Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.
Lue lisää: kesko.fi/kauppiasura
Sain ilon osallistua 14.-15.6.2016 Food Business Summit -tapahtumaan, joka järjestettiin kotiseudullani Seinäjoella. Tapahtuman keskeisiä teemoja olivat uudistuva ruokabisnes, kansainvälistyminen ja digitaalisuus. Kaksipäiväisen seminaarin aikana kuultiin ajatuksia herättäviä puheenvuoroja mm. entiseltä Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreckilta, Kyrö Distilleryn Miko Heinilältä, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilältä sekä europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäeltä. Lisäksi ääneen pääsivät lukuisat pienyrittäjät sekä asiantuntijat. Erityisesti Bruce Oreckin suoraviivainen esitys teki jäykähköön pohjalaiskuulijaan vaikutuksen.
Anneli Jäättenmäki kiteytti seminaarin teeman lauseeseen “food is hot locally and globally”. Kaupan näkökulmasta paikallisuus ja kotimaisuus ovat erityisesti viime aikoina olleet korostuneesti esillä ja näiden merkitys kuluttajien ostopäätöksissä on kasvanut. Myös SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toi omassa esityksessään ilmi, että kotimaisen ruuan arvostus on kasvanut, vaikka edelleen yksittäisistä tekijöistä ruuan hinta on kuluttajille tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Seminaarin keynote-puheenvuorossa Bruce Oreck toi hyvin esiin maapallon kuluvat luonnonvarat sekä niiden riittoisuuden kasvavalle väestöpopulaatiolle. Esityksessään hän maalasi uhkakuvia siitä, kuinka vuoteen 2050 mennessä ruokatuotannon pitää kasvaa 70%-110%. Oreck kertoi esityksessään myös havainnollistaen, miten milleniaalit eli ns. nettisukupolvi on vuoden 2016 aikana ohittanut Yhdysvalloissa perinteiset sotien jälkeiset ikäluokat suurimpana ikäluokkana. Oreckin mukaan tämä y-sukupolvi tulee mm. mullistamaan perinteisen markkinoinnin. Uhkakuvissa Oreck näkee kuitenkin myös positiivisen puolen: mitä isompi haaste, sitä isommat mahdollisuudet. Suomalaisia hän pitää hyvinä ratkaisemaan ongelmia, kunhan keskitytään oikeiden ongelmien ratkaisemiseen.
Muita seminaarissa esiin nousseita teemoja olivat mm. uudistuvan ruokabisneksen megatrendit kuten digitaalisuus, ekologisuus ja lähiruoka sekä suomalaisen ruokatuotannon erottautuminen, brändäys ja asemointi. Jälkimmäisistä hyvän puheenvuoron pitivät Kyrö Distilleryn Miko Heinilä sekä Brewcats -pienpanimon Laura Weckström.
Myös päivittäistavarakaupan on pysyttävä ajan hermoilla uudistuvassa ruokabisneksessä. Jäin pohtimaan, miten digitaalisuus ja muut alan megatrendit tulevat muuttamaan päivittäistavarakaupan alaa. Esimerkiksi ruoan verkkokauppa on toistaiseksi niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa kehittynyt verkkaisesti, mutta suuntaus on selvä. Suomessa pitkät etäisyydet erityisesti haja-asutusalueella asettaa verkkokaupan kasvulle konkreettisia haasteita, mutta isompien kaupunkialueiden keskusta-alueilla taas esimerkiksi Voltin tai Foodoran kaltaiset start up -yritykset ovat jo löytäneet kustannustehokkaan ja ekologisen ratkaisun toimittaa ravintolaruokaa suoraan kuluttajien pöytään – voisiko tämänkaltainen ratkaisu löytyä myös pt-kaupan tarpeisiin?