Suomalaisten energiaremonttisuunnitelmien kärjessä edelleen valaistuksen uusiminen energiatehokkaammaksi

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 11.11.2022  K-Raudan tuoreen tutkimuksen* mukaan valaistuksen uusiminen on edelleen ykkönen suomalaisten kuluttajien energiaremonttisuunnitelmissa. K-Rauta tutki kesäkuussa ja lokakuussa energian ja veden säästöön liittyviä hankinta-aikeita. Kiinnostus energiansäästöön näkyy myös K-Raudan myyntidatassa: syksyn tullen ostoskorissa painottuvat vahvasti energiatehokkaat lämmitysmuodot ja energiaremontteihin liittyvät tuotteet.

Energian hinnannousu ja huoli energian riittävyydestä saavat suomalaiset etsimään uusia tapoja säästää energiaa. K-Rauta tutki, mitkä ovat kuluttajien eniten harkitsemat panostukset energiatalkoisiin ja miten panostukset ovat muuttuneet kesäkuun vastaavasta kyselystä.

Energiatehokkaampi valaistus edelleen suosituin hankinta

Kyselyssä tiedusteltiin, miten todennäköisesti vastaajat harkitsevat hankintoja veden ja energian säästämiseksi. Suosituin suunniteltu hankinta on edelleen energiatehokkaampi valaistus, esimerkiksi valaistuksen vaihtaminen LED-valaistukseen. Yhä useampi suomalainen harkitsee valaistuksen uusimista, sillä kesäkuun tutkimuksessa se sai keskiarvon 3,54 ja lokakuussa 3,63 asteikolla yhdestä (En aio hankkia) viiteen (Erittäin todennäköisesti).

”Kiinnostus energiaviisaaseen valaistukseen näkyy myös K-Raudan myyntidatassa. Suosituimpia LED-tuotteita kesä-syyskuussa ovat olleet LED-valonauhat, joita on myynnissä sekä sisä- että ulkokäyttöön. Myös talviolosuhteisiin soveltuvat LED-pakkaslamput ovat suosittuja. Molemmat tuotteet ovat helppoja asentaa ja niillä saa loihdittua valoa ja tunnelmaa erittäin energiatehokkaasti”, kertoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.

Lokakuussa kyselyyn tuotiin uutena ovien tai ikkunoiden tiivisteiden uusiminen. Vaihtoehto nousi toiseksi suosituimmaksi toimenpiteeksi keskiarvolla 2,86. Aikomukset ovat muuttuneet aktiivisesti teoksi: erilaisten tiivisteiden myynti on yli kaksinkertaistunut syys-lokakuussa. Kolmantena oli vettä säästävät hanat ja suihkut (2,72). Luvuista on poistettu jo kyseisen hankinnan tehneet.

”Moni energiaremonttiin käytettävä tuote on hankittavissa maltillisin kustannuksin, joten panostukset energiansäästöön kannattavat. Esimerkiksi ikkunoiden ja ovien tiivistämisellä tai vettä ja energiaa säästävien hanojen ja suihkupäiden valinnalla pystyy säästämään merkittävän määrän energiaa”, Pere sanoo.

Pienet ja järeämmät keinot energiansäästöön näkyvät myyntidatassa

Kasvanut kiinnostus energiatehokkuuteen näkyy K-Raudan myyntidatassa. Nousussa ovat erityisesti energiatehokkaat lämmitysmuodot ja niihin liittyvät tuotteet. Suurin nousija kesä-syyskuussa 2022 ovat ilmalämpöpumput, joiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti.

Toiseksi suurin energiansäästöön liittyvä tuoteryhmä ovat erilaiset kiinteät polttoaineet kuten pelletit ja briketit, missä näkyy vaihtoehtoisten lämmitysmuotojen harkinta. Kolmanneksi kohosivat erilaiset vedenlämmittimet, mikä liittynee olemassa olevien varaajien vaihtoon energiatehokkaampiin uusiin laitteisiin. Neljänneksi nousee aurinkoenergia eli aurinkopaneelit ja niihin liittyvät tarvikkeet, esimerkiksi invertterit ja akut.

Erityisesti yhden energiansäästöön liittyvän tuotteen kysyntä on kasvanut voimakkaasti: infrapunalämpömittari selvittää yhdellä painalluksella mahdolliset hukkalämmön lähteet. ”Syksyn myyntidatan yllättävä nousija on ehdottomasti infrapunalämpömittari. Infrapunalämpömittarin avulla voi helposti paikantaa kiinteistön lämpövuodot, jotka eivät ole paljain silmin nähtävissä. Kun hukkalämmön lähteet on paikannettu, korjaustarpeet on helppo kohdentaa. Sama tuote soveltuu myös grillin tai pizzakiven lämpötilan mittaamiseen, joten emme ihmettele sen suurta suosiota”, kertoo Pere.

Rahan säästö edelleen suosituin motiivi, huoli energian riittävyydestä selvässä kasvussa

Kesäkuun tutkimuksessa suurin motiivi uudistuksille oli taloudellinen säästö (85 %). Se kasvatti edelleen suosiotaan ja oli lokakuun tutkimuksessa 87 %.

Lokakuun toiseksi suosituin motiivi, energian riittävyys, on kuitenkin noussut eniten: kesäkuussa sen osuus oli 28 % ja lokakuussa 49 %. ”Yleiset energiahaasteet heijastuvat vastauksissa. Aiemmassa tutkimuksessamme taloudellisen säästön jälkeen suosituimmat motiivit olivat luonnonvarojen säästö ja ilmastonmuutoksen hillitseminen. Vaikka energian riittävyys on nyt noussut niiden ohi, ovat ne seuraavina hankintamotiiveissa. Kaiken kaikkiaan kuluttajien vastuullisuustietoisuus on säilynyt kärjen tuntumassa”, Pere sanoo.

* K-Raudan tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä lokakuussa 2022 K-ryhmän K Kylä-asiakasyhteisössä. Vastaajien kokonaismäärä oli 1274.

Tiedotteen datanostot perustuvat kesä-syyskuun 2022 kuluttaja-asiakkaiden myyntitilastoihin K-Raudan 123 myymälässä ja verkkokaupassa.

Lisätietoja K-Raudan verkkosivuilla:

Lue energiansäästön 10 tehovinkkiä: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/energiansaasto

K-Raudan lehdistötiedote 31.8.2022: Energiatietoisuus vahvassa nousussa – suomalaisten energiaremonttisuunnitelmien kärjessä valaistuksen uusiminen, ilmalämpöpumpun hankinta sekä vedensäästöratkaisut

Ketjujohtaja Olli Pere, K-Rauta, puh. 050 306 3698, olli.pere@kesko.fi
Viestintäpäällikkö Reetta Hiltunen, K-Rauta, puh. 040 520 9381, reetta.hiltunen@kesko.fi