K-kaupat ja Kesko auttavat asiakasta edistämään terveyttä

KESKO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 02.05.2011 KLO 09.00 1(2)
  
Keskon uudistunut, 11. yhteiskuntavastuun raportti on julkaistu. Yksi raportin viidestä teemasta on terveellisyys. Se kertoo, kuinka K-ryhmän ruoka-, rauta- ja urheilukaupat auttavat asiakasta edistämään terveellisiä elämäntapoja tarjoamalla tietoa ja terveyttä edistäviä tuotteita.

 

Keskon vastuullisuusohjelma 2008-2012 sisältää useita terveellisiin elämäntapoihin ja vastuullisiin tuotteisiin liittyviä tavoitteita. Keskon yhteiskuntavastuun raportti 2010 kertoo vastuullisuusohjelman tavoitteista, toimenpiteistä ja tuloksista.

 

Raportti on tänä vuonna jaettu rakenteellisesti kolmeen osaan: yleisosioon, teemoihin ja GRI-tunnuslukuihin. Teemoiksi on valittu vaikutus yhteiskuntaan, työhyvinvointi, energiaratkaisut, vastuullinen hankinta ja myynti sekä terveellisyys.

 

Tuotetutkimus kehittää uusia elintarvikkeita

 

Pirkka-tuotteiden tuotekehitystyössä terveellisyyskysymykset ovat näkyvästi esillä. Pirkka-sarjassa on neljä kolesterolia alentavaa Pirkka Reducol -tuotetta. Vuodesta 2008 alkaen Pirkka-tuotteista on vähennetty sokeria, rasvaa ja suolaa. Vuoden 2010 loppuun mennessä niiden vähentäminen, reformulointi, on tehty yli 80 Pirkka-tuotteelle.

 

Viitteellinen päiväsaantimerkintä eli GDA (Guideline Daily Amount) on lisätty kaikkiin Pirkka-tuotteisiin, joihin se on tarkoituksenmukaista lisätä.

 

Mitä tänään syötäisiin?

 

Pirkka-koekeittiö on laatinut ruokaohjeita K-ruokakauppojen asiakkaiden käyttöön jo 50 vuotta. Pirkka.fi-reseptipalvelussa on noin 4 000 ruokaohjetta.

 

MTV3-televisiokanavalla esitetään arkipäivisin Mitä tänään syötäisiin? -ohjelma. Kaikki ohjelman yli 800 jaksoa ja niiden ruokaohjeet löytyvät osoitteista www.mitatanaansyotaisiin.fi ja www.pirkka.fi.

 

Ruokakeskon kuluttajapalvelu vastasi yli 19 000 kuluttajien yhteydenottoon vuonna 2010. Palautteissa oli tuotereklamaatioita, tuotekyselyjä, ruoanvalmistuskyselyitä ja ehdotuksia.

 

Terveellisyys näkyy K-ruokakaupoissa

 

Hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. K-supermarketin valikoimissa on keskimäärin 60 erilaista hedelmää ja 140 vihannesta ja juuresta. K-supermarketit järjestävät vuosittain Hedelmäisku-kampanjoita, joissa myydään hedelmiä eurolla per kilo, paketti, rasia tai pussi.

 

Vinkkejä ja apua terveelliseen ruokavalioon saa K-ruokakauppojen K-ravintotaitajilta, joita on tällä hetkellä yli 420.

 

Rautakaupasta asiakkaiden terveyttä edistäviä tuotteita

 

K-rauta- ja Rautia-kaupoissa myytäville Cello-sisämaaleille on myönnetty sekä M1-merkki että Allergiatunnus. Rakennustietosäätiö RTS:n myöntämä M1-merkki kertoo tuotteen vähäpäästöisyydestä huoneilmaan. Allergiatunnus on merkki siitä, että sarja on kehitetty yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton kanssa. Myös Cello-valmisliisterillä ja FXA-kevyttasoitteella on M1-merkki.

 

Liikkumalla terveyttä

 

Kesko edistää lasten, lapsiperheiden ja nuorten liikunnallisia elämäntapoja ja hyvinvointia yhteistyössä Nuori Suomi ry:n kanssa. Helsingissä 27.5.-1.6.2011 järjestettävään Your Move -suurtapahtumaan odotetaan lähes 50 000 nuorta eri puolilta Suomea liikkumaan ja pitämään hauskaa.

 

Intersportin Sport to the People -konseptin mukaan liikkuminen kuuluu kaikille ja kaikenikäisille. Intersportit tarjoavat asiakkailleen erilaisia liikuntapalveluja ja -tapahtumia.

 

Jumbon Intersportissa pilotoitavassa Kunnossa.fi-palvelussa voi mittauttaa oman kuntonsa ja kehonsa iän. Kaikissa Intersporteissa järjestetään asiakkaille juoksuklinikkatapahtumia, joissa asiantuntija neuvoo juoksujalkineiden valinnassa. Intersporteissa voi teettää Footbalance-analyysin ja yksilöllisesti muotoillut Footbalance-pohjalliset, jotka tukevat ja korjaavat jalan yleisiä virheasentoja.

 

Kesko on soveltanut raportissa GRI:n (Global Reporting Initiativen) raportointiohjeita A+-tason mukaisesti ja raportti on varmennettu. Raportti on julkaistu suomeksi ja englanniksi painettuna sekä pdf-versiona, jonka voi ladata osoitteessa www.kesko.fi/vastuullisuus. Raportin voi tilata osoitteessa www.kesko.fi/media.

 

Lisätietoja antavat viestintäjohtaja Merja Haverinen, puh. 01053 22764 ja yhteiskuntavastuupäällikkö Helena Frilander, puh. 01053 23143.

 

Kesko (www.kesko.fi) on vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.

 

Takaisin ylös