Vastuullisuus on valintoja

Ilari Kontsas | 13.11.2015

Lähes päivittäin kauppiasta ja kaupan henkilökuntaa lähestyvät erinäiset tavarantoimittajat ja maahantuojat edustamiensa tuotteiden ja tuotemerkkien kanssa tarkoituksenaan luonnollisesti saada heidän tuotteitaan mahdollisimman paljon kaupan hyllyille. Nämä tahot voivat edustaa jotain monikansallista suuryritystä kuten Nestleä tai Procter & Gamblea, he voivat olla jonkin kotimaisen suuryrityksen edustajia kuten Valion tai Atrian, paikallisia pientoimittajia tai sitten muita pieniä maahantuojia. Jokaisen kanssa voidaan tietenkin keskusteluja käydä, mutta kaikkien tuotteet eivät kuitenkaan hyllyille päädy. Miksi ei?

Kaupassa joudumme tekemään jatkuvasti valintoja valikoiman suhteen emmekä ihan jokaista tuotetta voi valikoimiimme ottaa. Päätöksiä ohjaavat usein yksinkertaisesti käytettävissä olevat myymälä- ja hyllyneliöt: aina ei hyllyssä ole tilaa jokaiselle uutuudelle, mitä teollisuus kaupalle tyrkyttää. Toisinaan pitää myös miettiä, onko kaupan edes järkevää ottaa esimerkiksi uutta oliiviöljyä hyllyyn, kun siellä jo ennestään on 15 muuta vaihtoehtoa? Joskus tuote voi myös olla esimerkiksi liian arvokas tai ostoehdot muuten kohtuuttomat (esimerkiksi minimitilaus määrä liian suuri).

Viime aikoina omia valikoimapäätöksiä on ruvennut ohjaamaan myös vastuullisuus. Kaupalla on iso rooli kuluttajien ostokäyttäytymisen ohjaamisessa ja itse haluan olla tukemassa omilla valinnoillani vastuullista ruokakauppaa. Erityisen tärkeänä pidän itse kotimaisen elintarviketeollisuuden elinvoimaisuutta ja työpaikkojen säilymistä Suomessa. Esimerkiksi näin joulun alla meille tarjottiin ulkomailla valmistettuja pipareita myyntiin. Hintakin oli suorastaan halpa ja ne olisivat jättäneet kaupalle hyvän katteen. Tuote ei kuitenkaan päätynyt valikoimiimme. Tällä kertaa vastuu painoi harteilla ja jouduin sanomaan Puolassa valmistetuille ja lisäaineilla turvotetuille pipareille ei.

Kotimainen vai ulkomainen vaihtoehto? Lisäaineilla vai ilman?

K-ruokakauppias voi vaikuttaa oman ruokakauppansa valikoimiin huomattavasti kilpailijaketjun marketpäälliköitä enemmän. Tämä tuo mukanaan mahdollisuuden vastata kuluttajien ostokäyttäytymistarpeisiin oman arvomaailman mukaisesti. Tätä mahdollisuutta kannattaa mielestäni käyttää.

Tulosta
Viimeisimmät postaukset
Viiden vuoden tilinpäätös
22.03.2019 14:13
Blogiarkisto
Takaisin ylös