Jalasjärvelle pantiin oma olut

Ilari Kontsas | 10.08.2015

Jalasjärven kunta sulautuu vuodenvaihteessa 2015-2016 osaksi Kurikan kaupunkia. K-kauppa ja monesti myös K-kauppias ovat erityisesti pienillä paikkakunnilla näkyviä ja aktiivisia toimijoita, joten pelkällä olankohautuksella emme voineet Jalasjärven kunnan lakkauttamista ohittaa. Mietin, että mikä voisi olla sopiva tapa kunnioittaa lähes 150-vuotisen kunnan pitkää ja komeaa historiaa. Olin aiemmin kauppiasharjoitteluni aikana K-supermarket HerkkuDuossa Tampereella teettänyt Pyynikin käsityöläispanimolla Hervannan kaupunginosalle oman 40-vuotisjuhlaoluen Herwoodin, joten tuntui luontevalta teettää olut myös Jalasjärvelle.

 

Esitin idean oluesta Mikko Jokipiille, joka on mukana vuosittain elokuussa Jalasjärvellä järjestettävissä Aukusti-festivaaleissa. Mikko innostui ajatuksesta ja päätettiin, että tehdään olut ja laitetaan se myyntiin sekä kaupalle että Aukusti-festivaaleille. Yhteistyö Aukusti-tapahtuman kanssa helpotti omaa työtaakkaani merkittävästi, kun heidän organisaatiostaan löytyi osaamista pullon etiketin suunnitteluun.

 

Etiketin teema mukailee Jalasjärven kunnan yli 25-vuoden takaista mainoskampanjaa

Etiketin teema mukailee Jalasjärven kunnan yli 25-vuoden takaista mainoskampanjaa

Oluen valmisti Tallinnasta käsin operoiva Sori Brewing –panimo, jonka perustajajäsenen Pyry Hurulan tunsin opiskeluajoiltani Tampereelta. Tiesin myös, että heidän tuotteensa ovat erittäin laadukkaita ja heiltä onnistuu myös pienempien erien pullottaminen, joten oli luontevaa tilata olut heiltä. Päätettiin yhdessä, että oluen tyypiksi tulee Pale Ale eli vaalea pintahiivaolut tämänhetkisen trendin mukaan (Ale-oluiden myynti on kasvanut Suomessa 30% vuotuista kasvuvauhtia viimeisten neljän vuoden ajan ). Pullon etikettiin tuli Jalasjärven kunnan vanha mainosilme yli 25 vuoden takaa. Etiketti on samaan aikaan tyylikäs, mutta myös nostalginen. Pullon takapuolelle painettiin lisäksi legendaarisen pohjalaisorkesteri Rehupiiklesin kappaleen ”Jalasrakkautta” –lyriikat, joita on mukava lueskella pullon sisällöstä nauttiessa.

 

Jalasjärven oman oluen etiketti

Jalasjärven oman oluen etiketti

 

Tätä tekstiä kirjoittaessa odotan olutlastin saapumista kaupalle muutaman päivän sisällä. Tilaus pitää sisällään yli 2000 pulloa, joiden en usko kovin kauaa hyllyssä vanhenevan. Osa tästä määrästä menee toki myyntiin Aukusti-festivaaleille. Tämänkaltaiset tempaukset tuovat mukavaa vaihtelua kaupan perusrutiineihin, piristävät ainakin hetkellisesti kaupankäyntiä ja auttavat erottautumaan kilpailijoista positiivisella tavalla.

 

Tulosta
Viimeisimmät postaukset
Viiden vuoden tilinpäätös
22.03.2019 14:13
Blogiarkisto
Takaisin ylös