Kesämökkiläinen – nappaa vaivattomat vinkit jätteiden lajitteluun

K-ryhmän aluetiedote 29.6.2022  Mihin viedä muovi-, kartonki-, metalli- ja lasipakkausjäte tai vanhat paristot mökkeillessä? Kesämökeillä jätteiden lajittelu voi tuntua haastavammalta kuin kaupunkikodeissa. Lajittelu sujuu kuitenkin vaivattomasti vaikkapa kauppareissun yhteydessä ja samalla arvokkaat raaka-aineet saadaan kiertoon.

Pakkausjätteet, pullot ja paristot kiertoon kauppareissulla

K-ryhmällä on Suomen laajin kauppaverkosto, joka ulottuu läpi koko maan aina Hangosta Nuorgamiin asti. Kattavalla kauppaverkostolla on tärkeä rooli lähipalveluiden pyörittämisessä, myös mökkiläisille.

K-ruokakauppojen yhteydestä löytyy yli 400 Rinki-ekopistettä, jonne voi viedä kierrätettäväksi kartonki-, lasi- ja metallipakkausjätettä. Yli 200 näistä voi palauttaa muovipakkausjätettä. Lisäksi lukuisista K-kaupoista löytyy SER-keräyspisteitä, joihin voi palauttaa käytöstä poistettuja pieniä sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Kaikkien K-kauppojen palveluvalikoimasta löytyy myös pullonpalautusautomaatit sekä paristojen ja pienakkujen palautuspisteet.

’’Kesällä kaupassamme asioi paljon mökkiläisiä ja kauppareissulta haetaan jääkaapin täydennyksen ohella myös muita palveluita. Kauppamme pihalta löytyy esimerkiksi Rinki-ekopiste, jonka käyttöaste kasvaa mökkiläisten myötä kesäisin, ja meille voi palauttaa myös pullot sekä SER-jätteet. Asiakkaat arvostavat tarjoamiamme lajittelumahdollisuuksia ja saamme tästä kiitosta’’, kertoo joutsenolaisen K-Supermarket Piranan kauppias Topi Riutta.

Voit tarkistaa oman mökkipaikkakuntasi Rinki-ekopisteen sijainnin osoitteesta https://rinkiin.fi/.

Tarkista pakkauksen lajitteluohje – selkokielisenä entistä helpompaa

Lajittelun tulee olla helppoa - siksi kaikkiin yli 3000 Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkauksiin lisätään selkokieliset lajitteluohjeet korvaamaan kuvalliset materiaalimerkit. Suurin osa pakkauksista saa uuden lajitteluohjeen vuoden 2022 loppuun mennessä.

Kiertotalouden edistäminen on yksi K-ryhmän vastuullisuustyön kulmakivistä ja siihen siirtyminen edellyttää yhä tehokkaampaa materiaalien kiertokulkua.

’’Panostamme pakkausten kierrätettävyyteen ja haluamme tehdä lajittelusta mahdollisimman helppoa, jotta pakkaukset päätyisivät koti- ja mökkitalouksista kierrätykseen asti. Jokainen meistä voi minimoida ympäristökuormitusta lajittelemalla oikein ja varmistamalla, että roskat päätyvät raaka-aineiksi uusille tuotteille. Suomalaisten suosituin arjen vastuullisuusteko onkin jätteiden lajittelu, jota tekee 79 prosenttia K-ryhmän toteuttamaan Arkibarometri-tutkimukseen* vastanneista’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Suunnittele ruokaostokset etukäteen – vähennä hävikkiä

Kesämökeillä syntyvän ruokahävikin määrää voi vähentää huolellisella suunnittelulla. Ennen kauppareissua kannattaa miettiä, mitä tuotteita tarvitsee ja kuinka paljon. Ruokaostosten suunnitelmallisuutta voi lisätä tilaamalla ruoat etukäteen K-Ruoan verkkokaupasta, nouto onnistuu kätevästi mökkimatkalla. Lisäksi K-Ruoka-sovelluksesta löytyvä ostoslista-palvelu on oiva apu kauppaostosten suunnittelussa. Hellesäällä on erityisen tärkeää myös suunnitella, kuinka ruoat säilyvät hyvänä kaupalta mökille asti. Esimerkiksi herkästi pilaantuvia tuotteita on hyvä pakata kylmäpussiin tai -laukkuun.

Toteuta kiertotaloutta kompostoimalla biojätteet

Kaikki maatuva aines kannattaa kompostoida. Kompostointi on kestävä keino kierrättää nopeasti maatuvat jätteet ravinteiksi kasveille – ja helppo tapa toteuttaa kiertotaloutta omalla mökillä.

K-ryhmä aloitti viime vuonna yhteistyön Fortumin ja Kekkilän kanssa kierrätysmuovin käytön lisäämiseksi. Kolmen toimijan innovoinnin tuloksena syntyi Pihakompostori Eko, jonka raaka-aineena käytetään kuluttajilta kerätystä muovista valmistettua kierrätysmuovia. Pihakompostori on Avainlippu-tuote, ja se on yksinoikeudella myynnissä K-Raudan myymälöissä ja verkkokaupassa.

* Arkibarometri-tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena online-kyselynä K-Kylä-asiakaspaneelissa syksyllä 2021. Kohderyhmänä oli 18–70-vuotiaat aikuiset. Aineisto painotettiin Suomen aikuisväestöä vastaavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 1163 vastaajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 0,9-3,2.