Kehittäjät innostuivat Keskon rakentamisen ja talotekniikan -haasteesta digitaalisessa innovointitapahtumassa

Viikonloppuna Helsingissä järjestetyssä Euroopan suurimmassa digitaalisessa innovaatiotapahtumassa eli hackathonissa yli 1200 kehittäjää osallistui tapahtuman yhteistyökumppaneiden liiketoiminnan haasteiden ratkaisemiseen teknologian keinoin. Kesko näkyi tapahtumassa vahvalla läsnäolollaan niin paikan päällä kuin sosiaalisessa mediassa.

Toista kertaa järjestetyssä tapahtumassa kehittäjillä oli 48 tuntia aikaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia projekteja muun muassa tekoälyn, esineiden internetin, pelien, virtuaalitodellisuuden sekä vähittäis- ja verkkokaupan ympäriltä.

Keskon strategian ytimessä on tarjota alan parhaat digitaaliset palvelut eri asiakasryhmille. Innovaatiotapahtumaan osallistuminen on näkyvä osoitus siitä miten Kesko ottaa konkreettisia askeleita strategian toteutuksessa ja kehittäjäyhteistyön edistämisessä.

Ensimmäistä kertaa tiiminä tapahtumassa toimineet Kevin Mendez (vas.), Ens Lie, Peetu Virkkala, Philipp Dietze ja Amanda Hannuksela voittivat Rautanäyttö-projektillaan Keskon Junction haasteen.

Junctionissa Kesko oli mukana haastamassa kehittäjiä suunnittelemaan digitaalisia työkaluja myyjille ja digitaalisia palveluita parantamaan asiakaskokemusta myymälässä.

"Lähdimme tapahtumaan rautakaupan asiakaskokemuksen ja myynnin kehittämiseen liittyvällä haasteella. Viikonloppuna aikana yhteensä 16 tiimiä lähti ratkaisemaan esittämäämme tehtävää. Lopputulokset olivat niin konseptuaalisesti kuin teknisestikin korkealaatuisia", kertoo Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan digitaalisista palveluista vastaava Jussi-Pekka Erkkola.


Keskon Jussi-Pekka Erkkolan myyntipuhe eli pitch kehittäjätiimeille. Jollei video ei suoraan ala oikeasta kohdasta, Keskon osuus alkaa 1:29:00.

Tiimien projekteissa annettua tehtävää pyrittiin ratkaisemaan muun muassa digitaalisilla kuiteilla ja näytöillä, myymälätilakäytön ja asiakaspalvelun datalähtöisellä tehostamisella sekä erilaisilla myyjien ja asiakkaiden mobiiliratkaisuilla tuotteiden sisätilapaikannuksesta chatbotteihin eli digitaalisiin asiakaspalvelurobotteihin.

Keskon tiimiä osastolla. Osasto oli rakennettu fyysisen rautakaupan näköiseksi.

"Vaikka lähes kaikki projektit olivat suunniteltu rautakaupan näkökulmasta, osa ratkaisuista voisi toimia lähes missä tahansa Keskon ketjun myymälässä,” jatkaa Erkkola. ”Olemme erittäin tyytyväisiä viikonloppuun sekä tiimien tuotoksiin. Uudenlainen tekeminen opettaa valtavasti ja siitä iso kiitos osallistuneille tiimeille ja koko Keskon Junction porukalle.”

Sunnuntaina projektien esittelyissä nähtiin myös tekoäly lentäville asiakaspalveluroboteille, K-ruoka mobiiliapplikaatioon kehitetty kauppakohtainen toivomustuotetoiminnallisuus sekä jääkaapin sisällöstä inventaariota automaattisesti pitävä konenäkö.

Yksi tiimeistä esittelemässä sovellutustaan Keskon tuomarointiosastolle.

Keskon haasteen voittajana palkittiin tiimi Rautanäyttö, jonka kehittämä tablettiavusteinen personoitu myymäläkokemus sai parhaat arvosanat Keskon tuomaristolta. Toiseksi tullut projekti KASTE keskittyi ratkaisussaan kehittämään työkaluja myyjälle asiakastiedon pohjalta. Kolmantena palkittiin mobiiliapplikaatio K-Connect, jonka tarjoaa tuotteiden ajankohtaisen hyllypaikkatiedon joukkoistamisen avulla.


Voittajatiimin haastattelu ja Keskon Junction live-lähetysten viimeinen osa

Kehitetyt palvelut pohjautuivat kokonaan tai osaltaan Keskon tapahtumassa tarjoamaan dataan ja ovat teknologiademoasteella eli eivät sinänsä suoraan käytettävissä.

Jussi-Pekka Erkkola julistamassa Keskon haasteen voittajaa tapahtuman päälavalla.

"Tapahtuma antoi meille hyvän mahdollisuuden testata yhdessä kehittäjäyhteisön kanssa Keskon tietolähteitä ja teknisiä kyvykkyyksiä. Tällaisista tapahtumista ja kehittäjiltä saatava palaute on erittäin tärkeää Keskon digitaalisten palveluiden kehityksen näkökulmasta", sanoo Keskon kehittäjäyhteisöstä vastaava Marjukka Niinioja.

”Tämä viikonloppu oli ensimmäinen tulikoe Keskon tulevalle API-kehittäjäportaalille sekä Keskon Store API:lle, K-Raudan tuote ja saatavuus API-rajapinnoille, K-Ruoan tuotteille että Sotkan 3D -huonekaluille.”

Ensimmäinen kuva: Toiseksi tullut myyjän työkaluihin keskittynyt KASTE-projekti ponnisti parempaan asiakaspalveluun asiakastiedon avulla. Toinen kuva: Kolmanneksi tullut K-Connect mobiilisovellus helpottaa tuotteiden löydettävyyttä sisätilapaikannuksen avulla.

 

Takaisin ylös