Sinivalkoinen jalanjälki kasvaa tänä vuonna

Suomalaisuus kiinnostaa nyt kuluttajia vahvasti. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja saa jatkoa tänä vuonna, ja se laajenee K-ruokakauppojen lisäksi K-rauta- ja Rautia-kauppoihin.

Vuosi sitten keväällä alkanut kampanja on herättänyt kuluttajat pohtimaan arkisten ostopäätösten vaikutuksia Suomen työllisyyteen. Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttava kampanja saa jatkoa tänä vuonna, ja se laajenee K-ruokakauppojen lisäksi K-rauta- ja Rautia-kauppoihin.

Suomalaisen Työn Liiton, Keskon sekä elintarvike-, käyttötavara- ja rakennustuoteteollisuuden yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja vahvisti jo ensimmäisen vuotensa aikana menestyksekkäästi suomalaisuuden merkitystä arjen kulutusvalintoja tehdessä.

– Suomalaiset ovat selvästi heränneet pohtimaan ostamiensa tuotteiden alkuperää, ja suomalaisuus kiinnostaa nyt kuluttajia vahvasti. Ilmiö näkyy varsinkin elintarvikkeissa, sillä viime joulukuussa tehdyssä kyselyssä 71 prosenttia suomalaisista kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen. Kampanjan alkaessa viime vuoden maaliskuussa vastaava luku oli 62 prosenttia, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus helpottaa Avainlipulla tai muilla yhteisömerkeillä merkittyjen suomalaista työtä edistävien tuotteiden löytämistä kauppojen valikoimista.

– Vaikka suomalaisuus on nyt vahvasti pinnalla, on jokaisen meistä silti itse tehtävä suomalaista työtä edistävät valintansa. Arkisilla ostopäätöksillä on suuri merkitys ja omalla kauppareissulla voi jättää sinivalkoisen jalanjäljen: mikäli jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, Lausala toteaa.

Suomalaisen työn tunnistaa tutuista Avainlippu, Design from Finland, Sirkkalehti sekä Hyvää Suomesta -yhteisömerkeistä.

Tavoitteena näkyä, kuulua ja tuntua kaikissa K-ruokakaupoissa

Vuoden 2014 aikana Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus oli näkyvästi esillä esimerkiksi yli 900 K-citymarketin, K-supermarketin, K-marketin ja K-extran hyllyillä ja tuotevalikoimassa.

– Suomalaisella ruoalla on asiakkaillemme yhä tärkeämpi merkitys, kuten Suomalaisen Työn liiton tutkimustuloksetkin osoittavat. K-ruokakauppiaiden vähittäismyynnistä jo nyt lähes 80 prosenttia koostuu suomalaisista tuotteista, joten jo astuessaan K-kauppaan asiakas tekee ensimmäisen valinnan suomalaisen työn tukemiseksi, kertoo Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.

– Suomalaisuus ja paikallisuus ovat meille kilpailuetuja, joista haluamme pitää kiinni. Tänä vuonna tavoitteenamme on saada Sinivalkoinen jalanjälki näkymään, tuntumaan ja kuulumaan kaikissa K-ruokakaupoissa.

K-ruokakauppojen ohella Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja näkyy tänä vuonna myös K-raudoissa ja Rautioissa.

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnushelpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-extrat, K-marketit, K-supermarketit, K-citymarketit, K-raudat, Rautiat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

 

Takaisin ylös