Ruokaostokset suunnitellaan nyt tarkemmin – digipalvelut auttavat ruokahävikin ehkäisemisessä

Kotitalouksissa syntyy paljon ruokahävikkiä, mutta sitä voi ehkäistä suunnittelemalla ruokaostokset etukäteen. Kuluttajien saatavilla on monia palveluita, jotka auttavat tekemään ruokaostokset järjestelmällisesti ja hyödyntämään raaka-aineet loppuun asti. K-ryhmä on sitoutunut ruokahävikin puolittamiseen ja kannustaa suomalaisia kiinnittämään huomiota hävikin minimointiin.

Yli kolmasosa elintarvikeketjun ruokahävikistä syntyy kotitalouksissa, joten on tärkeää, että suomalaiset osallistuvat arjessaan ruokahävikin torjuntaan. Ruokaostosten suunnitelmallisuus on nyt nousussa, ja ruoan kulutusta ennakoimalla voi ehkäistä myös hävikin syntymistä kotioloissa. K-ryhmän maaliskuun K-Barometri-kyselyyn* vastanneista 77 % kertoo suunnittelevansa ostoksia tarkemmin ja ostavansa vain sen mitä tarvitsevat. Lisäksi 80 % vastanneista sanoo valmistavansa samaa ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan.

K-Ruoka on kätevä apu ruokaostosten suunnitteluun

Suunnitelmallisuus näkyy myös K-ruokakauppojen palveluissa: monet asiakkaat suunnittelevat ostoslistan ennen kauppaan menoa ja katsovat ajankohtaiset tarjoukset ja edut etukäteen K-ruoka-mobiilisovelluksesta.

K-ruoka-sovelluksessa on helppo tehdä ostoslista samalla kun etsii sovelluksesta kiinnostavimmat reseptit ja tarkistaa voimassa olevat tarjoukset sekä henkilökohtaiset edut. Resepteiltä voi siirtää aineksia suoraan ostoslistalle ja sen voi jakaa myös muille perheenjäsenille täydennettäväksi.

Ruokakaupoista tuttua First In First Out -täydennystapaa kannattaa hyödyntää myös kodin ruokahyllyillä. Sillä varmistaa, että ensin ostetut ja vanhenevat tuotteet ovat kaapissa etualalla ja tulevat käytetyksi ensimmäisinä. Jos kaapin nurkkaan on kuitenkin jäänyt vanhaksi menossa oleva tuote, sen voi pelastaa hävikiltä etsimällä K-ruoka-sovelluksesta sopivia reseptejä raaka-aineen nimellä. Sovelluksesta löytyy myös hävikkiaineksiin, kuten ylikypsiin banaaneihin, liittyviä vinkkejä ja reseptejä.

Ruoan verkkokaupassa asioiminen voi myös helpottaa suunnitelmallisuutta ja arjen kiirettä. Kun ostokset tilaa K-ruokakauppojen verkkokaupasta säännöllisesti, älykäs ostoslista kokoaa vakio-ostokset valmiiksi listalle. Tällöin kaappeihin on helppoa ja nopeaa tilata täydennystä juuri niistä perustuotteista, jotka ovat päässeet loppumaan.

5 vinkkiä ruokahävikin hallitsemiseen kotona

1. Suunnittele ostoslista ja tarkista ajankohtaiset tarjoukset etukäteen, jotta vältät hutiostokset.

2. Mieti ateriat etukäteen ja tilaa reseptien ainekset sekä vakio-ostokset säännöllisesti verkkokaupasta.

3. Hyödynnä ruokakaupoista tuttu tapa hyllyttää fiksusti: varmista, että kaappiin ensin ostetut ja vanhenevat tuotteet ovat esillä ja tulevat käytetyksi ensimmäisinä.

4. Kerää keittiöön niin sanottu punalappukori, johon keräät pian päiväyksensä saavuttavat tuotteet.

5. Käytä yli jääneet raaka-aineet uusiin ruokiin etsimällä reseptejä raaka-aineen nimellä K-ruoka.fi-reseptipalvelussa.

K-ruokakauppojen jätteeseen päätyvä hävikki vähentyi 11 % vuonna 2022

K-ryhmä on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Vuonna 2022 jätteeksi päätyvä ruokahävikki laski K-ruokakaupoissa 11 %. Ensisijaisia keinoja hävikin ennaltaehkäisyyn ovat valikoimahallinta sekä ennuste- ja tarvesuunnittelu.

Asiakkaat voivat osallistua kaupan hävikin minimointiin ostamalla punalaputettuja ja hävikkituotteita, kuten K-kaupoista saatavia Hyvis-keittoja, joiden valmistukseen hyödynnetään hävikkipaprikoita ja -tomaatteja Keskon keskusvarastolta. Vuonna 2022 K-ruokakauppojen punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi 15 % edelliseen vuoteen verrattuna ja K-Barometri-kyselyyn vastanneista 70 % ostaa viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan.

Hävikkihyllyjen lisääntyminen K-ruokakaupoissa ympäri Suomen on osaltaan vaikuttanut punalaputettujen tuotteiden houkuttelevuuteen. ”Hävikkihyllymme ovat saaneet uuden Vieläkin hyvää -ilmeen, joka erottuu helposti muista myymäläkalusteista. Meiltä voi löytää myös hävikkileipäkasseja sekä hävikkihevikoreja, joihin kerätään hieman kolhiintuneet tai nahistuneet, mutta edelleen syömäkelpoiset hedelmät ja vihannekset. Punalaputuksen logiikkaa voi käyttää myös kotona: jääkaappiin voi tehdä oman punalappukorin, johon kerää pian päiväyksensä saavuttavat tuotteet”, vinkkaa Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

K-ryhmä kampanjoi yhteistyössä Hävikkifoorumi-hankkeen kanssa kotitalouksien hävikin vähentämiseksi 27.3.-2.4.2023. Käytä fiksusti – kauppa apunasi.

*K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä maaliskuussa 25–74-vuotiaille toteutettu K Barometri -kyselytutkimus, N=717. Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen suhteen väestöjakaumaa vastaavaksi.