Jokainen kauppa on erilainen

Heikki Mustila | 08.12.2017

Niin myös jokainen kauppias on erilainen. K-Ruokakauppiasvalmennukseen hakee vuosittain satoja kauppiasyrittäjyydestä kiinnostuneita henkilöitä. Naisia, miehiä, koulunsa päättäneitä, uralleen uutta suuntaa hakevaa, kokkeja, merkonomeja, tradenomeja, maistereita, kaupan henkilökuntaa, julkisen sektorin viranhaltijoita - kirjo on moninainen. Jokaisen haun takana on oma tarinansa, joka tukee harkintaa ryhtyä tavoittelemaan K-ruokakauppiuutta.

Kauppoja on kaupunkien hektisissä keskustoissa, kaupunginosissa ja maaseudun kuntakeskuksissa. Ne ovat pienen pieniä tai suuria ja useimmat siltä väliltä. Jokaisella kaupalla on rooli siinä yhteisössä, jossa se toimii palvellen asiakkaitaan. Lähellä oleva kauppa ratkaisee monet asiakkaan arjen asiat, ei ainoastaan ruokaostoshankintoja vaan myös monet muut arjen asiat hoituvat kaupassa: pakettipalvelut, Veikkauksen asiamiestoiminnot, kauppakassi - keräystoiminnot sekä toimitukset ja vuokrauspalveluja. Palveluiden tarjoamista rajoittaa vain kauppiaan mielikuvitus, ketjusopimuksen sallimissa rajoissa.

Aiemmin K-ruokakauppiaalla on ollut yksi kauppa, vain harvoin on kauppias toiminut samaan aikaa useammassa kauppapaikassa. Jotta osaaville ja haasteita haluaville kauppiaille voitaisiin tarjota peilipintaa osaamisen hyödyntämiseen, on käytäntöön ”yksi kauppias, yksi kauppa”, lisätty useamman kaupan kauppiasmalli. Jo ensi vuonna noin puolella kauppiaista on vastuullaan useampi kuin yksi K-ruokakauppa. Tässä uudessa mallissa kauppiaan vastuulla voi olla kahdesta viiteen kauppaa. Jotta kaupat voisivat palvella asiakkaitaan heidän toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, tulee kauppiaan toteuttaa kauppakohtaista liikeideaa, joka luo lisäarvoa ja sitä myöden menestystä kaupalle, henkilökunnalle ja yhteisölle, jossa se toimii. Tiedolla johtamisella ja henkilöstöjohtamisella sekä strategisella ajattelulla on keskeinen merkitys menestymisessä jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä. Kauppiaan perustehtävä on ylläpitää asiakkaita kiinnostavaa laadukasta valikoimaa ja varmistaa asiakastyytyväisyys yhdessä henkilökuntansa kanssa. Kauppiaan tulee kehittää kauppaansa asioilla, joilla on merkitystä asiakkaalle. K-ruokakauppiuus on ketjuyrittäjyyttä: yhteisöllistä toimintaa, jossa kilpaillaan rehdisti muiden K-kauppiaiden kanssa.  

Keskeistä omassa toimessani on valita oikeanlaisia henkilöitä valmennukseen. Sellaisia henkilöitä, joilla on halu ja kyky yrittäjyyteen. Menestyvä kauppias on moniosaaja, jolla on kyky pitää useampia palloja ilmassa yhtä aikaa. Kun hakijalla on realistinen minäkuva, hyvä ymmärrys vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan sekä käsitys mahdollisuuksistaan soveltaa osaamaansa K-ruokakauppiuuteen, on työni parhaimmillaan konsultoivaa. Hyväksi kauppiaaksi kasvetaan aluksi valmennuksessa ja sen jälkeen omassa kaupassa. Ei ole vain yhtä toimivaa käytäntöä menestyvään kauppiasyrittäjyyteen, vaan jokainen luo oman reseptinsä.  

Kauppapaikan vaihto

Ilari kontsas | 18.11.2017

Pääsin toukokuussa 2017 siirtymään kauppiasurallani eteenpäin, kun minulle tarjottiin mahdollisuutta aloittaa K-citymarket-kauppiaana Mäntsälässä Uudellamaalla. Tarjoukseen oli helppo vastata myöntävästi, kun itselläni oli jo tovin ollut toiveena päästä uralla eteenpäin lähemmäs ”ruuhkasuomea” isompaan kauppapaikkaan. Citymarketin lisäksi sain vastattavaksi myös pienehkön K-market Säästökulman Mäntsälässä, jonka kauppiaana aloitin marraskuussa 2017. 

