K-ryhmä, Lassila & Tikanoja ja Orthex haastavat yritykset muovinkierrätystalkoisiin: Leikkokukkaämpärit saavat uuden elämän

K-ryhmä, Lassila & Tikanoja ja Orthex yhdistävät voimansa kiertotalouskokeilussa, jossa K-kauppojen leikkokukkaämpärit saavat uuden elämän kukkaruukkuina. Kokeilulla yritykset haluavat kannustaa kotimaisia toimijoita yhä aktiivisempaan innovointiin muovin kierrätyksessä ja ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Vuodessa muovisia leikkokukkaämpäreitä kulkeutuu K-ruokakauppoihin liki 300 000 kappaletta. Kierrätysmuovista valmistetut ämpärit muodostivat selkeän hukkavirran, sillä tähän saakka ne ovat päätyneet käyttönsä jälkeen energiajätteeksi. Yhteisen innovoinnin tuloksena K-ryhmä, Lassila & Tikanoja ja Orthex kehittivät mallin, jossa aiemmin energiaksi hyödynnetyt heikkolaatuiset mustat leikkokukkaämpärit saadaan tehokkaasti kerättyä, käsiteltyä ja palautettua takaisin kiertoon kukkaruukkujen muodossa.

Ämpäreiden kerääminen hoituu olemassa olevia kuljetuksia hyödyntämällä. Ämpärit käsitellään uusiomuovirakeeksi L&T:n muovinkäsittelylaitoksella eli Muovinaattorissa Merikarvialla, jonka jälkeen ne saavat uuden elämän Orthexin Lohjan tehtaalla kukkuruukkuina ja päätyvät sieltä myyntiin K-kauppoihin.

K-ryhmä on vahvasti sitoutunut luomaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Toimintatapojen kehittäminen edellyttää tekoja, joiden avulla ympäristökuorma ihan oikeasti pienenee. Pelkkä päästökompensointi ei riitä. Haluamme tunnistaa omassa toiminnassamme pienetkin hukkavirrat ja etsiä toimivat ratkaisut niiden minimoimiseksi tai poistamiseksi”, toteaa K-ryhmän vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

”Yrityksillä on suuri vastuu kiertotalouden käytäntöjen rakentamisessa ja kehittämisessä. Tämä kyseinen operaatio on meillä L&T:ssä osa Suomen suurinta Muovimuuvia, jonka kautta toivomme saavamme yli miljoona suomalaista muovinkierrätyksen piiriin erilaisin täsmäteoin. Nyt on aika tehdä kiertotalouden käytännöntekoja”, kertoo Lassila & Tikanojan Ympäristöpalveluiden liiketoimintapäällikkö Sanna Peltola.

Yrityspuolella vielä paljon parannettavaa muovin kierrättämisessä

Kiertotalouskokeilu toteutetaan kokonaisuudessaan Suomessa, kolmen kotimaisen toimijan voimin. Muovi on arvokas ja hyvä raaka-aine ja sen saaminen kiertoon on äärimmäisen tärkeää. Kierrätetty muovi toimii erinomaisesti raaka-aineena monissa tuotteissa ja kierrätetyn muovin hiilijalanjälki on jopa 85 % pienempi kuin neitseellisen muovin.

”Kiertotalous tarvitsee toimiakseen yritysten tiivistä yhteistyötä. Päästöjen vähentäminen ja kiertotalouden edistäminen vaativat aktiivisia ja ennakkoluulottomia toimia meiltä jokaiselta. Vastaavia hukkavirtoja löytyy varmasti muitakin, ja yhteistyöllä pääsemme niitä ratkomaan. Orthexilla olemme lisänneet tuntuvasti kierrätysmateriaalien käyttöä, ja sen osuus tuotannosta on jo noin 15 prosenttia. On hienoa päästä hyödyntämään uudelleen suomalaisten yritysten ja kuluttajien kierrättämää muovia ja tehdä yhdessä Suomesta edelläkävijää kiertotaloudessa” kertoo Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew.

Kotitalouksien muovipakkausten kierrätys on yleistynyt Suomessa vauhdilla ja muovinkeräyspisteitä on yhä laajemmin tarjolla. K-ruokakauppojen yhteydessä olevia Rinki-muovinkeräyspisteitä on jo reilu 200. Yrityspuolella tilanne on sen sijaan toinen; Suomalaisilla ja Suomessa toimivilla yrityksillä on vielä paljon mahdollisuuksia tehostaa kierrättämistään ja saada ympäristökuormaansa pienennettyä.