Maailmalta markettiin – Ervin Latimer tuo malliston K-Citymarketeihin

Huippumuodista tulee merkittävästi aiempaa inklusiivisempaa, kun suomalaisen huippusuunnittelija Ervin Latimerin FREEDOM-mallisto rantautuu huhtikuussa yksinoikeudella K-Citymarketeihin. FREEDOM on sukupuolineutraali mallisto, joka kannustaa toteuttamaan itseään ja elämään sellaista elämää kuin itse haluaa. Samalla mallisto uudistaa käsityksiä marketmuodista.

K-Citymarketeihin saapuva FREEDOM-mallisto koostuu erilaisista puseroista, t-paidoista, housuista ja mekoista. Mukana on myös paitapusero, takki, liivi sekä collegeasu. Ensimmäinen erä vaatteita saapuu K-Citymarketeihin huhtikuun puolivälissä, toinen toukokuussa.

”Olen erittäin iloinen, että tällä yhteistyöllä pääsemme yhdessä Keskon kanssa ilmaisemaan minulle tärkeitä arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja inklusiivisuutta, luomaan työtä nuorille luoville tekijöille ja ennen kaikkea tuomaan hyvää ja näyttävää designia meidän kaikkien arkeen. Kesko ja K-Citymarket ovat läsnä kaikkien suomalaisten arjessa ja iso osa kansastamme ostaa vaatteensa tutkitusti isoista marketeista”, Ervin Latimer sanoo.

Malliston vaatteet ja kuosit on suunniteltu Suomessa ja valmistettu Turkissa ja Virossa. Näyttävät, käsin piirretyt kuosit, harkitut worker-henkiset yksityiskohdat ja rento siluetti ilmaisevat vapautta olla sellainen kuin on, vailla rajoitteita. Railakkaat kuosit – erityisesti iloinen ja ilmava Mummonkukka - ovat saaneet inspiraationsa kesäisestä ja riehakkaasta vapauden sanomasta.

”Sanomattakin selvää on, että olemme erittäin innostuneita yhteistyöstä Ervin Latimerin kanssa. Saamme K-Citymarketeihin malliston suoraan huippusuunnittelijan kynästä. FREEDOM on aito esimerkki siitä, kuinka huippumuotia voi olla kaikkialla: Latimerin luomuksia näkyy niin maailman tavoitelluimmilla catwalkeilla kuin suomalaisessa hypermarketissa”, Keskon käyttötavarakaupasta vastaava johtaja Hannele Åberg kertoo.
 

FREEDOM-mallisto uudistaa käsityksiä marketmuodista, jota joka toinen suomalainen ostaa

K-ryhmän teettämän tuoreen Marketmuoti 2023 -tutkimuksen* mukaan joka toinen suomalainen ostaa vaatteita hypermarketeista. Noin puolet tutkimuksen vastaajista ajattelee, että marketeissa vaatteet ovat sopivan hintaisia (55 %) ja niitä on helppo ostaa (49 %). Kuitenkin nuorista eli alle 30-vuotiaista pienempi osuus (42 %) ostaa vaatteita hypermarketeista. Syy voi olla mielikuvissa: vain 6 prosenttia tutkimukseen vastanneista alle 30-vuotiaista sanoisi marketmuodin olevan trendikästä.

”Vaikka marketit ovat tunnetusti suomalaisten suosituimpia vaateostospaikkoja, erityisesti trendejä seuraavat nuoret kokevat vaateostosten tekemisen ruokaostosreissulla vieraaksi. FREEDOM-mallisto murtaa marketmuotiin liittyviä ennakkoluuloja, kun saamme K-Citymarketeihin tuotteita, joiden tyyppisiä marketeissa ei ole ennen nähty. FREEDOM-mallisto on meille tilaisuus uudistua ja oppia yhdessä suomalaisten nuorten taiteilijoiden kanssa”, Åberg kuvailee.

Ervin Latimerin luotsaama FREEDOM-mallisto juhlistaa monia nuoria suomalaisia muodin alan tekijöitä. Printtejä on suunnitellut suomalais-guinealainen taiteilija Gabby Electra ja malliston valokuvat on ottanut Louis Vuittonillekin työskennellyt valokuvataiteilija Hayley Tra My Lê. Malliston kasvoina toimivat Suomen Huippumalli haussa -kisan voittanut Jarrah sekä Antti Nguyen. Mallien ehostamisesta on vastannut meikkitaiteilija Jennifer Appleton.

FREEDOM-mallisto on saatavilla ennen kesää avautuvasta K-Citymarket.fi-verkkokaupasta ja kaikista Suomen K-Citymarketeista lukuun ottamatta Helsingin K-Citymarket Ruoholahtea sekä Espoon K-Citymarket Selloa ja K-Citymarket Iso Omenaa. Valikoiman laajuus vaihtelee kaupan koon mukaan. Kauppakohtaisen saatavuuden voit tarkistaa kauppakohtaisesti K.Ruoka.fi-sivulta.

*K-ryhmä teetti Marketmuoti 2023 -tutkimuksen maaliskuussa 2023. Tutkimuksen toteutti Kantar Finland Oy. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1036 15–79-vuotiasta. Aineisto painotettiin vastaamaan kohderyhmän ikä- ja aluejakaumaa. Otos on painotettu 15-79-vuotiasta väestöä edustavaksi.

Takaisin ylös