Kauppiasvaihdos etenee käytännössä siten, että potentiaaliselta kauppiaskandidaatilta tiedustellaan kiinnostusta aloittaa/siirtyä kauppiaaksi toiseen kauppapaikkaan. Mikäli vastaus on myöntävä, valmistelee liikkeenjohdonneuvoja kauppiaalle kolmen vuoden budjetin kauppapaikkaan. Tässä kohtaa kauppiaalla on vielä mahdollisuus perääntyä neuvotteluista. Luonnollisesti kaikki neuvottelut tähän asti ovat varsin luottamuksellisia, ettei esimerkiksi synny tilannetta, jossa kauppapaikan henkilökunta saisi kuulla epävirallisia reittejä pitkin kauppiaan mahdollisesta vaihtumisesta. Budjettineuvottelujen jälkeen sovitaan ketjusopimuksen allekirjoittamisesta ja kun näissä papereissa on nimet alla, alkaa homma olla virallista. Keskon tiedottaja laatii vielä yhdessä kauppiaan kanssa asiasta tiedotteen ja tämän jälkeen tuleva kauppiasvaihdos on julkista.

Seuraavaksi aletaan suunnitella vaihtoon liittyviä käytännön asioita, joista merkittävimpiä ovat tavaravaraston inventointi, myymälätarvikkeiden läpikäyminen, kaluston tarkistaminen sekä henkilökuntaan liittyvien asioiden käsitteleminen. Luonnollisesti Keskolta saa tukea ja opastusta näihin kaikkiin asioihin liittyen. Ensiarvoisen tärkeää on, että yhteistyö luopuvan ja aloittavan kauppiaan välillä toimii. Näin on onneksi ollut omalla kohdallani kaikkien niiden kauppiaiden kanssa, jotka ovat olleet kanssani vaihtoja tekemässä.

Lisähaasteen kauppiasvaihdokseen tuo se, että kauppiaan pitää usein myös luopua nykyisestä kauppapaikastaan joko ennen tai jälkeen uuden kauppapaikan vastaanottamista. Täten inventaareja, kalustotsekkauksia ym. tehdään samaan aikaan kahdessa kauppapaikassa ja kokonaisuuden hallitseminen voi tuntua henkisesti melko kuormittavalta. Lisäksi omalla kohdallani kauppapaikkojen välillä ollut maantieteellinen etäisyys tarkoitti sitä, että saatoin päivässä ajaa yli 600 kilometriä ollen aamulla Mäntsälässä uudella kaupalla ja illalla takaisin Jalasjärvellä vanhalla kaupalla. 

Ennen kauppiasvaihdosta on tehtävä paljon erilaisia sopimuksia. Vähittäiskaupan Tilipalvelu VTP Oy hoitaa kauppiaalle erilaiset viranomaisluvat kuten alkoholin- ja tupakan myyntiluvat ennen aloitusta. Tärkeää on hoitaa myös esimerkiksi sähkö-, vartiointi- ja vakuutussopimukset kuntoon. Helpoimmalla pääsee, jos vain jatkaa edellisen kauppiaan tekemiä sopimuksia, mutta suosittelen silti jokaisen kauppiaan harkitsevan tarkkaan sitä, minkälaiseen sopimukseen laittaa nimensä alle. Pitkät, jopa kolmen vuoden irtisanomisajat ovat yleistyneet yritysten välisissä sopimuksissa ja pahimmassa tapauksessa maksat turhasta tai kalliista palvelusta joka kuukausi pitkään ennen kuin pääset siitä eroon. Luottokorttiyhtiöille on myös laitettava hyvissä ajoin hakemukset vireille, että pankkikorttimaksaminen onnistuu kaupassa ensimmäisenä kauppapäivänä. Tässä asiassa kauppiasta neuvoo Keskon tietohallinto.

Hyvin pian kauppiasvaihdoksen jälkeen (ja joskus myös ennen sitä) alkavat tavarantoimittajat lähestyä kauppiasta erilaisten yhteistyö- ja vuosisopimusten puitteissa. Tämä toiminta korostuu erityisesti isommissa kaupan yksiköissä kuten K-citymarketeissa, mutta myös K-market-kauppiaille tavarantoimittajayhteistyö tulee varsin tutuksi. Kaiken muun toiminnan ohessa tulisi kaupan rutiinit tietenkin myös saada pyörimään, joten kauppiasvaihdos tilanteessa kannattaakin varautua siihen, että työpäivät saattavat välillä venyä melko pitkiksi. Tärkeää on kuitenkin muistaa, etteivät kauppiaat jää vaihdoksessa yksin, vaan Keskolta saa paljon apua vaihdoksen aikana.

