K-ryhmä poisti ympäristölle haitalliset mikromuovirakeet Pirkan kosmetiikkatuotteista

Kosmetiikkatuotteissa käytetään usein pieniä mikromuovirakeita, jotka pääsevät jätevedenpuhdistamojen ohi vesistöihin. Vesistöihin päätyvät mikromuovit ovat pitkäikäisyytensä vuoksi ympäristöriski. K-ryhmä toteutti vuoden 2017 aikana sitoumuksensa ja poisti mikromuovirakeet Pirkan kosmetiikkatuotteista. Teko on osa K-ryhmän toimia muovijätteen vähentämiseksi.

"Mikromuovien vakavat vaikutukset ympäristölle on viime aikoina tiedostettu. Mikromuoveille ei ole tällä hetkellä EU-tasoista tai kotimaista lainsäädäntöä, mutta K-ryhmässä halusimme toimia asiassa oma-aloitteisesti. Suomen ympäristökeskuksen mukaan maailman merissä kelluvasta muoviroskasta arviolta 10 prosenttia on mikromuovia, joten kaikki teot mikromuovin vähentämiseksi ovat tärkeitä", sanoo K-ryhmän tuotelaatupäällikkö Timo Kivi.

K-ryhmä toteutti vuoden 2017 aikana sitoumuksensa poistaa mikromuovirakeet kaikista omien merkkiensä kosmetiikkatuotteista. Mikromuovirakeet poistetaan vuoden 2018 aikana myös K-ryhmän omien merkkien pesuaineista.

Mikromuovirakeita on käytetty kosmetiikka- ja pesutuotteissa esimerkiksi hankaavina ja puhdistavina ainesosina. Pienet, alle 5 mm kokoiset muovipartikkelit pääsevät kuitenkin helposti jätevedenpuhdistamojen ohi vesistöihin, joissa ne ovat pitkäikäisyytensä vuoksi ympäristöriski. Veteen päätynyt muovi aiheuttaa vakavia haittoja eläimille ja päätyy herkästi myös ihmisten ravintoketjuun.

"Myös mikromuovivapaiden tuotteiden tulee täyttää tarkat laatuvaatimuksemme. Mikromuovirakeet voivat vaikuttaa suuresti tuotteen ulkonäköön ja ominaisuuksiin, joten niiden poistaminen on vaatinut tuotteen koko koostumuksen uudelleentarkastelua. Esimerkiksi pesuaineissa mikromuovien poistaminen vaikuttaa tuotteen väriin ja läpikuultavuuteen", Timo Kivi sanoo.

K-ryhmä kehittää aktiivisesti uudenlaisia toimintamalleja muovijätteen vähentämiseksi

Muovi aiheuttaa merkittäviä ongelmia päätyessään vesistöihin ja muualle luontoon. K-ryhmä kehittää yhdessä teollisuuden ja yhteistyökumppanien kanssa aktiivisesti kokonaan uudenlaisia toimintamalleja muovijätteen vähentämiseksi. Konkreettisia tavoitteita ja toimenpiteitä on listattu K-ryhmän muovilinjauksessa. K-ryhmän tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 100 % muovijätteestä kerätään hyötykäyttöön kaikilla toimialoilla.

"Meidän tehtävämme on pitää huolta siitä, että asiakas voi tehdä K-kaupoissa luottavaisin mielin ostoksia. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä K-ryhmä haluaa olla aktiivisesti mukana edistämässä kiertotaloutta ja kehittämässä kokonaan uudenlaisia toimintamalleja, jotka estävät muovin päätymisen vesistöihin ja muualle luontoon", sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

K-ryhmän vuoden 2017 tekoja muovijätteen vähentämiseksi:

