Oulussa treffailtiin K-kauppiaiden ja lähituottajien kesken

Keskiviikkona 7.9. treffasivat Oulussa lähituottajat ja K-kauppiaat Lähiruokatreffeillä. Treffejä on pidetty kolmen vuoden aikana ympäri Suomen 15 kpl. Tilaisuuksien tavoitteena on parantaa lähiruoan valikoimia K-kaupoissa.
Lähiruokatreffeille osallistuneet K-kauppiaat asettuivat ryhmäkuvaan

Lähiruokatreffit kokoavat yhteen alueen paikalliset lähiruokatuottajat ja K-ruokakauppiaat. Järjestäjinä toimivat Kesko ja Ruokatieto. Tänä vuonna järjestetään vielä kolme tapahtumaa. Yhteensä tapahtumissa on käynyt lähes 600 kaupan edustajaa ja 300 lähituottajaa.  Oulun tapahtumassa oli mukana 25 lähituottajaa ja saman verran K-kauppiaita.

Lähiruokatreffien tavoitteena on lisätä yhteistyötä K-kauppiaiden ja paikallistuottajien välillä. K-kauppiaat ovat jo nyt merkittävä paikallinen ostaja, sillä kauppiaat voivat itse päättää ison osan kauppansa tuotevalikoimasta. Keskon ja K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat vuonna 2015 yhteensä 5539,60 miljoonaa euroa.  Keskon Pohjois-Suomen alueella Keskon ja K-kauppiaiden ostot paikallisilta tuottajilta olivat viime vuonna yhteensä 258 miljoonaa euroa.

K-kauppiaat Niina Aho ja Roope Laitinen K-Market Mutista Sievistä tutustumassa Nelituulian käsintehtyihin suklaisiin. "Asiakkaamme arvostavat kovasti lähiruokaa ja kauppiaan on vaikea yksin selvittää, mistä sitä saisi. Lähiruokatreffeiltä saimme paljon uusia kontakteja ja ainakin Viskaalin lihat ja Sikabaarin tuotteet tulevat kauppamme hyllylle", Niina kertoo.

Keskon päivittäistavaratoimialan vastuullisuuspäällikön Timo Jäsken mukaan kotimaisella ruoalla ja lähituotannolla on asiakkaille yhä tärkeämpi merkitys.

– Lähiruoan tarjoaminen on tapa kantaa vastuuta elinkeinosta, työpaikoista ja ruokakulttuurista. Myös asiakkaat voivat tukea yhteistä hyvinvointia ostamalla kotimaista ja lähellä tuotettua ruokaa. Lähiruokatreffit on K-ryhmän esimerkki siitä, kuinka se haluaa tarjota asiakkailleen entistä enemmän suomalaista, lähellä tuotettua ruokaa ja siten edistää myös pienempien lähituottajien tuotteiden pääsyä kaupan hyllylle, Keskon vastuullisuuspäällikkö Jäske korostaa.

Lähiruokatreffejä on pidetty kolmen vuoden aikana ympäri Suomen 15 kpl. Tänä vuonna järjestetään vielä kolme tapahtumaa. Yhteensä tapahtumissa on käynyt lähes 600 kaupan edustajaa ja 300 lähituottajaa.  

K-ryhmä on viime aikoina nostanut keskusteluun suomalaisen ruoan asemaa. K-ryhmälle on ensiarvoisen tärkeää, että kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, K-kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos -toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.

Lisätietoja:

Keskon vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske, puh. 050 529 2028

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Takaisin ylös