Olen tätä tekstiä kirjoittaessani harjoitellut melko tarkalleen 6 kuukautta K-citymarket-kauppiaana toimimista. Vaikka haasteita on ollut ja monia virheitäkin tullut tehtyä, olen kuitenkin varsin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, jossa olen. On ollut mukava huomata, kuinka hyvin K-citymarket-ketjun kauppiaat ovat ottaneet uuden jäsenen mukaan porukkaan. Neuvoja on aina saanut kysymällä kokeneemmilta kollegoilta!

 

Diplomikauppias

Kristiina Kanervo | 01.06.2017

Kauppiaan työ on sellaista, että jokainen päivä on ihan oikeasti erilainen eikä tapahtumarikkaista päivistä puhuminen ole pelkkää sanahelinää. Nyt valmistelemme kovalla kiireellä kaupalla Okeroisten 5-vuotissyntymäpäiviä ja tietysti koko kesäkauden avausta, tärkein sesonki kaupan arjessa on aivan juuri alkamassa! Illat venyvät pitkiksi kun saatan palata kaupalle vielä sulkemisen jälkeen tekemään toimistotöitä, toisaalta taas neljän ruuhkassa on parasta keskittyä olennaiseen eli siihen että kassajonot vetävät ja herkkutorissa palvelu pelaa.

Kaikista näistä asioista huolimatta tai niiden takia kauppiaan työ on päivästä toiseen juuri se mitä itse teen enemmän kuin mielelläni! Vapaus ratkoa asioita omaan tahtiin ja mahdollisuus päättää itse miten missäkin asiassa toimitaan, on se mikä sopii juuri minulle. Ihmiselle joka ei osaa johtaa itseään ei sovi kauppiasura. Jokainen päivä on päätettävä miten tänään toimitaan niin että siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä liiketoiminnalle. Ketään ei ole varmistamassa teetkö sovitut asiat vai et, kukaan muu ei myöskään ole vastuussa niistä miljoonista euroista jotka kaupan kassan läpi liikkuu joka vuosi. Kun johtaa päivittäin omaa työtään, täytyy tuntea itsensä ja omat vahvuudet ja ne asiat joita tulisi työssä jaksaa kehittää. Oma hyvinvointi ja osaaminen ei ole kenenkään muun vastuulla ja hyvinvoiva sekä osaava johtaja pystyy luomaan innostusta myös työntekijöihin ja sitä myötä edistää liiketoimintaa.

Itsensä johtamiseen kuuluu myös jatkuva kehittyminen ja paras tapa on tietysti kehittää opintojen yhteydessä omaa liiketoimintaa. Olen jo pidempään opiskellut työn ohessa ja opintojen myötä sain myös K-kauppiasliitolta arvonimen diplomikauppias tänä keväänä. Jos K-supermarket on ”tavallista parempi ruokakauppa” niin diplomikauppias on ”tavallista parempi” K-kauppias. Hän on ansioitunut urallaan toimimalla menestyksekkäästi kauppiaana mutta myös halunnut kehittää itseään opiskelemalla työn ohessa. Arvonimi myönnetään vuosittain vain n. 15 hengelle kun meitä toimivia K-kauppiaita on kuitenkin jo pitkälti toista tuhatta. Itse kannan tätä titteliä suurella ammattiylpeydellä, onhan kauppiaan ammatti ollut jo sata vuotta sitten arvostettu ja kunnioitettu ammatti ja on sitä myös tänä päivänä.

Taas yksi kesä kaupan arjessa alkamassa, sitä kohti lähdetään aurinkoisia grillikelejä odottaen ja jäätelöitä myyden.

Henkilöstön vaihtuvuus

ilari kontsas | 15.03.2017

Olen ollut melko onnekas, kun vaihtuvuus kauppapaikkani työporukassa on ollut melko pientä, hyvistä työntekijöistä kun haluaisi pitää kiinni kynsin ja hampain. Muutaman kerran olen kuitenkin menettänyt osaajia, joiden olisin mielelläni nähnyt jatkavan palveluksessani. 

Äskettäin työporukastani lähti eläköitymisen vuoksi kokenut osastonhoitaja, jonka elämänviisauksista olisi riittänyt ammennettavaa vielä moniksi vuosiksi. Koitin kyllä saada hänet vielä hetkeksi jatkamaan, mutta lieneekö kyseessä juuri sitä elämänviisautta, kun hän totesi, että joskus on vain astuttava sivuun ja annettava nuoremmille tilaa. Kiitos vielä Sepolle pitkästä työurastasi itseni ja kaikkien muidenkin kauppiaiden puolesta, joille olet töitä tehnyt.

Nuorempia osaajia taas on lähtenyt maailmalle ennen kaikkea koulun tai oman alan työpaikkojen perässä. Tämä lienee aika luonnollista poistumaa alalla, jossa nuoria osa-aikaisia työntekijöitä tulee ja menee. Heidän kohdallaan on todettava, että on ollut hämmentävää huomata, kuinka nopeasti jopa alle parikymppiset nuoret oppivat uusia asioita, ottavat vastuuta ja myös esittävät rohkeasti ideoita.

Työnteko voi päättyä myös johonkin ikävään mutta inhimilliseen asiaan, kuten läheisen ihmisen vakavaan sairauteen, menehtymiseen tai avioeron aiheuttamaan elämänmuutokseen. Tällaiset tilanteet tulevat tietenkin ennalta arvaamattomasti ja ovat harvinaisia, mutta isossa porukassa näitäkin asioita valitettavasti sattuu ja tapahtuu.

Kaupoissa ja kauppapaikoissa on luonnollisesti eroja, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, kuinka suuri vaihtuvuus työporukassa on. Isommissa kaupungeissa työntekijöillä on enemmän vaihtoehtoja työpaikkojen suhteen kuin pienillä maaseutupaikkakunnilla, jolloin kynnys työpaikan vaihtoon madaltuu. Tietyntyyppisessä kauppapaikassa saattaa olla paljon esimerkiksi nuoria osa-aikaisia työntekijöitä ilta- ja viikonloppuvuoroissa. Työtä tehdään opiskeluelämän rahoittamiseksi ja työsuhteet saattavat jäädä lyhyiksi, kun siirrytään esimerkiksi ns. oman alan töiden pariin. Luulen, että tällaisessakin kauppapaikassa taitava kauppias voi saada pidennettyä työsuhteiden keskipituutta motivoivalla ja palkitsevalla johtamistyylillä, jossa myös osa-aikaisille työntekijöille annetaan vastuuta, erilaisia työtehtäviä ja haasteita.

Korkea vaihtuvuus työporukassa voi myös kieliä ongelmista työpaikalla. Esimerkiksi huono työilmapiiri vaikuttaa nopeasti työmotivaatioon. Uskon, että asiakkaat aistivat huonon ilmapiirin nopeasti ja tämä alkaa näkyä lopulta negatiivisena kehityksenä niin asiakas- kuin myyntiluvuissakin. Tästä syystä esimiehenä toimivan kauppiaan on pystyttävä tunnistamaan asioita, jotka luovat negatiivista ilmapiiriä.

Joskus pieneltä vaikuttava asia voi hiertää työntekijöitä pahasti. Esimerkiksi työvuorosuunnitteluun tai kesälomien ajankohtaan liittyvä epätasa-arvo työntekijöiden välillä voi aiheuttaa eripuraa, vaikka muuten henkilökunta tulisi hyvin toimeen keskenään. Kauppiaalla voikin olla peiliin katsomisen paikka: onko omassa toiminnassani tai johtamistavassani jotain, joka aiheuttaa tyytymättömyyttä muun työporukan kesken? Omien toimintatapojen vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen ja niiden kehittäminen tulisikin kuulua jokaisen esimiehen työkalupakkiin.

Yhteenvetona voisi todeta, että taitava ja osaava kauppias onnistuu pitämään kiinni hyvistä työntekijöistä tilanteissa, joissa toinen kauppias joutuu heistä luopumaan. Keskeistä on kyky tarjota riittävästi vastuuta ja vaihtelevia työtehtäviä, taito samaistua työntekijöiden asemaan, ymmärrys aistia työilmapiiriin negatiivisesti vaikuttavia seikkoja sekä virheiden ja kehityskohteiden tunnistaminen omasta johtamistyylistä.

Viimeisimmät postaukset
Viiden vuoden tilinpäätös
22.03.2019 14:13
Blogiarkisto
Takaisin ylös