Kesko jatkaa kiinteistöjärjestelyn valmistelua

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.11.2014 KLO 09.00 1(1)

Kesko jatkaa kiinteistöjärjestelyn valmistelua

Kesko jatkaa kiinteistöjärjestelyn valmistelua. Osa sen omistamista kauppapaikoista on tarkoitus myydä perustettavaan yhteisyritykseen aikaisemmin suunnitellun kiinteistösijoitusrahaston sijasta. Järjestelyn ennakoidaan toteutuvan alkuvuoden 2015 aikana.

Keskon tavoitteena on perustaa pääosin Keskon omistamia kauppapaikkoja ja kauppakeskuksia omistava ja hallinnoiva osakeyhtiö (yhteisyritys), jossa Kesko olisi mukana yhtenä merkittävänä sijoittajana. Yhteisyrityksen toteutuessa Kesko-konserni jatkaisi toimintaansa kauppapaikoissa niiden myynnin yhteydessä solmittavin pitkäaikaisin vuokrasopimuksin.

Yhteisyritykseen Suomesta ja Ruotsista myytäväksi suunniteltujen kauppapaikkojen käyväksi arvoksi on tarkentunut enintään noin 670 miljoonaa euroa. Aikaisemmin selvitysten kohteena oli käyvältä arvoltaan enintään noin 750 - 950 miljoonan euron suuruinen kokonaisuus, jossa olisi ollut kauppapaikkoja Suomen ja Ruotsin lisäksi myös Venäjältä.

Yhteisyritykseen kohdistuu sijoittajien ja rahoittajien kiinnostusta. Yhteisyrityksen toteutuminen riippuu sijoittajien kiinnostuksen lisäksi siitä, että Keskon on mahdollista saavuttaa järjestelyssä ehdot, jotka ovat sen kannalta liiketaloudellisesti perusteltavissa konsernin taloudellisesti vahva asema huomioon ottaen.

Järjestelyn ennakoidaan toteutuvan alkuvuoden 2015 aikana, kun sen aikaisemmin ennakoitiin toteutuvan vuoden 2014 aikana.

Kauppapaikkojen myynnistä arvioidaan toteutuessaan syntyvän merkittävä kertaluonteinen myyntivoitto, joka täsmentyy selvityksen edetessä.

Selvityksistä perustaa kiinteistösijoitusrahasto on kerrottu pörssitiedotteessa 29.11.2013.

Lisätietoja antavat johtaja Arja Talma, puh. 010 53 22205 ja sijoitusjohtaja Jarkko Karjalainen, puh. 010 53 22694.

Kesko Oyj

Merja Haverinen