Kesko jälleen maailman arvostetuimpiin Dow Jonesin kestävän kehityksen World- ja Europe-indekseihin

Kesko on valittu Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin DJSI World ja DJSI Europe. Kesko sai toimialansa parhaat kokonaispisteet ympäristövastuun osa-alueelta.

Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) -indeksit ovat arvostetuimmat maailmanlaajuiset kestävän kehityksen indeksit. Kesko on ollut aiemmin mukana DJSI-indekseissä vuosina 20032014 ja 2017.

Yritykset valitaan DJSI-indekseihin RobecoSAMin tekemän riippumattoman vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnissa analysoidaan yrityksen toimintaa taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun osa-alueilla.

Vuoden 2018 arviossa Keskon kokonaispisteet nousivat edellisestä vuodesta. Kesko sai erinomaisen arvion ympäristövastuustaan, etenkin osioissa, joissa tarkasteltiin yritysten ilmastostrategiaa, pakkausten ympäristövaikutuksia ja vesiriskejä. Taloudellisen ja sosiaalisen vastuun osa-alueilla Keskon pisteet nousivat toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallinnassa ja ihmisoikeuskysymyksissä.

Kesko on vastuullisuuden edelläkävijöitä maailmassa

Kesko on listattu useisiin merkittäviin kestävän kehityksen indekseihin, kuten FTSE4Good-indeksiin, CDP:n Climate A -listalle ja STOXX Global ESG Leaders -indeksiin. Kesko on Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla sijalla 31 ja samalla maailman vastuullisin kaupan alan yritys.

Kesko on ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä asettanut Science Based Targets -aloitteen hyväksymät tieteelliset tavoitteet kiinteistöjensä, kuljetustensa ja toimitusketjunsa päästöjen vähentämiseksi. Kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin aiotaan päästä lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä ja parantamalla energiatehokkuutta.

Kesko on tehnyt pitkään töitä hankintaketjujen läpinäkyvyyden ja ihmisoikeuksien puolesta. Tavarantoimittajien arvioinneissa käytetään kansainvälisiä tehdasarviointijärjestelmiä, kuten amfori BSCI -auditointia. Ihmisoikeusarvioinnin ja ihmisoikeussitoumuksen tehnyt Kesko edistää ihmisoikeuksien toteutumista kaikessa toiminnassaan.

Lisätietoja antaa Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, puh. 050 306 4081.

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 42 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi