K-ryhmä tuo asiakkailleen palvelun, joka kertoo ostosten kotimaisuustason

K-Ostokset näyttää havainnollisesti kaikki asiakkaan ruoka- ja päivittäistavaraostokset, jotka on rekisteröity Plussa-kortille. Lisäksi palvelu kertoo, kuinka paljon asiakkaan ostoskorissa on kotimaisia tuotteita verrattuna muihin samankaltaisiin asiakkaisiin. Tätä henkilökohtaisten ostosten kotimaisuustason kehitystä voi seurata. Palvelu myös laskee asiakkaalle realistisen tavoitteen ostosten kotimaisuustason nostamiseen sekä suosittelee tekoälyn avulla ostoskoriin sopivia tuotteita.

- Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja. K-Ostosten avulla asiakkaamme voivat lähteä tavoittelemaan seuraavaa tasoa ostostensa kotimaisuudessa. Toivomme, että palvelu innostaa asiakkaitamme valitsemaan yhä enemmän suomalaisia tuotteita, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Kotimaisuustason lisäksi K-Ostokset tarjoaa kattavan kokonaiskuvan asiakkaan kulutustottumuksista. Palvelussa pääsee myös vertailemaan anonyymisti ostoksiaan ja niiden kotimaisuustasoa oman naapuruston ostoksiin. Mitä enemmän asiakas käyttää Plussa-korttia K-ruokakaupoissa asioidessaan, sitä tarkemman näkymän K-Ostokset tarjoaa asiakkaan kulutustottumuksiin ja niiden vaikutuksiin.

- K-Ostokset on vastaus asiakkaidemme toiveisiin. Asiakkaamme haluavat käyttöönsä datapohjaisia palveluita, joissa hyödynnetään asiakastietoa. Erityisesti asiakkaamme haluavat ymmärtää paremmin ostostensa vaikutuksia. Kotimaisuustaso on yksi näkökulma tähän, kuvailee Minna Vakkilainen, joka on K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja.

Konkreettinen teko suomalaisen ruoan arvostuksen nostamiseksi

Suomalainen ruoka ja kotimaiset tuotteet ovat suomalaisille merkityksellinen asia, ja ne muodostavat suurimman osan K-ruokakauppojen valikoimasta. K-ryhmä on sitoutunut tekemään konkreettisia tekoja suomalaisen ruoan ja tuotteiden arvostuksen nostamiseksi. K-Ostosten kotimaisuustaso on yksi teko suomalaisen ruoan puolesta.

Toistaiseksi K-Ostokset toimii osana K-Ruoka.fi-verkkopalvelua ja tulevaisuudessa se löytyy myös K-Ruoka-sovelluksesta, mikäli asiakkaat sitä toivovat. Palvelun voivat ottaa käyttöönsä kaikki Plussa-asiakkaat osoitteessa www.k-ruoka.fi/ostokset.

K-ryhmä suojaa aina asiakkaan yksityisyyden ja kaikki hänen K-ryhmälle antamat tietonsa. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää tietojensa käytön.

Nyt julkaistu K-Ostokset on palvelun ensimmäinen versio. Palvelua kehitetään asiakaslähtöisesti, ja datapohjaisten palvelujen ominaispiirteiden mukaisesti myös palvelussa hyödynnettävä tieto kehittyy koko ajan.
 

Lisätietoja:

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.
 

K-Ostokset pähkinänkuoressa

  • K-Ostokset auttaa K-ryhmän asiakkaita näkemään ja ymmärtämään, mitä he ostavat K-ruokakaupoista ja millaiset vaikutukset heidän ostoksillaan on. Ostokset näytetään kokonaisuutena sekä selkeästi kategorioittain. Palvelu löytyy osoitteesta www.k-ruoka.fi/ostokset
  • Ensimmäisessä vaiheessa palvelu kertoo asiakkaalle hänen omien ostostensa kotimaisuustason eli sen, miten paljon kotimaisia tuotteita asiakkaan ostoskorista löytyy verrattuna samankaltaisiin asiakkaisiin. Kotimaisuustaso kuvataan viisiportaisella asteikolla, ja asteikoilla voi edetä myös puolikkain askelin.
  • Palvelussa asiakas voi verrata anonyymisti ostoksiaan ja niiden kotimaisuustasoa naapurustonsa ostoksiin.
  • Asiakas voi asettaa palvelussa tavoitteen ostostensa kotimaisuustason kasvattamiseksi. Palvelu laskee asiakkaan kulutukseen sopivan tavoitteen, jota asiakas voi lähteä tavoittelemaan.
  • K-Ostokset suosittelee tuotteita, joilla asiakas voi kasvattaa ostostensa kotimaisuustasoa. Suosittelu perustuu tekoälyyn, joka hyödyntää asiakkaan ostohistoriaa.
  • K-Ostokset huomioi kaikki ne asiakkaan henkilökohtaiselle Plussa-kortille rekisteröidyt elintarvikkeisiin ja päivittäistavaroihin liittyvät ostokset, jotka asiakas on tehnyt K-Marketeissa, K-Supermarketeissa, K-Citymarketeissa tai Neste K -asemilla. Palvelu huomioi niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin tehdyt ostokset. Tässä vaiheessa palvelu kokoaa yhteen vain henkilökohtaiset tiedot, ei esimerkiksi talouskohtaisia ostoksia.
    • K-Ostokset huomioi päivittäistavaroista arjen kodintarvikkeet kuten wc-paperit, hygieniatuotteet ja siivoukseen liittyvät tuotteet.
  • K-Ostokset näyttää asiakkaan ostokset viimeisen vuoden ajalta sekä lyhyempinä ajanjaksoina: yksi kuukausi ja kolme kuukautta.
  • K-Ostokset näyttää tuotteiden hintatiedot arvonlisäveron huomioiden: palvelusta näkee kuhunkin tuoteryhmään ja tuotteeseen käytetyn kokonaissumman.
Takaisin ylös