Lähiruokatreffit tuo uusia tuotteita kauppojen hyllyille

Harvoilla treffeillä sujuu niin hyvin kuin niillä, jotka on pidetty lähiruoan merkeissä. K-ryhmän ja Ruokatiedon keväällä 2014 käynnistämät Lähiruokatreffit ovat tuoneet yhteen jo satoja K-ruokakauppiaita ja lähituottajia.
Tunnelmia lähiruokatreffeiltä.

Lähiruokatreffien ajatus on yksinkertainen: tapahtumissa alueen K-ruokakauppiaat ja lähiruokayrittäjät tapaavat toisensa. Tavoitteena on sekä verkostoitua että parantaa paikallisten tuotteiden tarjontaa alueen K-ruokakaupoissa. Samalla paikallisen ruoan arvostus kasvaa ja asiakkaat saavat mahdollisuuden tukea valinnoillaan paikallista työtä.

90 prosenttia kaupoista saanut uusia kumppanuuksia lähiruokatreffeiltä
"Viiden toimintavuoden aikana Lähiruokatreffit-konsepti on ollut todellinen menestystarina, joka on vakiinnuttanut paikkansa jokavuotisena verkostoitumistapahtumana lähiruokatoimijoiden ja K-ruokakauppiaiden keskuudessa. Tapahtumat ovat olleet vuosi vuodelta suositumpia", sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Vuonna 2018 lähiruokatreffit järjestettiin seitsemällä paikkakunnalla, mikä on enemmän kuin aikaisempina vuosina, ja Tapahtumiin osallistui noin 170 lähituottajaa ja noin 400 kaupan alan edustajaa. Palautekyselyihin vastanneista noin 90 prosentilla on syntynyt uusia kumppanuuksia Lähiruokatreffeillä. 

Nykyisessä kulutustrendissä kotimaisella ruoalla ja lähituotannolla on asiakkaille yhä tärkeämpi merkitys ja suomalaiset haluavat ostaa suomalaisia tuotteita ja lähiruokaa. Tuoreen K:n Ruokailmiöt -raportin (linkki) mukaan 45 prosenttia suomalaisista suosii lähiruokaa tänä vuonna. Kasvua vuodesta 2017 on 11 prosenttia.

Vastuu paikallisesta elinkeinosta
Suomalainen ruoka on K-ryhmälle kunnia-asia. Myymme vuosittain suomalaista ruokaa 5 miljardilla eurolla. K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista noin 80 prosenttia on suomalaista alkuperää. Suomalaisten tuotteiden vaikutus työllistämisessä on merkittävä, esimerkiksi 175 yritystä ympäri Suomea valmistaa Pirkka-tuotteita. Vuosittain K-ryhmä solmii valtakunnallisen jakelusopimuksen noin kahdenkymmenen uuden kumppanin kanssa.

K-ryhmälle paikalliset tuotteet ovat tapa kantaa vastuuta elinkeinosta, työpaikoista ja kulttuurista. Lähiruoan tarjoaminen on K-ruokakauppiaille sekä asiakkaiden palvelemista että vastuullista liiketoimintaa. Paikallisten ja suomalaisten tuotteiden tarjonnan lisääminen hyödyttää niin asiakkaita, lähituottajia kuin kauppiaitakin. K-ruokakaupat ovat pientuottajille merkittävä kauppakumppani, sillä paikalliset K-kauppiaat voivat ostaa tuotteita suoraan tuottajilta kauppansa valikoimaan.  

Takaisin ylös