K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Jokainen kauppa on erilainen

Heikki Mustila | 08.12.2017

Niin myös jokainen kauppias on erilainen. K-Ruokakauppiasvalmennukseen hakee vuosittain satoja kauppiasyrittäjyydestä kiinnostuneita henkilöitä. Naisia, miehiä, koulunsa päättäneitä, uralleen uutta suuntaa hakevaa, kokkeja, merkonomeja, tradenomeja, maistereita, kaupan henkilökuntaa, julkisen sektorin viranhaltijoita - kirjo on moninainen. Jokaisen haun takana on oma tarinansa, joka tukee harkintaa ryhtyä tavoittelemaan K-ruokakauppiuutta.

Kauppoja on kaupunkien hektisissä keskustoissa, kaupunginosissa ja maaseudun kuntakeskuksissa. Ne ovat pienen pieniä tai suuria ja useimmat siltä väliltä. Jokaisella kaupalla on rooli siinä yhteisössä, jossa se toimii palvellen asiakkaitaan. Lähellä oleva kauppa ratkaisee monet asiakkaan arjen asiat, ei ainoastaan ruokaostoshankintoja vaan myös monet muut arjen asiat hoituvat kaupassa: pakettipalvelut, Veikkauksen asiamiestoiminnot, kauppakassi - keräystoiminnot sekä toimitukset ja vuokrauspalveluja. Palveluiden tarjoamista rajoittaa vain kauppiaan mielikuvitus, ketjusopimuksen sallimissa rajoissa.

Aiemmin K-ruokakauppiaalla on ollut yksi kauppa, vain harvoin on kauppias toiminut samaan aikaa useammassa kauppapaikassa. Jotta osaaville ja haasteita haluaville kauppiaille voitaisiin tarjota peilipintaa osaamisen hyödyntämiseen, on käytäntöön ”yksi kauppias, yksi kauppa”, lisätty useamman kaupan kauppiasmalli. Jo ensi vuonna noin puolella kauppiaista on vastuullaan useampi kuin yksi K-ruokakauppa. Tässä uudessa mallissa kauppiaan vastuulla voi olla kahdesta viiteen kauppaa. Jotta kaupat voisivat palvella asiakkaitaan heidän toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, tulee kauppiaan toteuttaa kauppakohtaista liikeideaa, joka luo lisäarvoa ja sitä myöden menestystä kaupalle, henkilökunnalle ja yhteisölle, jossa se toimii. Tiedolla johtamisella ja henkilöstöjohtamisella sekä strategisella ajattelulla on keskeinen merkitys menestymisessä jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä. Kauppiaan perustehtävä on ylläpitää asiakkaita kiinnostavaa laadukasta valikoimaa ja varmistaa asiakastyytyväisyys yhdessä henkilökuntansa kanssa. Kauppiaan tulee kehittää kauppaansa asioilla, joilla on merkitystä asiakkaalle. K-ruokakauppiuus on ketjuyrittäjyyttä: yhteisöllistä toimintaa, jossa kilpaillaan rehdisti muiden K-kauppiaiden kanssa.  

Keskeistä omassa toimessani on valita oikeanlaisia henkilöitä valmennukseen. Sellaisia henkilöitä, joilla on halu ja kyky yrittäjyyteen. Menestyvä kauppias on moniosaaja, jolla on kyky pitää useampia palloja ilmassa yhtä aikaa. Kun hakijalla on realistinen minäkuva, hyvä ymmärrys vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan sekä käsitys mahdollisuuksistaan soveltaa osaamaansa K-ruokakauppiuuteen, on työni parhaimmillaan konsultoivaa. Hyväksi kauppiaaksi kasvetaan aluksi valmennuksessa ja sen jälkeen omassa kaupassa. Ei ole vain yhtä toimivaa käytäntöä menestyvään kauppiasyrittäjyyteen, vaan jokainen luo oman reseptinsä.  

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös