssa hävittämässä jäykkäkouristusta maapallolta, sanoo hankkeesta K-ryhmässä vastaava osto- ja myyntipäällikkö Katja Euro.

K-ryhmä keskittyy vastuullisuustyössään erityisesti lasten hyvinvoinnin varmistamiseen sekä kotimaassa että ulkomailla.

K-ruokakaupat ja Pampers lahjoittavat tänä vuonna jokaisesta K-ruokakaupassa myydystä Pampers-tuotteesta kumpikin kahden rokotteen arvoa vastaavan summan. Loka-joulukuussa 2017 järjestettävän rokotekampanjan avulla kerätään varoja UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaiseen ohjelmaan. Yhteensä neljää rokotetta vastaava lahjoitussumma on 0,312 euroa. Lahjoituksella voidaan tukea myös rokotteiden jakelua.

K-ruokakaupoissa kerätyillä varoilla on lahjoitettu jo lähes 10 miljoonaa rokotetta. Samalla kansainvälinen rokotekampanja täyttää 12 vuotta.

Jäykkäkouristus on hävitettävissä

Yksi UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaisen ohjelman tavoitteista on, että riskimaissa kaikki hedelmällisessä iässä ja raskaana olevat naiset saisivat kolmen annoksen jäykkäkouristusrokotuksen. Rokotus suojaa äitiä viisi vuotta ja hänen vauvaansa kaksi kuukautta syntymän jälkeen. Pampers-tuotteiden myynnillä eri puolilla maailmaa kerätyt varat ohjataan tämän tavoitteen toteuttamiseen.

Rokotusohjelmallaan UNICEF, Pampers ja yhteistyökumppanit tähtäävät äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen hävittämiseen maailmasta. Kampanja on auttanut hävittämään taudin jo 20 maasta, ja sen avulla on pelastettu 700 000 vastasyntyneen henki. Jäykkäkouristusta esiintyy edelleen 18 maassa.

UNICEF ei tue mitään tuotemerkkejä tai tuotteita. Pampers on Procter & Gamblen tuotemerkki.

KUVA: Rokotukset turvaavat senegalilaisen Ami Seckin puolitoistavuotiaan Cheikh Aliou Cisse -pojan elämän. Ami Seckin ensimmäinen lapsi menehtyi vastasyntyneenä jäykkäkouristukseen vuonna 2010. Jäykkäkouristuksen vastaisen ohjelman ansiosta tautia ei enää nykyisin esiinny vauvoilla Senegalissa. © UNICEF/UNI155514/Matas

Takaisin ylös