Selvitimme suomalaisten ruokareviirin – arki pyörii yhdeksällä ruokalajilla

K-ryhmän teettämän tutkimuksen mukaan 64 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa hyvin kiinnostuneita ruoasta ja ravinnosta. Tästä huolimatta arjessa pyörii tyypillisimmillään vain 9 ruokalajia. Tällä hetkellä suosikkiruokien kärjessä ovat uunilohi, liha-makaronilaatikko ja lihapullat.

”Halusimme selvittää tutkimuksella* suomalaisten suhdetta ruokaan. Kiinnostusta ja intoa uuden kokeiluun selvästi olisi, mutta silti arjessa pyörivät samat tutut ruokalajit. Haluamme haastaa suomalaiset laajentamaan ruokareviiriään,” kertoo K-Supermarket-ketjun johtaja Anne Hujala.

Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisten kiinnostus ruokaa ja ravintoa kohtaan on lähes yksimielinen: vain kymmenesosa suomalaisista kertoo, ettei ruoka juuri kiinnosta heitä. 64 prosenttia kertoo olevansa hyvin kiinnostunut ruoasta ja ravinnosta. 60 prosenttia haluaa kehittää myös ruokatietämystään, ei pelkästään ruoanlaittotaitojaan.

”Kaupalla on keskeinen rooli suomalaisen ruokakulttuurin kehittämisessä. Suomessa on tarve huippuluokan ruokakaupoille ja siksi olemme uudistamassa K-Supermarket-ketjua. Kahden vuoden sisällä meillä on yli 250 korkeatasoista ruokakauppaa kaikkialla Suomessa. Suhtaudumme ruokaan sekä laadukkaisiin raaka-aineisiin intohimoisesti ja uudistuksessa se nostetaan kaupoissa vahvemmin esiin. Ensimmäiset tulokset puhuvat puolestaan, myynti kasvaa, sillä sekä keskiostos että asiakaskäynnit uudistetuissa kaupoissa ovat kasvussa”, kertoo Hujala.

Uunilohi osa arkea 61 prosentille suomalaisista

Suomalaisten suhteesta ruokaan tunnistettiin neljä erilaista ryhmää:

• 7 %:lle suomalaisista ruoka on keino kehittää itseään ja identiteettiään.
  • 26 %:lle suomalaisista ruoka on olennainen osa elämäntapaa.
  • 44 %:lla kiinnostusruokaan on herännyt ja omia taitoja ja tietämystä halutaan aktiivisesti kehittää.
  • 23 %:lle suomalaisista ruoka on vain energiaa.

”Suomalaisten ruokareviirin ytimessä on tyypillisimmillään 9 suosikkiruokalajia. Arkiruokaan tuo vaihtelua tutkimustulosten mukaan kolme eri ruokaa. Jotain aivan uutta tai jopa täysin totutusta poikkeavaa ollaan valmiita kokeilemaan muutama ruokalaji kerrallaan”, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Suomalaisten suosikkiruokien kärjessä on tutkimuksen mukaan uunilohi, jonka jopa 61 prosenttia suomalaisista mainitsee arkiruoakseen.

Kun arkeen haetaan vaihtelua, vaihtelulistan kärkeen nousee itse tehty pizza. Itselle kokonaan uusista resepteistä suomalaiset haluaisivat kokeilla mieluiten maailman makuja kuten butter chickeniä tai thairibsejä.

Suomalaisten arjen suosikit, top 10

• Poro-/riistakäristys 11%
  • Lihamureke 10%
  • Porsaan sisäfilee 10%

Prosenttiluku reseptin perässä kertoo, kuinka monta prosenttia suomalaisista on valinnut kyseisen ruoan arkiruoakseen.

* Tutkimustulosten lähde: Suomalaisten ruokareviiri ja suhde ruokaan 2018. K-ryhmän teettämään kyselytutkimukseen vastasi suomalaista väestöä edustava otos K-Plussa-asiakkaista, n=1003. Tutkimuksen on toteuttanut Frankly Partners.