• Green Deal -sopimus tähtää muovikassien vähentämiseen.
    K-ryhmä on mukana Kaupan liiton ja ympäristöministeriön Green Deal -sopimuksessa, jolla pyritään vähentämään muovikassien ja -pussien käyttöä vapaaehtoisin toimin. K-ryhmä on sitoutunut EU:n tavoitteeseen, jonka mukaan vuoteen 2025 mennessä muovikasseja kulutetaan vuosittain 40 kassia/asiakas.
  • K-ryhmän omien merkkien kosmetiikka mikromuovivapaaksi.
    K-ryhmän omien merkkien kosmetiikkatuotteet ovat vuoden 2018 alusta vapaita ympäristölle haitallisista mikromuoveista. Myös K-ryhmän omien merkkien pesuaineet muutetaan mikromuovittomiksi vuoden 2018 aikana. K-ryhmän valikoimissa ei myöskään ole oksohajoavia muovikasseja ja pikkupusseja, koska ne hajoavat pilkkoutuessaan mikrorakeiksi.
  • Pirkka ESSI Kiertokassi rohkaisee muovin kierrätykseen.
    Vuonna 2017 lanseerattu Pirkka ESSI Kiertokassi on ensimmäinen suomalainen kiertotalouskassi. Sen valmistuksessa on käytetty yli 90 % kierrätysmateriaalia, josta noin puolet on kotitalouksilta erilliskerättyä muovipakkausjätettä.
  • EcoFishBox vähentää merkittävästi päivittäistavarakaupan muovijätettä.
    K-ruokakaupoissa on pilotoitu menestyksekkäästi Stora Enson valmistamaa puukuitupohjaista EcoFishBoxia. Pohjolassa käytetään kalan pakkaamiseen vuosittain yli 100 miljoonaa styrox-pakkausta. Pakkausmateriaalin vaihto styroxista aaltopahviin laskee hiilidioksidipäästöjä koko arvoketjussa vähintään 30 %.
  • K-ryhmän lahjakortit muutettiin PVC-vapaiksi.
    K-ryhmä etsii jatkuvasti korvaavia materiaaliratkaisuja PVC-muoville, jonka sisältämällä kloorilla, stabilisaattoreilla ja ftalaateilla on arvioitu olevan merkittäviä ympäristö- ja terveysvaikutuksia. K-ryhmän lahjakortit on valmistettu vuodesta 2017 lähtien PVC-vapaasta materiaalista. Myös Plussa-korttien valmistusmateriaali muutetaan PVC-vapaaksi vuoden 2018 aikana.
  • Onninen vähentää muovikasseja.
    Suomen Onninen Express -myymälöissä kanta-asiakkaille on jaettu ostoskoreja, jotka asiakas voi viedä mukanaan työmaalleen ja ottaa mukaansa seuraavalle käyntikerralle. Asiakkaille on lisäksi tarjolla yli jääneitä pahvilaatikoita ja myynnissä suuria kestokasseja.

Kaikki Pirkan kosmetiikkatuotteet ovat vuoden 2018 alusta mikromuovivapaita. Mikromuovirakeet poistettiin vuoden 2017 aikana seuraavista Pirkka-tuotteista:

• Pirkka huulivoide natural 4,5g 2-pack
  • Pirkka huulivoide karpalo 4,5g
  • Pirkka Perheshampoo 500ml hedelmäinen
  • Pirkka Perheshampoo 500ml marjaisa
  • Pirkka Perheshampoo 500ml sitruksinen

K-ryhmän kaupoissa voi olla vielä myynnissä pieniä määriä tuotteita, jotka on tilattu valikoimiin ennen mikromuovirakeiden poistamista. Kaupoissa on myös edelleen myynnissä muutamia kosmetiikkatuotteita, joissa esiintyy ainesosia, joiden nimi viittaa muoviin. Osana kartoitusta varmistettiin, että ainesosat eivät näissä tuotteissa esiinny mikromuovimuodossa.

 > Tutustu K-ryhmän muovilinjaukseen: kesko.fi/muovilinjaus
> Lue lisää mikromuoveista Suomen ympäristökeskuksen verkkosivuilta: