Kirjat eivät enää paina koululaisten repuissa – digitalisaation myötä koululaukkutarpeet muuttuvat

Opetussuunnitelman muuttuessa oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä on uudistettu vastaamaan nykyisen ja tulevaisuuden yhteiskunnan tieto- ja taitovaatimuksia. Yhä useampi lapsi opiskelee kirjojen sijaan erilaisten näyttöjen ääressä, ja muuttuneet opiskelutavat näkyvät näin myös koulureppujen ja -laukkujen myynnissä.

Koulureppujen ja -tarvikkeiden suurin sesonki on käynnistynyt heinäkuun alussa. Kuumimmillaan reppukauppojen ennustetaan käyvän kahtena koulujen alkua edeltävänä viikkona. Digitalisaation ja oppimisympäristön myötä muuttuneet opiskelutavat näkyvät eri-ikäisten repuissa ja laukuissa. Tietokonepehmusteet ovat tulleet jo alakoululaisten reppuihin. Kirjamäärän pienentyessä myös käytettävien reppujen koot pienenevät.

– Kun läppäri tai tabletti korvaa usean aineen kirjat, vaatimukset laukuille muuttuvat. Erityisesti reput ja laukut, joissa on tila kannettavalle tietokoneelle, ovat lisänneet viimeisen parin vuoden aikana suosiotaan, K-Citymarketin osto- ja myyntipäällikkö Katja Lehtilä kertoo.

Kannettava tietokone tai etenkin tabletti mahtuu myös moneen olkalaukkuun, joista suosituimpia reppujen korvaajia tänä syksynä ovat tilavat shopperit. Nuoremmat suosivat edelleen viime vuoden tapaan kevyitä jumppapusseja. Reppujen ohella alkusyksystä myydään paljon myös treeni- ja urheilukasseja.

Pienet koululaiset pitävät kuvallisista repuista, kuten Frozen, Ryhmä Hau, My Little Pony ja Lego. Isompien koululaisten suosikkeja ovat sporttiset merkit kuten Adidas, Nike, Under Armour, Puma, CAT ja Björn Borg. K-Citymarketeissa on sesonkiaikana noin 75-90 erilaisen repun valikoima.

Takaisin ylös