K-ruokakaupat lisäävät toimia turvallisuuden edistämiseksi – lähikontaktien välttäminen kaikkien suomalaisten yhteinen asia

Ruokakaupoissa tehdään yhteiskunnan toiminnan jatkuvuuden kannalta tärkeää työtä. Tämän työn turvaamiseksi K-ryhmässä suunnitellaan jatkuvasti toimenpiteitä, joista osa näkyy myös asiakkaille – esimerkiksi kassoille asennettavien pleksien muodossa. Tärkeintä on kuitenkin kaikkien kauppaan tulevien sitoutuminen toimimaan yhteisen turvallisuuden eteen.

”Kaupan työntekijöiden ja asiakkaiden turvallisuus on meidän ehdoton ykkösprioriteettimme ja nyt koronaepidemian aikana sen merkitys on erityisen korostunut. Teemme turvallisuuden eteen töitä nyt monella saralla liittyen henkilökunnan työnohjeistuksiin, asiakkaiden kaupassa-asiointiohjeistukseen, tehostettuun siivoukseen ja verkkokaupan lisätoimituksiin”, K-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Ari Akseli toteaa.

K-ryhmässä työterveyden ja myymälätekniikan ammattilaisista koottu ryhmä suunnittelee jatkuvasti lisäratkaisuja henkilöstön turvallisuuteen liittyen.

”Pleksien asennus kassa- tai asiakasinfopisteille on yksi ratkaisu, jota edistetään parhaillaan. Pleksejä on käytössä jo monissa K-ruokakaupoissa ja asennuksia tehdään kiihtyvällä tahdilla koko ajan lisää 1 200 kaupan verkostoomme. Suuremmassa kuvassa keskeistä on löytää toimivia ja turvallisia ratkaisuja, jotka ovat nopeasti levitettävissä ja asennettavissa laajasti kauppoihin”, Akseli kertoo.

K-Citymarket Kuopio Päivärantaan pleksit asennettiin kuluvan viikon maanantaina.

”Kaiken takana on halu pitää huolta henkilökunnasta ja asiakkaista sekä heidän turvallisuudestaan. Tässä tapauksessa avainasemassa oli myös paikallinen yhteistyö yrittäjien kesken: alueen ammattilaiset olivat asentamassa pleksejä kauppaan kolmen tunnin kuluttua tilauksesta”, kauppias Pasi Toppari kertoo.

K-ruokakauppiaat ovat eri puolilla Suomea luoneet paikallista yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä luoneet uusia toimintamalleja. Esimerkiksi riskiryhmien välttämättömään kauppa-asiaointiin on järjestetty erillisiä asiointiaikoja jo 189 paikkakunnalla 360 K-ruokakaupassa. Luvut päivittyvät koko ajan.

”Jokaisen suomalaisen kauppalista – jokainen voi vaikuttaa omaan ja henkilökunnan turvallisuuteen”

Vaikka turvallisuutta lisääviä toimenpiteitä pyritään tekemään jatkuvasti, kokonaisuuden kannalta tärkeintä on kaikkien kaupassa olevien ja käyvien sitoutuminen yhteisiin toimintamalleihin.

Varmistaessaan ruoan saatavuutta ja kauppojen avoinna pysymistä kauppojen työntekijät kohtaavat työssään päivittäin satoja ihmisiä, mikä nostaa riskiä myös virusten kohtaamiselle. Kun koronavirus asiantuntijoiden mukaan leviää pisaratartuntoina lähikontakteissa, on lähikontaktien välttäminen myös kauppa-asioinnissa ratkaisevassa asemassa.

”Ruokakaupassa pätevät samat toimintaohjeet kuin missä tahansa muualla tänä hetkenä. Tärkeintä on, ettei kukaan tule kipeänä kauppaan. Lisäksi turvavälien pitäminen toisiin – sekä asiakkaisiin että henkilökuntaan – on olennaista. Tärkeää on myös oma hyvä käsihygienia sekä yskiminen tarpeen vaatiessa esimerkiksi hihaan. Maksaessa suosittelemme lähi- tai korttimaksun käyttöä. Näistä käytännöistä muistuttavia viestejä, kuin yhteisiä kauppalistoja, on esillä myymälöissämme. Onkin kaikkien meidän vastuulla, että kaupan henkilökunta pysyy terveenä ja voimme palvella asiakkaita myös poikkeusaikana”, Akseli sanoo.

Lähimaksurajojen väliaikaista nostoa harkittava

Paitsi kauppojen ja asiakkaiden välinen, myös koko alaa koskeva yhteistyö on Akselin mukaan tässä tilanteessa tärkeää.

”Yhdessä jaetuilla ja sovituilla toimenpiteillä parhaat käytännöt saadaan levitettyä laajemmin ja sen kautta toimintaan tehoa. Yksi tällainen toimi voisi olla kassoilla lähimaksurajan väliaikainen nosto, mitä K-ryhmässä kannatamme. Toiveemme olisikin, että saisimme Finanssivalvonnalta luvan nostaa tilapäisesti lähimaksamisen rajan 50 eurosta 100 euroon kaupoissamme”, Akseli sanoo.